نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد، ارمنستان توافق حفاظت با گاردهای مرزی روسیه را که در فرودگاه اصلی ارمنستان مستقر هستند از اول اوت لغو می‌کند.

ارمنستان، توافق امنیتی با روسیه را لغو می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این اقدام را تایید کرد که به نظر نشانه‌ای از کاهش اتکای ارمنستان به روسیه است.

به نقل از شبکه خبری آلمان، پسکوف بدون ذکر جزئیات گفت: با وجود اعلام نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در لغو توافق امنیتی با گارد مرزی روسیه در فرودگاه اصلی ارمنستان، تماس‌ها بین دو کشور در بقیه سطوح ادامه دارد.

بر اساس توافق دوجانبه، نیروهای روسی از زمان فروپاشی شوروی در ۱۹۹۲ با هدف حفاظت از مسیر تامین تجهیزات و لجستیک برای نیروهای روسیه در ارمنستان در فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس در غرب ایروان حضور داشته‌اند.

«آرمن گریگوریان»، دبیر شورای امنیت ارمنستان اخیرا گفته بود، اکنون ظرفیت‌های امنیتی خود را توسعه داده و این کشور می‌تواند از فرودگاهش حفاظت کند. وی افزود: نقل و انتقالات نظامی روسیه نیز در این فرودگاه به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش داشته است.

نخست‌وزیر ارمنستان نیز گفت، باید به این مساله بجای تکنیکی، سیاسی یا ژئوپلیتیکی نگریسته شود. روابط بین ارمنستان و روسیه کاهش یافته است. ایروان از این بابت ناراضی است که وقتی جمهوری آذربایجان دوباره قره‌باغ را به کنترل خود درآورد، مسکو حمایت وعده داده شده را به ارمنستان پیشنهاد نکرد.

ارمنستان که با ترکیه و جمهوری آذربایجان روابط خصمانه دارد، به دنبال شرکای امنیتی جدید در غرب مانند فرانسه است. همچنین ایروان دیگر عضو فعالی در سازمان پیمان امنیتی جمعی نیست که روسیه در آن در راس است.

پاشینیان گفت، این ائتلاف هرگز نتوانسته توضیح دهد که در ارمنستان چه چیزی را می‌خواهد بر عهده بگیرد.

نخست‌وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد: این ائتلاف می‌خواست نیروهایش را فقط به عنوان ناظران بی‌طرف در واکنش به درخواست کمک ارمنستان در ۲۰۲۰ و در مواجهه با حملات از سوی جمهوری آذربایجان اعزام کند. ما از این ائتلاف خارج می‌شویم اما زمانش مشخص نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.