تحقیقات نشان می‌دهند که مردان و زنان هنگام مواجهه با استرس، واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. مردان هنگام مواجهه با شرایط تنش‌زا، در حالت دفاعی یا به گفتار دیگر گریز قرار می‌گیرند؛ در حالی که زنان به طور معمول به سراغ سازگاری با شرایط و درمان می‌روند.

تفاوت مقابله زنان و مردان با اضطراب/ کدام جنسیت رفتار موثرتری دارد؟

گیلا برونر، مشاور روابط در مرکز مشاوره می‌گوید: در هر یک از 2 جنس، تفاوت مواجهه با موقعیت‌های حساس و تنش‌زا در شرایط گوناگون از ابتلا به یک بیماری ساده گرفته تا درگیری‌های شدیدتر، مشهود است.

واکنش گریز مردان

این مواجهه به صورت یک زنگ هشدار قرمز در مغز آقایان فعال شده و نوعی مکانیسم برای بقا در آن‌ها شناخته می‌شود که باعث می‌شود مردان به هر نوع موقعیت غیرعادی سریعا واکنش نشان دهند.

هنگام بروز رفتار محافظتی در مردان، به صورت ناگهانی، حجم زیادی از هورمون‌های مربوط به کنترل اضطراب ترشح می‌شوند و این واکنش درونی شدید، باعث می‌شود فرد در رفتارش هم در حالت دفاعی قرار گیرد.

ترشح هورمون‌های ذکر شده موجب تغییرات فیزیوژیکی از جمله افزایش ضربان قلب، انقباض عضلات، تعریق و تشدید سرعت تنفس خواهد شد.

دسته‌ای از مردان هنگام قرارگیری در موقعیت‌های تنش‌زا، رفتارهای شدید هیجانی مثل عصبانیت و مشاجره را از خود بروز می‌دهند با اینکه برخی دیگر با احساس افسردگی و سرخوردگی مواجه می‌شوند و این به آن معناست که حتی در یک جنسیت هم تفاوت‌های چشمگیری هنگام بروز احساسات وجود دارد.

واکنش سازش زنان

ترشح هورمونی به نام اکسی توسین، یکی از دلایلی است که زنان به واکنش‌های شدید روی نمی‌آورند و تمایلی به پرخاش و مشاجره ندارند.

هورمون اکسی توسین می‌تواند اثرات ضد اضطرابی از جمله کاهش میزان کورتیزول و فشار خون داشته باشد. این هورمون همچنین نقش مهمی در تعدیل سیستم بیولوژیکی بدن دارد و در نتیجه باعث ایجاد آرامش می‌شود.

اتفاقات مختلف در طول دوره‌های متنوع زندگی زنان مثل بارداری و نگهداری از کودک، نقش به سزایی در ایجاد آرامش و حس همدلی در آن‌ها دارد. با این حال خانم‌ها ذاتا توانایی بیشتری در بروز عواطف و ایجاد یک ارتباط صمیمی و دوستانه دارند.

با توجه به این نکات، برای زنان، احتمال بالاتری وجود دارد که برای خروج از وضعیت تنش‌زا به سازش، صحبت کردن با دوستان و تعامل با دیگران متوسل شوند. به نوعی ارتباطات اجتماعی بخش قابل توجهی از مسیر کنترل اضطراب خانم‌هاست.

تفاوت‌ها را بپذیرید!

در هر رابطه‌ای در ابتدا لازم است که تفاوت‌های یکدیگر را درک کنید و بدانید این اختلاف‌های جنسیتی اجتناب ناپذیر هستند.

برونر معتقد است: مردان و زنان اگر به توانایی‌های خود در عین تفاوت‌ها مسلط شوند، می‌توانند مکمل خوبی برای هم باشند. مردان می‌توانند برای مواجهه با شرایط سخت و دشواری که نیاز به واکنش‌های عملی دارند، کمک کنند و در مقابل، زنان برای تسهیل موقعیت‌های دیگری که به برخورد همراه با آرامش و حمایت روانی محتاج هستند، موثر باشند. در هر رابطه، زن و مرد باید خصوصیات و توانایی‌های خود و طرف مقابلشان را بشناسند تا بتوانند به بهترین نحو در برابر شرایط مختلف بهترین عمل را انجام دهند.

منبع: شبا آنلاین

ترجمه: تکتم شریفی نژاد _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.