عدم تشکیل جلسات شورای شهر کرمانشاه به دلیل اختلافات دو گروه اقلیت و اکثریت، مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده و آن‌ها را در بلاتکلیفی قرار داده است.

شورای شهر کرمانشاه در آستانه انحلال

 مدت‌ها است اختلاف به جان شورای شهر کرمانشاه افتاده است و این نهاد به ۲ طیف موافق و مخالف نادر نوروزی شهردار تبدیل شده است.

اختلافات و حواشی اعضای شورای شهر کرمانشاه هرچند سابقه‌ای دیرینه دارد و در ادوار مختلف همواره هزینه‌هایی را برای مردم و در مجموع کلانشهر کرمانشاه به دنبال داشته اما به نظر می‌رسد خلأهای قانونی موجود دست آن‌ها را برای دور زدن قانون باز گذاشته است.

تاریخ تکرار می شود

البته این موضوع در دوره سوم شورای اسلامی نیز رخ داد و با اوج‌گیری اختلافات سیاسی میان اعضای منتخب مردم در شورای اسلامی شهر کرمانشاه و مسئولان استانداری، این شورا دربیستم آبان‌ماه ۱۳۸۶ منحل شد .

این بار نیز با  بالا گرفتن اختلاف اعضای شورای شهر کرمانشاه بین خود و با شهردار که به باز شدن پرونده انحلال شورا در هیات مرکزی حل اختلاف منجر شد؛ استاندارکرمانشاه بهمن ماه سال گذشته با ورود به موضوع و نشاندن اعضا دور یک میز فرصت سه ماهه داد تا وظایف قانونی خود در حل مشکلات شهری را انجام دهند.

اما اختلافات به حدی است که این اولتیماتوم نیز افاقه نکرد و بارها جلسات شورای شهر تعطیل شده است، به اعتقاد شماری از کارشناسان و مسوولان؛ بازنده این اختلاف،  شهر کرمانشاه و شهروندان آن هستند و مشکلات نهمین کلانشهر ایران نیز را افزایش می دهد.

عدم سکونت خانواده شهردار

آزادی ازاعضای شورای شهر کرمانشاه معتقد است این دوره از شورا یک عذرخواهی به مردم و تمام مسوولان کرمانشاه بدهکار است زیرا انتخاب خوبی در شهردار نداشته است.

از جمله دلایل آزادی برای طرح این ادعا این است که خانواده نوروزی شهردار کرمانشاه در این شهر سکونت ندارند.

انباشت ۵ هزار نیرو

دیگر عضو شورای شهر کرمانشاه نیز مشکلات این شهررا بسیار انباشته قلمداد کرد  و بر این باور است که کرمانشاه بسیاری از شاخص های کلانشهر را ندارد.

درویشی عنوان کرد: شهرداری بیش از پنج هزار نفر نیرو با انباشت مشکلات از ادوار مختلف دارد و  به شهری تبدیل شده که در آن همدلی برای تقابل با مشکلات وجود ندارد.

وی افزود: برای انتخاب شهردار ۳۹ نفر از فیلترهای مختلف گذشتند و در نهایت نوروزی با ۱۱ رای شورا به عنوان شهردار کرمانشاه انتخاب شد و ایشان علاوه بر سبقه اجرایی خوب، عالم به وظایف امور شهری است اما اعتقاد دارم دست هایی از بیرون بر تصمیمات شورا اثر می‌گذارد که نهادهای نظارتی باید این موضوع را بررسی کنند چرا که بر کند کردن روند شهرداری و انتصابات و استخدامات اثر منفی گذاشته است.

نبود مدیریت در شهرداری کرمانشاه

احمد زاده عضو دیگر شورای شهر کرمانشاه نیز وجود اختلاف در بین اعضای شورای شهر را نشان دهنده پویایی و زنده بودن شورا می داند و می افزاید: متاسفانه در شهرداری کرمانشاه مدیریت نداریم به گونه ای که برخی از مدیران با سابقه امروز خانه نشین هستند آن هم به جرم اینکه با برخی از اعضای مخالف شهردار سلام علیک دارد؛ حتی شهردار کرمانشاه آبدارچی منتسب به یکی از نمایندگان مخالف خود در شورای شهر را اخراج کرده است.

وی مطرح کرد: شهردار کرمانشاه برای شرکت در انتخابات مجلس استعفا داده بود اما به یکی از اعضای شورای شهر می گوید که به استعفایش رای ندهد تا بعد در رسانه‌ها اعلام کند که می‌خواستم استعفا بدهم اما شورا نگذاشت.

شهرداری در آستانه ورشکستگی

اما در این بین ، زرافشانی رییس شورای شهر کرمانشاه  انتظار دارد کمیته حل اختلاف با حضور خود شهردار فعال شود چرا که ایشان حق دارد از خودش دفاع کند.

رئیس شورای شهر کرمانشاه با بیان اینکه شهرداری کرمانشاه در شرف ورشکستگی قرار دارد و ۳۵۰۰ میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی دارد عنوان کرد: بازپرداخت این بدهی در لایحه بودجه نیامده است.

فرمانداری مماشات ندارد

فرماندار کرمانشاه نیز از عدم تشکیل جلسات شورای شهرگلایه  دارد و عنوان کرد: در صورت تداوم این نابه‌سامانی‌ها یکی از ابزارهای در دست ما برای برخورد، انحلال شورای شهر خواهد بود.

آمویی، درباره عملکرد فرمانداری در برخورد با تخلفات و ترک فعل‌های اعضای شورای شهر گفت: فرمانداری کرمانشاه خارج از قانون حرکت نکرده و هیچ‌گونه مماشاتی با هیچ‌کدام از اعضای شورا ندارد.

وی افزود: به تمام اعضای شورای شهر تذکر داده شده که در صورت تداوم غیبت‌ها همان روندی که برای سلب عضویت سه نفر از اعضای شورا طی شد، برای مابقی افراد نیز اجرا می‌شود

فرصت سه ماهه

اما اخیرا استاندار کرمانشاه دردیدار با دانشجویان و در  پاسخ به ادعای دانشجوی دانشگاه آزاد مبنی بر اهمال استانداری در رسیدگی به اتفاقات شورای شهر کرمانشاه گفت: ما با شورای شهر یک فرآیند منطقی و قانون محور را به پیش برده و فرصت سه ماهه نیز به آنها داده شد که الان در اواخر این فرصت هستیم .

محمدطیب صحرایی تاکید کرد: بر همین اساس یک دو راهی روشن و قانونی وجود دارد که یا شرح وظایف خوب انجام شده یا انجام نشده است و هر کدام فرآیند قانونی خود را طی خواهد کرد.

وی ادامه داد: هنوز بودجه شهر کرمانشاه را مصوب نداریم و با دو دوازدهم بودجه، شهرداری کرمانشاه کارش را در سال جاری آغاز کرده است و اینها نارسایی هایی است که در زندگی مردم اثر منفی می گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.