سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: نفوذ ایران در غرب آسیا از دیگر نکات مورد توجه سیاست خارجی دولت سیزدهم است که منجر به تغییر معادلات منطقه‌ای به نفع ایران و محور مقاومت شده است.

دیپلمات با سابقه ایرانی: رویکرد دولت سیزدهم منجر به تغییر معادلات به نفع محور مقاومت شد

محسن پاک آیین، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در خصوص رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر همسایه محوری و توجه به کشورهای منطقه و نگاه به شرق اظهارداشت: دولت سیزدهم به طور اصولی به دنبال ایجاد توازن و عدالت در مناسبات خارجی است و در واقع به دنبال پیگیری ایجاد یک «نظام بین‌المللی عادلانه در قالب چند جانبه‌گرایی» و در راستای مخالفت با یک جانبه‌گرایی است.

وی گفت: موضوع «نگاه به شرق و کشورهای همسایه» اهمیت زیادی در دولت سیزدهم دارد، نگاه به شرق از دو منظر باید مورد توجه قرار بگیرد اول بُعد جغرافیایی است که بدانیم منظور از نگاه به شرق یعنی کشورهای شرق ایران قرار دارند یعنی کشورهایی که در آسیای جنوب شرقی از جمله چین، اتحادیه پاس آن و ژاپن است.

پاک آیین افزود: نکته دوم بُعد سیاسی آن است که شرق به معنای کشورهایی است که مخالف سلطه غرب هستند، بنابراین این دسته کشورها ممکن است در نقاط مختلف جغرافیایی قرار داشته باشند، اما نگاه سیاسی آنها مخالف با غرب است، کشورهایی از جمله ونزوئلا، برزیل، نیکاراگوئه و برخی دیگر که اگرچه در شرق ایران قرار ندارند، اما «به لحاظ سیاسی نگاه مشترکی با ما داشته و به دنبال چند جانبه گرایی در نظام بین‌الملل» هستند.

وی با بیان اینکه نگاه به شرق تنوع خوبی به دوستان ما داده و کشورهای دوست ما را افزایش داده است، عنوان کرد: به موازات نگاه به شرق تقویت همکاری و مناسبات با کشورهای همسایه ایران را هم می‌توان در سیاست خارجی دولت سیزدهم به وضوح دید، چه همسایگان نزدیک و چه همسایگان دوری که با فاصله بیش از یک کشور با ما قرار دارند.

سفیر پیشین ایران در تانزانیا تصریح کرد: در عین حال دولت سیزدهم «تعامل با کشورهای اروپایی» را هم فراموش نکرده و موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران این است که چنانچه کشورهای اروپایی خصومت‌های خود را علیه ایران کنار بگذارند و بخواهند بر اساس احترام متقابل با ایران ارتباطات نزدیک خود را داشته باشند، ما مانعی در این مسئله نداریم.

پاک آیین گفت: تنها مانع موجود در پیشرفت ارتباط ایران با برخی کشورهای اروپایی و از جمله سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس نوع رویکردهای خصومت آمیز آنها نسبت به ایران و همراهی با آمریکا در اعمال فشار و تحقق اهداف سلطه طلبانه آن دولت است.

وی بیان داشت: حضور و «نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا» از دیگر نکات مورد توجه سیاست خارجی دولت سیزدهم بوده و از مزیت‌های اصلی ما به حساب می‌آید که منجر به «تغییر معادلات منطقه‌ای به نفع ایران و محور مقاومت» شده است.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان اظهارکرد: بر اساس اجرای همین سیاست است که رژیم اسرائیل در انزوای کامل قرار گرفته و امروز به عنوان «منبع و منشا ناامنی و بی‌ثباتی منطقه» به حساب می‌آید.

پاک آیین در پایان خاطرنشان کرد: در بُعد اقتصادی هم دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای را به «دیپلماسی اقتصادی» و افزایش تعاملات ایران با کشورهای منطقه و همسایگان داشته است. مدیریت تحریم‌ها و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از دیگر رویکردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.