ویژه‌برنامه تلوزیونی «پناه» در غروب‌های ماه مبارک، هر روز از حدود یک ساعت پیش از اذان مغرب به افق تهران از استودیو صاحب‌الزمان(عج) حرم مطهر رضوی به صورت زنده روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

گفت‌وگو با عوامل برنامه‌ای که هر شب از شبکه دو، پنجره‌ای می‌شود به حرم مطهر رضوی/ در «پناه» حضرت(ع)

بیننده‌های شبکه دو، این شب‌ها موقع افطار میهمان حرم مطهر رضوی هستند. استودیو صاحب‌الزمان(عج) پنجره‌ای شده که هوای دوست‌داشتنی حرم مطهر را می‌برد سر سفره آن‌هایی که دلشان پر می‌کشد برای این صحن و سرا؛ برای سقاخانه و پنجره فولاد. دلشان پر می‌کشد برای اینکه در پناه امن و آرام حرم مطهر باشند.

ویژه‌برنامه تلوزیونی «پناه» در غروب‌های ماه مبارک، هر روز از حدود یک ساعت پیش از اذان مغرب به افق تهران از استودیو صاحب‌الزمان(عج) حرم مطهر رضوی به صورت زنده روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

این برنامه با موضوع «مهر امام رضا(ع) برای همه» با مشارکت آستان قدس رضوی و با اجرای «مصطفی امامی» به تهیه کنندگی «حسام جمارانی» و کارگردانی «محمد خندان» در 30قسمت ۹۰ دقیقه‌ای پخش می‌شود.

‌برنامه‌ پناه به گفته کارگردانش، می‌خواهد مهربانی امام رضا(ع) را به جامعه تسری دهد.

امام رضا(ع) برای تولید «پناه» سر ما منت گذاشت

کارگردان برنامه پناه درباره چرایی تولید این ویژه‌برنامه می‌گوید: ماه مبارک رمضان، ماه قرآن و ماه اهل‌بیت(ع) است. به همین دلیل، دوستان مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی همراه با برنامه‌سازان شبکه دو تصمیم گرفتند برنامه‌ای ویژه افطار در حال و هوای حرم مطهر رضوی و وجود مقدس حضرت رضا(ع) تولید شود.

«محمد خندان» ادامه می‌دهد: ساخت این برنامه به من پیشنهاد شد و من هم با افتخار قبول کردم؛ موجب افتخار من است که می‌توانم به قدر یک برنامه تلویزیونی، به امام مهربانی‌ها خدمت کنم.

کارگردان هنری ویژه‌برنامه افطار شبکه دو می‌گوید: این برنامه بر دو اصل برنامه‌ریزی شده است؛ اول اینکه امام رضا(ع) امام رضای همه است؛ یعنی همه کسانی که به امام رضا(ع) دلبستگی دارند در این دایره قرار می‌گیرند و دوم، بحث مهربانی حضرت(ع) که با توجه به موضوعات روز جامعه تلاش می‌کنیم این مهربانی را از کانون حرم مطهر به جامعه تسری دهیم.

خندان می‌گوید: میهمانان برنامه هم بر محور همین دو موضوع انتخاب می‌شوند. ما از قشرهای مختلف مردم، میهمان داریم تا بگوییم از هر جمع، صنف، شخصیت و عنوانی همه گرد امام رضا(ع) با افتخار حضور دارند؛ درواقع ما مردم ایران با حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) زندگی می‌کنیم و می‌خواهیم این موضوع را که ما امام رضایی هستیم، در سراسر عالم فریاد بزنیم.

کارگردان برنامه پناه ادامه می‌دهد: حضرت رضا(ع) در این ماه عزیز بر سر ما منت گذاشتند که توانستیم برنامه پناه را در حرم مطهر ایشان تولید کنیم. برای من از این بهتر نمی‌شود؛ به نظرم حضور تک‌تک اعضای تیم را حضرت(ع) امضا کردند و همه تیم به این موضوع باور دارند.

محمد خندان با اشاره به اینکه ان‌شاءالله تا پایان ماه مبارک رمضان میهمان خانه‌های مردم مهربان ایران هستیم، اضافه می‌کند: از تیم سردبیری، آقایان عرفاتی، محمد رسولی و علی رکن‌الدین و همچنین گروه‌های تولید آیتم‌های برنامه که بیش از سه ماه است در تکاپوی پیگیری و انتخاب سوژه‌ها هستند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

زندگی در کنار حضرت (ع) طور دیگری جریان دارد

«حسام جمارانی» تهیه‌کننده برنامه «پناه» است. او محوریت شاخص برنامه را مهربانی حضرت رضا(ع) عنوان می‌کند و می‌گوید: این موضوع و همچنین در اولویت قرار دادن زیارت‌اولی‌ها مبنای تولید برنامه قرار گرفته است.

جمارانی به آیتم‌های مختلف برنامه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: شاخص‌ترین بخش برنامه «هدیه مهربانی» است که در آن، چندین تن از خادمان حضرت(ع) همراه پرچم متبرک گنبد منور، خدمت چهره‌های شناخته‌شده در حوزه‌های مختلف سینمایی، ادبی و… می‌رسند. زیر این پرچم نامه‌ای از کسانی است که تا به حال به حرم حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) مشرف نشده‌اند.

شخصیت‌هایی که میزبان خدام حرم مطهر و پرچم متبرک رضوی هستند، با کسانی که طلب زیارت کرده‌اند تماس می‌گیرند و این هدیه مهربانی را به آن‌ها می‌رسانند. به آن‌ها خبر می‌دهند که می‌توانند همراه خانواده خود به زیارت مشرف شوند.

