یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌ها در قلب تهران چهارراه ولیعصر است؛ همان چهارراه معروفی که یک سرش به میدان انقلاب و دانشگاه تهران می‌خورد و راه‌های دیگرش به جنوب، غرب و شرق تهران بزرگ که حالا چند هفته‌ای می‌شود که روزهای سه شنبه از صبح تا غروب این چهارراه شلوغ؛ رنگ و بوی دیگری گرفته است.

«سه شنبه‌های مهدوی» یادآوری نام امام زمان(عج)

قدس آنلاین- یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌ها در قلب تهران چهارراه ولیعصر است؛ همان چهارراه معروفی که یک سرش به میدان انقلاب و دانشگاه تهران می‌خورد و راه‌های دیگرش به جنوب، غرب و شرق تهران بزرگ که حالا چند هفته‌ای می‌شود که روزهای سه شنبه از صبح تا غروب این چهارراه شلوغ؛ رنگ و بوی دیگری گرفته است.

شاید شما هم در یکی از همین هفته‌ها میهمان سه شنبه‌های چهارراه ولیعصر یا همان «سه شنبه‌های مهدوی» شده باشید و حال و هوای فعالیت صدها جوان که به عشق آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) به این چهارراه جان داده‌اند، به شما هم جان تازه داده باشد.

سه شنبه‌ها به یاد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)

اینجا عده‌ای از جوانان پرشور تهران، در روزهای سه شنبه دور هم جمع می‌شوند تا با شربتی خنک‌ و ظرفی با تکه‌های میوه گلوی رهگذران را به نام و یاد امام غایب از نظرهاتر کنند.

شاخه‌های گلی که جوانان مهدوی به دست رهگذران می‌دهند، بوی عشق می‌دهد، بوی محبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) تا همه در شلوغی و روزمرگی‌های زندگی از یاد امامشان غافل نشوند.

علی اوجی دانشجوی سال سوم گرافیک و یکی از جوانانی است که پای ثابت کار در گروه «سه شنبه‌های مهدوی» است.

وقتی با او درباره این کار متفاوت صحبت می‌کنم، می‌گوید: همه روزها و ساعت‌های زندگی ما مختص امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است و ما در این گروه سعی کرده‌ایم به رهگذران یادآوری کنیم که یاد امام زمان بودن، به روز جمعه منحصر نیست، بلکه سه شنبه‌ها هم می‌تواند به یاد آن حضرت پر شود.

جرقه اول «سه شنبه‌های مهدوی»

این دانشجوی جوان در ادامه به نحوه آشنایی با این گروه، اشاره می‌کند و می‌گوید: سال دوم دانشگاه از طریق یکی از دوستانم با مؤسسه «طلوع حق» آشنا شدم، مؤسسه‌ای که از سال ۹۲ آغاز به کار کرده، اما کارهای فرهنگی و برنامه‌های جهادی پایه اصلی کارهای اعضای آن است.

علی اضافه می‌کند: زنده یاد امین شیرازی، مبدع طرح «سه‌شنبه‌های مهدوی» بود که در تیرماه امسال به همراه دوست جهادی دیگرمان سیدامیر فارسی در حالی که عازم اردوی جهادی برای ساخت خانه‌های مردم محروم بودند، در سانحه رانندگی به شهادت رسیدند.

شهادت اجر یادآوری مهدویت

این عضو مؤسسه «طلوع حق» در ادامه با یادآوری یاد شهیدان مؤسسه می‌گوید: شهید امین شیرازی «سه شنبه‌های مهدوی» را پایه ریزی کرد تا یاد امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) زنده بماند، حالا خودش شهید شده و این باور در ذهن و روح من و همه اعضای این مؤسسه شکل گرفته که آن که یاد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) را زنده نگه می‌دارد، اجر شهادت نصیبش می‌شود، چنان که زنده یادان شیرازی و فارسی به بوی شهادت معطر شدند.

«آتش به اختیاری» جوانان در عصر ظهور

این عضو مؤسسه «طلوع حق» ادامه می‌دهد: حالا «سه شنبه‌های مهدوی»، در کنار عطر یاد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) به یاد و نام این دو شهید هم معطر شده تا همه آن هایی که «آتش به اختیار» را کاری دشوار می‌دانند، مطمئن شوند که می‌شود با همین کارهایی که از دستمان بر می‌آید، «آتش به اختیار» باشیم.

