رژیم صهیونیستی هدف قرار دادن فرماندهان ایرانی و منافع تهران در خارج از کشور را به‌عنوان بخشی از راهبرد خود برای مقابله با محور مقاومت می‌بیند.

بیا مستقیم از ایران انتقام بگیریم

به گزارش قدس آنلاین، با توجه به انگیزه‌ها - در کنار نقش اصلی ایران در پیشرفت توان محور مقاومت که عمق رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند - اسرائیل هر آنچه از زمان عملیات طوفان‌الاقصی با آن مواجه بوده را از چشم ایران می‌بیند - از طریق توانمندسازی نیروهای مقاومت؛ در آغاز با حماس در غزه، گذر از حزب‌الله در لبنان و  رسیدن به یمن - و این چیزی است که یوآف گالانت، وزیر امنیت اسرائیل، فردای هدف قرار دادن کنسولگری  به آن اشاره کرده است.

مشخص است ارزیابی وضعیت و مطالعه خطرات ادامه وضع موجود و گزینه‌هایی که باید در مورد آن دنبال شود، پشتوانه هدف قرار دادن کنسولگری بوده . بدیهی است مؤسسات ارزیابی و تصمیم‌گیری سیاسی و امنیتی از حقیقت فرسودگی مسیرهای سیاسی و عملیاتی و هراس‌افکنی که در خاموش کردن جبهه‌ها یا کاهش فشار میدانی - از مرزهای لبنان تا دریای سرخ - به نتیجه نرسیده، آگاه هستند. در این چارچوب، افزایش واکنش‌های کنترل‌شده تجاوزگرانه اسرائیل علیه حزب‌الله برای رسیدن به عمق منطقه «بقاع» موفق نبوده است؛ چرا که پاسخ‌های متفکرانه حزب‌الله و تصمیم برای ادامه عملیات در جهت بازدارندگی حزب را در پی داشت.

از این رو، به نظر می‌رسد تصمیم هدف قرار دادن کنسولگری و فرماندهان سپاه، به دنبال اهداف زیر بوده است:
- پاسخ به آنچه اسرائیل در ماه‌های گذشته تا امروز در معرض آن قرار گرفته؛ از طریق هدف قرار دادن ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای که نیروهای مقاومت از جمله حماس را به توانمندی‌هایی علیه رژیم‌صهیونیستی مجهز کرده است.
- وارد کردن ایران به معادله واکنش از دریچه جمع‌آوری هزینه که سرلشکر الیزر(چنی) مروم، فرمانده سابق نیروی دریایی اسرائیل به صراحت به آن اشاره می‌کند؛ او می‌گوید: «شما نمی‌توانید کناری بنشینید و دستور بدهید و از سازمان‌های نیابتی حمایت کنید و در امان بمانید... ما به ایرانی‌ها گفتیم که شما بخشی از بازی هستید و هنگام ضرورت با شما برخورد خواهیم کرد».
- ارسال این پیام همراه با خون و آتش به ایران، که گسترش دامنه رویارویی با اسرائیل به گسترش واکنش‌ها منجر خواهد شد و فراتر از متحدان، فرماندهان، منافع و حاکمیت را هم در برمی‌گیرد.
- ارسال این پیام عملیاتی به محور مقاومت که اسرائیل آماده است

در واکنش‌های عملیاتی خود، با هدف تقویت چهره تهاجمی و حماسی خود - بدون محدودیت - به سوی سطوحی حرکت کند که خطرات غلطیدن در یک جنگ بزرگ منطقه‌ای را دارد؛ به امید آنکه به تغییر معادله میدانی موجود کمک کند.

بعید نیست فرماندهی دشمن براساس این ارزیابی پیش رفته باشد که مجموعه‌ای از محدودیت‌های عملیاتی وجود دارد که ایران را از پاسخ‌گویی به اسرائیل باز می‌دارد، حتی اگر این توانایی را داشته باشد. به‌طور جزئی، هدف قرار دادن رژیم توسط جمهوری اسلامی، پاسخی نامتناسب است، به‌خصوص که اسرائیل به‌صورت مستقیم سرزمین ایران را هدف قرار نداده و این اقدام حتی ممکن است به شعله‌ور شدن جنگی بزرگ در منطقه منجر شود. همان‌طور که براساس فرضیات تل‌آویو، محدودیت‌هایی برای پاسخ دادن از سرزمین‌های هم‌پیمانان تهران هم وجود دارد. با این حال، سیما شاین، مسئول سابق پرونده ایران در موساد، هشدار داده اگر ایران تصمیم بگیرد به اسرائیل پاسخ بدهد، توان آن را دارد و مجموعه‌ای از ابزارها را در این چارچوب برشمرده است؛ او با دعوت به شک نکردن در توانایی‌های ایران، می‌گوید: «ما دیده‌ایم آن‌ها در گذشته با ما چه کرده‌اند و نباید توانایی آن‌ها را در پاسخ‌گویی دست‌کم بگیریم؛ زیرا آن‌ها توانایی و انگیزه دارند، حتی اگر محدودیت‌هایی وجود داشته باشد. من پیشنهاد نمی‌کنم توانایی آن‌ها برای پاسخی دردناک و بزرگ را دست‌کم بگیریم».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.