مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد گفت: طی پنج سال گذشته از فعالیت قطار شهری مشهد ۱۴۰ میلیون مسافر توسط خط یکم این ناوگان جا به جا شده اند.

صرفه جویی ۵۳ میلیون لیتری مصرف بنزین با فعالیت قطارشهری مشهد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا،قاسم طاهری در نشست خبری به مناسبت آغاز ششمین سال بهره برداری خط یکم قطارشهری مشهد افزود: با جا به جایی این تعداد مسافر در پنج سال حدود 53 میلیون لیتر در مصرف بنزین در کلانشهر سه و نیم یلیون نفری مشهد صرفه جویی شده است.
وی به خدمات دهی 16 ساعته قطار شهری مشهد در شبانه روز اشاره و بیان کرد: با توجه به آلودگی هوا در کلانشهر مشهد به هر میزان سوختهای فسیلی کمتر مصرف شود محیط پاکتری خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد در ادامه قطارشهری را صنعتی نوپا توصیف و بیان کرد: صنایع باید هر چه زودتر برای تامین قطعات مورد نیاز، خود را همپای صنایع ریلی کنند.
وی گفت: برای بومی سازی قطعات مورد نیاز در این صنعت تاکنون 18 قرارداد با پارک علم و فناوری خراسان رضوی برای ساخت قطعات مورد نیاز و مهندسی معکوس منعقد شده است.
طاهری با اشاره به راه اندازی مسیر پنج کیلومتری خط یکم قطارشهری مشهد از پایانه غدیر تا فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد در دهه فجر امسال افزود: حدود 500 نفر روزانه از مسیر توسعه استفاده و از فرودگاه به سطح شهر و بالعکس منتقل می شوند.
وی ادامه داد: طبق استاندارد سامانه حمل و نقل ریلی باید یکپارچه شود که با تحقق این مهم میزان جا به جایی مسافر توسط ناوگان ریلی افزایش می یابد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد در ادامه پیرامون
استفاده از نمادهای ملی مذهبی در ایستگاههای مترو نیز گفت: نمادهایی ملی و مذهبی خاصی نظیر رستم و سحراب، نماد شهدا و نماد ضامن آهو در ایستگاهها نصب شده است.
وی افزود: همچنین کتاب تاریخ قطارشهری توسط دانشگاه فردوسی در حال نگارش و پژوهشکده حمل و نقل نیز در دانشگاه فردوسی مشهد فعال است که می کوشیم این پژوهشکده به دانشکده تبدیل شود.
طاهری ادامه داد: در ابتدای راه اندازی خط یکم قطارشهری مشهد روزانه حدود 80 هزار نفر جا به جا می شدند اما همینک این میزان به افزون بر 120 هزار نفر رسیده است.
در مجموع چهار خط برای قطار شهری مشهد تعریف شده که خط یکم آن به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفندماه سال 1389 به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه بطور میانگین 120 هزار نفر را در این مسیر جا به جا می کند.
مسیر توسعه 4.5 کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر امسال به بهره برداری رسید و فرایند مسافرگیری آن آغاز شد.
عملیات حفاری مسیر 14،5 کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی توسط دو دستگاه تی.بی.ام از تیرماه 1390 آغاز و پانزدهم بهمن ماه امسال به پایان رسید.
عملیات اجرایی خط سوم قطارشهری مشهد نیز به طول 28،5 کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد خردادماه امسال با حضور وزیر کشور آغاز شد و اینک مراحل ساخت ایستگاه ورودی دستگاه حفاری در ضلع شمال شرقی میدان فردوسی در حال انجام است.
مطالعات خط چهارم قطار شهری مشهد هم که قرار است از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سوی حرم مطهر رضوی از ضلع شمالی حرم عبور کرده و به قلعه ساختمان و جاده سرخس منتهی شود، مرحله پایانی را طی می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.