در ادامه مریم یاحقی یکی دیگر از اعضای این مؤسسه در حالی که مشغول پخش گل در میان رهگذران است، می‌گوید: هر شاخه گلی که به دست رهگذران می‌دهم به عطر محبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) مزین است.

وی تصریح می‌کند: دنیای امروز ما و شلوغی زندگی نباید ما را از یاد این امام حاضر غافل کند و ما تلاش می‌کنیم مفهوم «آتش به اختیار» را در جامعه تبیین و ترویج کنیم.

یاحقی تأکید می‌کند: «آتش به اختیار» یعنی اینکه در عصر غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) با هر وسیله‌ای که شد یاد آن حضرت را در جامعه نشر دهیم و در کنار آن یاور نیازمندان باشیم تا دل امام زمانمان از ما راضی و خشنود شود.

قطعه‌های کوچک میوه برای رهگذران

در پیاده رو خیابان ولیعصر اما چادرهایی هر سه شنبه برپا می‌شود که نیروهای پشت صحنه در این چادرها مشغول پشتیبانی هستند.

وقتی وارد این چادر می‌شوی، شمار زیادی از بانوان مشغول کار هستند، عده‌ای میوه‌ها را می‌شویند و تکه تکه می‌کنند، ‌برخی با نظم و زیبایی از هر نوع میوه قطعه‌ای را در ظرف می‌گذارند و بعضی خانم‌های دیگر هم میوه‌های آماده را بیرون چادر می‌برند تا میان رهگذران توزیع شود.

مهدیه موسوی یکی از اعضای تدارک «سه شنبه‌های مهدوی» می گوید: من به عشق امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) می‌آیم هر سه شنبه از کار و زندگی روزمره دست می‌کشم و خودم را به اینجا می‌رسانم تا به قولی گوشه‌ای از کار را بگیرم.

وی تأکید می‌کند: خیلی‌ها تصور می‌کنند، کار خیر انجام دادن شرایط خاص دارد، اما نمی‌دانند که همین کارهای ساده و یادآوری نام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در میان مردم ارزش بی‌شماری دارد؛ من همین قدر می‌دانم که همین قطعه‌های کوچک میوه، طعم مهدویت دارند و یاد آقا را در دل هر رهگذری زنده می‌کنند.

ترویج «سه شنبه‌های مهدوی» در ۲۰۰ نقطه ایران

حالا اما دامنه «سه شنبه‌های مهدوی» منحصر به چهارراه ولیعصر تهران نیست و این حرکت فرهنگی زیبا در جای جای ایران توسعه پیدا کرده است.

علی اعتمادی یکی دیگر از اعضای گروه «سه شنبه‌های مهدوی» می گوید: خبرهای خوبی به دستمان رسیده و حالا بیش از ۲۰۰ نقطه از کشور هر سه شنبه در خیابانی که در شهرشان به نام مبارک حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه) مزین شده، پذیرای رهگذران هستند و یاد حضرت را در دل‌های آن‌ها زنده می‌کنند.

این دانشجوی جوان تأکید می‌کند: این طرح یکی از مصادیق مفهوم «آتش به اختیار» است که حضرت آقا به آن تأکید فرموده‌اند؛ هر که به این میهمانی می‌آید دعوت شده آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است و میهمان شدنش به بزم «سه شنبه‌های مهدوی» حرکت در مسیر ظهور حضرت است.

توزیع ارزاق برای نیازمندان

بهاره فرمانی یکی دیگر از اعضای مؤسسه «طلوع حق» و گروه «سه‌شنبه‌های مهدوی» هم می‌گوید: مؤسسه «طلوع حق» منحصر به فعالیت‌های سه شنبه‌ها نیست و اعضای این گروه پای همه کارهای جهادی هستند و در دل این مجموعه، خیریه‌ای فعال است که ارزاقی را در میان خانواده‌های نیازمند توزیع می‌کند که همه هزینه‌های آن با کمک‌های مردمی تأمین می‌شود.

وی اضافه می‌کند: همه آن هایی که در این مؤسسه فعالیت می‌کنند، با پای دل آمده‌اند و همچنان هم دلی کار می‌کنند تا یاد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) پیوسته یادآوری شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها