رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از فعالیت ۵۰ خانه محیط زیست در استان خبر داد.

 فعالیت ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی

به گزارش قدس آنلاین، طی یک سال گذشته و در دولت مردمی سیزدهم اقدام ارزشمندی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در راستای مردمی سازمان اقدامات و برنامه‌های حوزه حفاظت محیط زیست کشور انجام شد که می‌توان گفت از اثربخش‌ترین کارهای محیط زیست در کشور بوده که افتتاح و راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست با هدف ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست و مردمی‌سازی امور محیط زیست برای دستیابی به محیط زیست مطلوب است.

آسیه صداقتی با اشاره به افتتاح خانه‌های  محیط زیست در استان خراسان جنوبی گفت: محیط زیست در شرایط کنونی به یک موضوع پر چالش اجتماعی با ماهیت پیچیده و چند وجهی و دارای دامنه تأثیرات وسیع مبدل شده و مدیریت آن به مشارکت گسترده و همه جانبه همه اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی  و در نهایت به مردمی سازی محیط زیست نیاز دارد. قطعاً بدون جلب مشارکت، همراهی و همدلی هدفمند و اثر بخش مردمی، دولت‌ها امکان مدیریت مطلوب امور محیط زیستی را ندارند.

وی بیان کرد: فراهم کردن بسترهای قانونی، حمایت‌های حقوقی، آموزش و توانمندسازی، تأمین حداقل امکانات کالبدی و سخت افزاری و ساماندهی فعالیت‌ها از جمله الزامات اساسی برای جلب مشارکت مردم است. در این مسیر باید در اقشار مختلف جامعه  ایجاد انگیزه کرد و در یک کلام در جهت تقویت هویت‌های محلی برای رسیدن به اهداف عالیه کوشید.

رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، خانه محیط زیست را با مفهوم محل حضور مردم به دنبال تحقق شعار متعالی، محیط زیست مردم پایه، هوشمندانه و فناورانه عنوان کرد که می‌تواند با ایجاد فضایی فرهنگی و پرنشاط، موجبات حضور آگاهانه، داوطلبانه و موثر مردم در عرصه محیط زیست را فراهم کرده و به ایجاد زمینه مدیریت محلی حفاظت و بهسازی محیط زیست کمک کند.

وی اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست برای تحقق و دستیابی به این اهداف، پیشنهاد راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست در سراسر کشور را ارائه داد که خوشبختانه استان خراسان جنوبی از زمان ابلاغ دستور تاکنون و با مشارکت نهادهای دولتی و واحدهای صنعتی، دهیاری‌ها و...  اقدام به راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در استان کرده است.

صداقتی، زمینه فعالیت این خانه‌ها را، آموزش و افزایش سطح دانش محیط زیستی عمومی، اجرای فعالیت‌های مشارکت محور، جلب مشارکت خیرین و ترویج فرهنگ وقف محیط زیستی، زمینه سازی، ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی محیط زیست، تشکیل کمیته‌های تخصصی حسب موضوعات و چالش‌های محیط زیستی هر منطقه و بهره‌گیری از مشاوره و نظرات کارشناسی فعالان و صاحب نظران عرصه محیط زیست و... عنوان کرد و اظهار داشت: امیدواریم با مشارکت فعال همه دغدغه‌مندان محیط زیستی در استان به رفع و یا کاهش چالش‌های زیست محیطی استان کمک کنیم.

وی بیان کرد: واحد آموزش اداره کل  به منظور بررسی فعالیت‌های صورت گرفته شناسایی چالش‌ها و مشکلات موجود در خانه‌ها و دریافت پیشنهادات و نظرات مدیران اجرایی در زمینه کیفی‌سازی خانه‌های محیط زیست در یک برنامه زمان‌بندی شده  جلساتی را در ۱۱ شهرستان با حضور رؤسای شهرستان‌ها و مدیران اجرایی خانه‌های محیط زیست برگزار کرد.

رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در این جلسات در ابتدا شیوه‌نامه خانه‌های محیط زیست برای مدیران اجرایی خانه‌ها تبیین و سپس در زمینه نحوه  ارسال گزارش در قالب فرم‌های نظارت و پایش و اجرای برنامه‌های منظم در زمینه آموزش و فرهنگ سازی در طول سال و گرامیداشت مناسبت‌های مختلف زیست محیطی و... مطالبی ارائه داد و در ادامه  مدیران اجرایی ضمن ارائه اقدامات صورت گرفته مسائل و مشکلات مرتبط را مطرح و نظرات و پیشنهاداتی مطرح کردند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.