تهیه‌کننده برنامه «پناه» می‌گوید: آیتم بعدی «مناجات‌خوانی» است که به شیوه‌ای متفاوت اجرا می‌شود. در این آیتم از دعاهایی مانند «مناجات شعبانیه»، «دعای ابوحمزه» و... استفاده می‌شود. برش‌هایی از این ادعیه که مصداق تام پناه و مهربانی است جدا شده و توسط مناجات‌خوانان مختلف کشوری در حرم مطهر امام رضا(ع) اجرا می‌شود و در معرض تماشای بینندگان قرار می‌گیرد.

جمارانی ادامه می‌دهد: آیتم بعدی برنامه «نجوا» است؛ یعنی صداهای آشنایی که در حرم امام رضا(ع) شاخص و منحصر به‌فرد است؛ مانند صدای بازی بچه‌ها، صدای آب، صدای لوسترهای حرم، صحبت‌های خادمان کفشداری با زائران، نجواهای پنجره فولاد و همهمه غریب زائران بر گرداگرد ضریح مطهر رضوی.

وی با اشاره به این‌موضوع که وقتی تصمیم به ساخت این برنامه گرفتیم، متوجه شدیم در جامعه و در فضای انشقاق، دودستگی و دوری انسان‌ها از یکدیگر، نبود مهربانی بیشتر از هر چیز دیگری حس می‌شود، می‌گوید: متوجه شدیم امام رضا(ع) بر قله مهربانی و همدلی نشسته‌اند. در کشور ما همه‌ آدم‌ها با هر سلیقه‌ و عقیده‌ای، ارتباطی ویژه با امام رضا(ع) دارند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم مهربانی حضرت را تصویری و در قالب آیتم‌های مختلف برای مردم پدیدار کنیم تا در نهایت موجب رواج مهربانی در جامعه شود.

جمارانی در پاسخ به این پرسش که ۳۰روز در جوار امام رضا(ع) بودن چه حسی دارد، می‌گوید: زندگی در کنار حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) طور دیگری جریان دارد. احساس می‌کنم پشت این نوع کار کردن، برکتی از جانب خود حضرت وجود دارد. اگر این برکت نبود، در این زمان محدود و امکانات محدودی که داشتیم، قطعاً در تولید برنامه موفق نمی‌شدیم. حتم داریم نگاه خود حضرت(ع) به ما در ساخت این برنامه بسیار کمک کرد.

این تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی درباره بازخوردهایی که از این برنامه دریافت کرده، یادآور می‌شود: همدلی مردم نسبت به برنامه، مثبت و انتقادهایی هم‌ که دریافت کردیم برایمان شیرین بود، زیرا حساسیت مردم به امام رضا(ع) را نشان می‌دهد. ما سعی کردیم از نقطه نظرات مردم به نحو احسن استفاده کنیم، نقاط منفی را اصلاح و نقاط مثبت را تقویت کنیم.

دوست داشتم برنامه افطار را اجرا کنم

«مصطفی امامی» هم با اشاره به این‌ موضوع که مجری‌ها در منظومه ذهنی خودشان دوست دارند برخی برنامه‌ها را اجرا کنند، می‌گوید: مثلاً من دوست دارم برنامه صبحگاهی و تحویل سال اجرا کنم. یکی دیگر از علاقه‌مندی‌های من در زمینه اجرا، برنامه افطار بوده است. فعالیتم در تلویزیون را هم با برنامه زنده افطار شبکه پنج شروع کردم. هنوز هم دوست دارم در لحظات افطار سهمی در سفره مردم داشته باشم و کنارشان باشم.

گفت‌وگو با عوامل برنامه‌ای که هر شب از شبکه دو، پنجره‌ای می‌شود به حرم مطهر رضوی/ در «پناه» حضرت(ع)

وی یادآور می‌شود: پیش از این،  برای نوروز ۱۴۰۳ به برنامه دیگری قول اجرا داده بودم، اما به‌طور ناگهانی این برنامه پیشنهاد شد و به لطف خدا و اذن امام رضا(ع) تولید را شروع کردیم. من بدون چون و چرا این پیشنهاد را قبول کردم. اینکه ۳۰روز در معیت علی بن موسی‌الرضا(ع) باشم لطفی است که ممکن است هیچ‌وقت دیگر برایم تکرار نشود. علاوه بر اینکه عوامل این کار، بسیار حرفه‌ای هستند؛ با همه این‌ها علت اصلی که کار را قبول کردم امام رضا(ع) بود.

امامی می‌گوید: اینکه از حرم منور امام رضا(ع) شریک سفره افطار مردم هستم، توفیقی است که بهره دنیوی و اخروی برای من دارد. همین که یکی با دیدن برنامه، دلش بلرزد و مسیر زندگی‌اش تغییر کند یعنی ما کارمان را درست انجام دادیم.

این مجری تلویزیون با بیان اینکه از کشورهای مختلف مانند آفریقای جنوبی، سوئیس و… مخاطب داریم و از این مخاطب‌داشتن، بسیار احساس خوبی دارم، می‌گوید: حضرت رضا(ع) و حرم مطهرشان خاطره مشترک همه مردم ایران است. به قول یکی از ذاکران صاحبنام اهل‌بیت(ع)، امام رضا(ع) امامی است که ما مهربانی‌شان را لمس می‌کنیم. من همیشه در برنامه‌هایم می‌گویم هیچ بچه‌ای دست پدر و مادرش را ول نمی‌کند مگر در صحن حرم امام رضا(ع).

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.