سوالی که برای علاقمندان به فوتبال مطرح است آیا با واگذاری سهام پرسپولیس آیا مشکلات این مجموعه شناخته شده و پر هوادار برطرف خواهد شد یا اینکه این مجموعه همچنان گرفتار مشکلات تکراری و همیشگی خواهد بود؟

پرسپولیس با فرمول بانکی در لیگ برتر؛ زلزله در سرزمین سرخ

به گزارش قدس آنلاین،  در شرایطی که تنها سه روز تا پایان مهلت قانونی تعیین تکلیف بحث مالکیتی استقلال و پرسپولیس بیشتر باقی مانده است، صبح روز یکم اردیبهشت ماه به صورت رسمی 85 درصد از سهام باشگاه پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی مشتکل از شش بانک شناخته شده کشور واگذار شد تا از این پس دیگر حتی روی کاغذ هم باشگاه پرسپولیس یک باشگاه دولتی به حساب نیاید و مشکل مالکیتی این باشگاه برای همیشه مرتفع شود.

اما سوالی که برای علاقمندان به فوتبال مطرح است آیا با واگذاری سهام پرسپولیس آیا مشکلات این مجموعه شناخته شده و پر هوادار برطرف خواهد شد یا اینکه این مجموعه همچنان گرفتار مشکلات تکراری و همیشگی خواهد بود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است نکاتی را در این ارتباط با هم مرور کنیم که قطعا در نتیجه گیری نهایی کمک قابل توجهی به ما خواهد کرد.

باشگاه پرسپولیس تا پیش از این تنها 10 درصد از سهامش در بازار فرابورس روی تابلو قرار گرفته بود که این بلوکه ده درصدی به هواداران آن واگذار شد اما حالا بخش عمده و کلان سهام این باشگاه واگذار شده و طبیعتا هر یک از خریداران جدید سهام باشگاه به تناوب میزان سهام خریداری شده در هیئت مدیره سهم خواهد داشت از این رو ترکیب مدیریتی این باشگاه به کلی دگرگون خواهد شد.

در شرایط کنونی از مجموع 85 درصد سهام فروخته شده باشگاه پرسپولیس، بانک شهر با در اختیار گرفتن  30 درصد سهام بالاترین حجم خرید را انجام داده است که این اتفاق سبب می‌شود مدیران این بانک حداقل دو یا سه صندلی هیئت مدیره از از آن کنند. بعد از بانک شهر، دو بانک ملت و تجارت با خرید 20 درصد سهام پرسپولیس در ردیف دوم قرار دارند و سه بانک صادرات، اقتصاد نوین و رفاه با خرید 5 درصدی سهام مابقی سهامداران این باشگاه خواهند بود.

پنج درصد باقی مانده از سهام صد در صدی باشگاه پرسپولیس نیز در اختیار وزارت ورزش و جوانان خواهد بود تا نام آنها نیز در جمع سهامداران این مجموعه وجود داشته باشد.

به گفته کارشناسان پس از انجام امور نقل و انتقال سهام و شکل گیری مجموعه سامداران این باشگاه ترکیب هیئت مدیره از میان سهامداران باشگاه روشن خواهد شد و هیئت مدیره اقدام به انتخاب مدیرعامل خواهند کرد تا از این پس همه چیز برابر قانون تجارت و برابر عرف موجود در شرکت های سهامی و اقتصادی پیش برود، به همین دلیل باید منتظر تغییر و تحول گسترده در ترکیب مدیریت باشگاه پرسپولیس باشیم که به این شکل توقع می رود برخی نفرات کنونی از گردونه تصمیم گیری این باشگاه خارج و نفرات جدید جای آنها را در هیئت مدیره بگیرند.

از آنجا که ایجاد تغییرات در ترکیب هیئت مدیره این باشگاه منجر به مرور زمان خواهد شد به احتمال زیاد تا پیش از تغییرات مدیریتی فعلا همان مدارک و مشخصات تیم مدیریتی قبلی برای کنفدراسیون فوتبال آسیا بارگذاری خواهد شد و پس از تائید و طی شدن روال قانونی سپس اطلاعات مدیریتی پرسپولیس ویرایش خواهد شد.

با در نظر گرفتن این اتفاقات به نظر می آید آینده آرامی در انتظار پرسپولیس خواهد بود البته همچنان پرسش های بی پاسخی وجود دارد که مهمترین آنها سرنوشت بازیکنان تیم بزرگسالان و تعیین تکلیف کادر فنی پرسپولیس است، در حال حاضر رضا درویش برای اینکه کار زمین نماند مذاکرات اولیه را با اوسمار و برخی بازیکنان آغاز کرده و پیشنهادهای مالی آنها را دریافت کرده اما از آنجا که مشخص نیست او در مسوولیت خود باقی بماند یا اینکه فرد دیگری جای او را در پرسپولیس بگیرد، فعلا همه مذاکرات متوقف شده ولی با تعیین تکلیف حلقه مدیریت این موضوع هم حل و فصل خواهد شد.

اما در کنار این ماجراها باید به این نکته نیز اشاره کرد که حالا پرسپولیس در کنار منتقدان سنتی خود با سیف جدیدی از منتقدان اقتصادی هم رو به رو خواهد بود، آنها که با بنگاهداری بانک ها به شدت زاویه دارند و معتقدند رفتارهای غیر مسوولانه بانک ها آینده سرمایه گذاران را با خطر مواجه خواهد کرد، به همین علت به احتمال بسیار زیاد این طیف نیز از حالا به بعد با دقت و وسواس فراوان رفتار این بانک‌ها در قبال پرسپولیس را رصد خواهند کرد تا اگر اتفاقی خلاف میل آنها رخ داد از آن برای حمله به مدیران بانک ها کشور استفاده کنند و بابت این تصمیم غیر کارشناسی شده آنها را به چالش جدی بکشند، با این تفاسیر قطعا نمی توان ادعا کرد پرسپولیس بدون هیچ حاشیه ای در آینده فعالیت خواهد کرد و این مساله بحران و حاشیه را به این باشگاه تزریق خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.