«انصارالله موشک هایپرسونیک آزمایش کرد»؛ همین تیتر کوتاه کافی بود تا یمن، در منتهی علیه شبه جزیزه عربستان را بار دیگر به سر خط اخبار جهانی بکشاند.

انصارالله گنبد آهنین را به اوراقی می فرستد! / بررسی گزارش‌های منتشر شده در مورد دست‌یابی ارتش یمن به موشک هایپرسونیک

«انصارالله موشک هایپرسونیک آزمایش کرد»؛ همین تیتر کوتاه کافی بود تا یمن، در منتهی علیه شبه جزیزه عربستان را بار دیگر به سر خط اخبار جهانی بکشاند. ماجرا از این قرار است که روز گذشته رسانه روسی ریانووستی نوشت: نیروی موشکی انصارالله یک موشک هایپرسونیک (اَبَرصوت) را آزمایش کرده و در حال آماده‌سازی برای وارد کردن چنین موشک‌هایی به زرادخانه نظامی خود است. طبق گزارش، موشک سرعتی معادل ۸ ماخ (هشت برابر سرعت صوت) دارد و با سوخت جامد کار می کند.

این مسئله البته به سرعت با واکنش مقاات آمریکا مواجه شد. «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن رد دست یابی انصارالله به چنین قابلیتی گفت: «گزارش‌ها نادرست است. مطلقاً هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حوثی‌ها به سلاح‌های مافوق صوت دسترسی داشته باشند.»

صنعا هنوز به این گزارش ها واکنشی نشان نداده است. با این حال ارتش یمن در جریان رژه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ از موشکی به نام “حاطم ۱” رونمایی کرده بود که مشابه موشک بالستیک ایرانی خیبرشکن بود.

همچنین عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله هفته گذشته در مورد "غافلگیری"هایی که برای نبردهای دریایی با ایالات متحده و متحدانش در نظر گرفته‌اند، اشاراتی داشت.

واقعیت ان است که در صورت دستیابی ارتش یمن به موشک های مافوق صوت، کار رهیابی حملات آنها به کشتی های اسراییلی و آمریکایی در دریای سرخ بسیار دشوارتر خواهد بود. سلاح های مافوق صوت که با سرعتی بالاتر از 5 ماخ پرواز می کنند، به دلیل سرعت و قدرت مانور، می توانند چالش های مهمی را برای سیستم های دفاع موشکی ایجاد کنند. این موشک ها دارای قابلیت اجرای مانورهای پیچیده و سریعی است که امکان عبور موثر تر از سد پدافندهای ضد موشکی درون جوی مانند سامانه های پدافندی فلاخن داود، گنبد آهنین و پاتریوت را فراهم می‌کند.

اصغر زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت و گو با قدس درباره اخبار مطرح شده پیرامون دستیابی انصارالله به موشک های مافوق صوت گفت: با توجه به سپری شدن شش ماه از عملیات طوفان الاقصی  هر اخباری که در جبهه مقاومت به خصوص از سوی انصارالله یمن به گوش می رسد نظر تحلیلگران را به خود جلب یم کند بطوریکه دستیابی این گروه کوچک مقاومت در منطقه به موشک های هایپرسونیک بزرگترین چالش را علیه سامانه های پدافندهوایی ایالات متحده آمریکا و متحدانش در دریای سرخ، باب المندب، اقیانوس هند و دیگر نقاط حساس و حیاطی واشنگتن به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به  سخنان جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مبنی بر رد چنین ادعایی، افزود: این رفتار نشان دهنده آن است که واشنگتن به خوبی انصارالله یمن را شناخته و می داند این جنبش بر خلاف همپیمانان عربی واشنگتن (عربستان، امارات و..)  و رژیم صهیونیستی در منطقه  اخباری دروغین اعلام نمی کند. دشمن به توانایی های مقاومت به خوبی آگاه است و می داند این خبر چه تحول بزرگی در رویدادهای نظامی منطقه به همراه خواهد داشت به ویژه اینکه این موشک (هایپر سونیک) در انهدام اهداف نیروهای آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و اسرائیلی در اقیانوس هند دارد.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود فرمودند؛ بخش قابل توجهی از توان مقاومت یعنی 80درصد آن هنوز در برابر رژیم صهیونیسیتی و متحدان غربی او  به کار گرفته نشده است. این در حالی است که مقاومت روز به روز دست آوردهای جدید خود را اعلام می کند اما در مقابل رژیم صهیونیستی با تمام امکانات و حمایت های کشورهای غربی نتوانسته به یکی از دست آوردهای خود در شهر غزه برسد.

زارعی در پایان به یکی از مهمترین کارکردهای موشک هایپرسونیک اشاره کرد و گفت: این موشک قادر است در فضایی که مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌های سپر دفاع موشکی وجود دارد، از آنها عبور کرده و همان سامانه‌های سپر موشکی که می‌تواند جزو مهم‌ترین ارکان دفاعی دشمن باشد را هدف قرار بدهد و این به معنی در تیر راس بودن تمامی پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه دور و نزدیک به خصوص در اقیانوس هند، بعد موشکی مقاومت نسبت به کشورهای غربی و هم پیمان رژیم صهیونیستی در منطقه نیز فراتر می باشد و ما درآینده نزدیک شاهد شکوفایی آن خواهیم بود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.