حجت الاسلام والمسلمین عالی با تاکید بر تاثیر ماه رمضان در طهارت و پاکیزگی انسان تصریح کرد: ماه مبارک رمضان شهر الطهور و شهر الاسلام است، یعنی ماهی که انسان تسلیم خدا می شود و خود را در اختیار خدا قرار می دهد و ماهی است که انسان پاک می شود.

ماه مبارک رمضان شهر الطهور و شهر الاسلام است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی در برنامه یک روز بهاری که در جوار آستان مقدس حضرت زینب اخت الرضا(ع) در اصفهان برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) پیرامون اهمیت و تاثیر ماه مبارک رمضان در بندگی انسان اظهار داشت: سیدبن طاوس در روایتی از امام صادق(ع) نقل کرده است که "ماه رمضان ابتدای سال است و زمانی که ماه رمضان خوب باشد ، کل سال خوب است".

وی افزود: سیدبن طاووس سوالی مطرح کرده که چرا امام(ع) فرموده ماه رمضان اول سال است؟ در حالی که اول سال قمری، محرم است، سید بن طاورس پاسخ زیبایی به این سوال داده است که بر مبنای آن اول سال، به حسب افراد متفاوت بوده و اول سال سالک و بنده خدا و فردی که می خواهد راه عبودیت پرودگار را طی کند ماه رمضان است.

این کارشناس دینی ماه رمضان را برای افرادی که می خواهند قدم های بلندی برای بندگی بردارند بهترین ماه بیان کرد و گفت: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه دعایی برای ورود و استقبال از ماه رمضان و دعای دیگری برای وداع با این ماه دارند که اگر انسان استقبال خوبی از ماه رمضان داشته باشد وداع خوبی با این ماه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: دعاهای اهل بیت(ع) داروخانه است و داروی دردها و نیازهای مختلف روحی، معنوی و جسمی انسان است و تذکرات مختلف در دعاهای اهل بیت به مناسبت های مختلف داده شده و ما بسیار به این تذکرات احتیاج داریم و گاهی یک تلنگر مسیر زندگی انسان را تغییر می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با تاکید بر تاثیر ماه رمضان در طهارت و پاکیزگی انسان تصریح کرد: ماه مبارک رمضان شهر الطهور و شهر الاسلام است، یعنی ماهی که انسان تسلیم خدا می شود و خود را در اختیار خدا قرار می دهد و ماهی است که انسان پاک می شود.

این خطیب با اشاره به اسارت شیاطین در ماه رمضان و امدادهای الهی در این ماه عنوان کرد: قرائت یک آیه از قرآن در این ماه به اندازه ختم قرآن است و اگر انسان شیاطین را از غل و زنجیر باز کند، در این حمام وارد می شود، اما کثیف بیرون می آید و این خسارت است و امام صادع(غ) در این باره می فرماید "انسان شقی کسی است که از رحمت و مغفرت خدا در این ماه محروم باشد".

حجت الاسلام و المسلمین عالی رعایت ادب و حرمت این ماه را امری ضروری دانست و گفت: این ماه، ادب مهمی دارد و مهمان اصلی ماه رمضان ولیّ خدا است ، در هر زمانی ولیّ و معصوم آن زمان مهمان اصلی خدا است و شکی نیست ، فردی که شب قدر را شب قدر می کند ولیّ خدا است.

وی افزود: در روایتی امام باقر(ع) سوره قدر را سوره ولایت بیان کرده و می فرماید این سوره ، سوره ولایت و سوره اهل بیت است و اگر خواستید با مخالفین ما بحث کنید و بگویید ولی خدا زنده است با سوره قدر بحث کنید.
حجت الاسلام والمسلمین عالی خاطر نشان کرد: قرآن می فرماید ملائکه بزرگ و همه ملائک بر قلب و روح ولیّ خدا نازل و وارد می شوند، در حالی که کدام روح غیر از ولیّ خدا و معصوم است که تحمل تمام ملائکه را دارد؟ و ملائکه شب های قدر به طور مستمر نازل می شوند، پس باید فردی مانند پیامبر باشد که بر آن وارد شوند.

این کارشناس دینی عنوان کرد: ما نمی دانیم در شب های قدر بین خدا و ولیّ خدا چه می گذرد، فقط همین مقدار می دانیم که از سر ریز سفره ولیّ خدا ، در شب قدر چیزی نصیب دیگران نیز می شود و شرط درک شب قدر تنها بیدار بودن نیست ، بلکه درک شب قدر به این است که حتی برای یک لحظه به ولیّ خدا و به قرآن و حقیقت آن متصل شویم.

حجت الاسلام والمسلمین عالی عالی با اشاره به رعایت ادب و حرمت داری حرّ در برابر سیدالشهدا(ع) و تاثیر این عمل در عاقبت به خیری این شهید گفت: حرّ یک لحظه به حضرت احترام گذاشت و همین یک لحظه سبب جهش و عاقبت به خیری او شد و امروز حرّ جزء شهدای کربلا است که بهترین شهدای عالم هستند.

این خطیب تاکید کرد: در هر شب ماه رمضان، ولی عصر در یک اوج روحی قرار می گیرد و شب قدر اوج روحی ولیّ خدا است و مهمانی خاص حضرت با پروردگار است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی مهم ترین ادب این ماه را توجه انسان به هم سفره بودن با امام زمان(عج) و حفظ حرمت این ماه دانست و افزود: در این ماه باید بیشتر مراقب زبان، چشم، فکر و دل خود باشیم و این مراقبه را از اکنون شروع کنیم تا بتوانیم شب قدر را درک نماییم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.