کارشناس اقتصادی: تهیه و ارائه صورت های مالی حسابرسی شده و انتشار آنها قطعا می تواند در جلوگیری از فساد بالاخص در بنگاه های دولتی نقش موثری داشته باشد چرا که صورت های مالی در واقع ترجمه عملکرد یک ساله هیات مدیره هر بنگاه اقتصادی است که در قالب اعداد و ارقام ارائه می شود.

کاهش فساد و مقابله با ناکارآمدی با انتشار عمومی صورت‌های مالی ۲۰۰۵ شرکت دولتی

امیرهوشنگ سعیدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار قدس گفت: با عنایت به موارد یاد شده، بدیهی است که تهیه و ارائه ی صورت های مالی کلیه شرکت‌های دولتی و نهاد های عمومی و افشای آن ها، با توجه به اینکه بیش از ۶۰ و یا ۷۰ درصد از بودجه سنواتی دولت به این بخش تعلق دارد از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.

وی در خصوص انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی و اطلاعات موجود در آن بیان کرد: اطلاعات موجود در صورت های مالی شرکت های دولتی شامل صورتحساب سود و زیان، ترازنامه، گردش نقدینگی و یادداشت های همراه آن است. صورت های مالی در واقع ترجمه عملکرد یک ساله ی هیات مدیره هر بنگاه اقتصادی است که در قالب اعداد و ارقام ارائه می شود.

امیرهوشنگ سعیدی در ادامه تصریح کرد: به منظور حصول  اطمینان در صحت و سقم اطلاعات مندرج در صورت های مالی که در پایان سال مالی هر بنگاه تهیه و به امضای هیات مدیره می رسد، ضرورت است که حسابرس و بازرس قانونی شرکت نسبت به بررسی و اظهار نظر، در خصوص موارد مرتبط با استانداردهای حسابرسی و رعایت قوانین و مقررات، گزارشی تهیه و ارائه نماید.

وی در ادامه افزود: با عنایت به موارد یاد شده، بدیهی است که تهیه و ارائه ی صورت های مالی کلیه شرکت‌های دولتی و نهاد های عمومی و افشای آن ها، با توجه به اینکه بیش از ۶۰ و یا ۷۰ درصد از بودجه سنواتی دولت به این بخش تعلق دارد از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.

سعیدی در ادامه بیان کرد: هر شخص حقیقی و یا حقوقی متناسب با نیاز خود و تسلط بر مفاهیم مالی، حسابرسی و آشنایی با اقلام ترازنامه و حساب سود و زیان و مفاد گزارش حسابرس و بازرس قانونی می تواند از اطلاعات منتشر شده در صورت هایی مالی شرکت های دولتی بهره لازم را ببرد. قطعا این اطلاعات می تواند برای دستگاه های نظارتی نیز حائز اهمیت باشد.

این کارشناس در ادامه افزود: آنچه که در خصوص بهرمندی از صورت های مالی شرکت های دولتی حائز اهمیت است، بررسی اطلاعات توسط افراد متخصصی است که با مفاهیم نه تنها مالی و حقوقی بلکه با مفاهیم اجرایی در حوزه های مختلف و صنایع مختلف بنگاهها آشنایی داشته باشند.

وی در ادامه گفت: تهیه و ارائه صورت های مالی حسابرسی شده و انتشار آن ها قطعا می تواند در جلوگیری از فساد بالاخص در بنگاه های دولتی نقش موثری داشته باشد، بلاخص شرکت‌های و بنگاههای دولتی که حجم بیشتری از منابع دولت را در اختیار داشته و از آن بهره مند است. حال با انتشار و شفافیت عملکرد بیش از ۲۰۰۵ صورت مالی شرکت های دولتی و تحت کنترل دولت، مسیر کاهش فساد و مقابله با ناکارآمدی امکان‌پذیر خواهد شد.

سعیدی  افزود: از اطلاعات موجود در صورت های مالی شرکت های دولتی می توان متناسب با  نیاز، آگاهی و تخصص اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کرد. به عنوان مثال یک سهامدار جز شاید صرفا به دنبال میزان سود قابل تقسیم پایان سال، و یا یک شخص حقوقی سهامدار به دنبال میزان سرمایه گذاری یک بنگاه باشد، همچنین ممکن است یک دستگاه نظارتی در پی تعاملات مالی و بازرگانی و میزان رعایت قوانین و مقررات توسط آن بنگاه باشد. تمامی این موارد از صورتهای مالی حسابرسی شده قابل استخراج است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.