رخش چون چنین می بیند با دندان هایش بدن اژدها را می درد. رستم نیز تیغ از نیام برمی-کشد و سر او را از تن جدا می کند. وقتی پیکر بی جان اژدها نقش بر زمین می شود، تهمتن سر و تن در آب می شوید و جهان آفرین را یاد می کند:
به یزدان چنین گفت: کای دادگر
تو دادی مرا دانش و زور و فر
که پیشم چه شیر و چه دیو و چه پیل
بیابان بی آب و دریای نیل...
***
به گزارش قدس آنلاین،پیکره گچی پهلوان بزرگ شاهنامه، با سینه ای ستبر و یالی فراخ، با ابهت و پرغرور، بر سکو نشسته و اژدهایی دمان را زیر گرز گاوسر خود دارد که نمادی از جنگ رستم با اژدها در خوان سوم از هفت خوان است. اینجا کارگاه کوچک علی اسدی هنرمند مجسمه ساز است که ماه هاست بر روی اولین تندیس حجمی رستم کار می کند. جمعی از هنرمندان(نقاش و مجسمه ساز)، استادان ادبیات فارسی و دیگر دوستداران شاهنامه، از سوی بنیاد فردوسی(شاخه توس)، برای بازدید از این طرح، دعوت شده اند.
اسدی با اشاره به اینکه تا کنون مجسمه ای با این حجم از رستم ساخته نشده و فقط در زابل یک مجسمه از یعقوب لیث صفاری داریم که نزد مردم به مجسمه رستم معروف است می گوید: من پیش از این هم کاری حجمی را با چوب درباره خوان سوم رستم، برای حضور در نمایشگاهی هنری عرضه کرده ام. اما ایده مجسمه گچی رستم دو سال قبل به ذهنم رسید و طرح نهایی را از هفت ماه قبل شروع کردم . وی اضافه می کند: من به داستان های شاهنامه به ویژه شخصیت رستم فوق العاده علاقه مندم و برای این طرح نیز از هیچ الگویی بهره نگرفتم و سعی کردم با توجه به توصیف خود فردوسی از رستم و تخیل خودم مجسمه جهان پهلوان شاهنامه را بسازم در واقع احساسی درونی به من گفت باید این کار را انجام دهم.
این هنرمند با بیان اینکه در نگاه اول به مجسمه، خوان سوم که جنگ رستم با اژدهاست به ذهن تداعی می شود می گوید: اما در پشت مجسمه شیر قرار دارد که نمادی از جنگ رستم با شیر در خوان اول است و سعی می کنم نمادی از دیگر خوان ها را هم در آن به کار برم. وی خاطر نشان می کند: هر چند نظر عامه مردم برایم مهم است. اما نظر شاهنامه پژوهان و استادان ادبیات فارسی برایم اهمیت بیشتری دارد و تا کارم از نظر کارشناسی تائید نشود آن را ارائه نخواهم کرد.
وی درباره جایگاه نصب مجسمه به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: فعلا آرامگاه فردوسی مدنظرم است. در نظر دارم روی یک سکوی یک متری با آجرهای پنج سانتی افقی و عمودی نصب شود و گرداگرد آن هم آب نمایی در عرض دو و نیم یا سه متر قرار بگیرد.
این هنرمند مجسمه ساز با ابراز تاسف از کمرنگ بودن کارهای حجمی درباره شاهنامه در بین هنرمندان می-گوید: متاسفانه هنرمندان، دیگر چندان به دنبال بعد هنری نیستند و مادیات برایشان اهمیت بیشتری دارد البته بی توجهی مدیران هنری نیز در این زمینه بی تاثیر نیست؛ خود من سال هاست عضو سازمان صنایع دستی هستم ولی هیچ حمایتی از ما نشده و فقط ناممان در آن جا به عنوان پیکره تراش ثبت شده است.
در پایان گفتگو، شاهنامه پژوهان با خواندن اشعاری از شاهنامه در وصف ویژگی ها و دلیری های رستم و توصیف نگاره های رستم در شاهنامه های خطی و نگارگری ایرانی، نکته هایی را برای بهتر شدن طرح ارائه می-کنند.
گفتنی است مجسمه رستم همزمان با بزرگذاشت فردوسی، 25 اردیبهشت ماه سال آینده، رونمایی خواهد شد.
نظر شما