قدس آنلاین/ محمد هرمزی : در آخرین ماه از سال ۹۴، شورای پول و اعتبار با در پیش گرفتن سیاست انبساطی و در تصمیمی جالب و رونق زا، رقم وام زوج‌های جوان را به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش داد که آثار چند وجهی خرد و کلان به همراه خواهد داشت.

 یک پای وام ۱۶۰ میلیونی می‌لنگد

گذشته از اینکه پیام این وام خانه دارکردن زوج‌های جوان است، اما در بطن خود هدف‌های دیگری هم دنبال خواهد کرد.
پایان دادن به رکود چند ساله و ایجاد رونق در بازار مسکن و تحریک این بازار پیشران برای رونق دیگر بازار‌ها وهمچنین اشتغال از جمله اهداف این مصوبه خواهد بود.
بنابراین، دولت با هدف تحریک تقاضا و افزایش قدرت خرید مردم و رونق در بازار مسکن و همچنین کاستن از تقاضای انباشت مسکن، رقم وام مسکن را افزایش داده است.
درکنار آن بخشی از نقدینگی سرگردان که البته پیوند قوی با نرخ تورم دارد با مدیریت تقاضا دربخش مسکن تا حدودی کنترل خواهد شد و از تورم احتمالی که درآینده براثر نقدینگی ۹۵۰ هزار میلیارد تومانی رخ خواهد داد جلوگیری می‌کند.
در همین راستا، بخشی از نقدینگی سرگردان و مدیریت نشده برای دریافت وام‌های کلان مسکن در شبکه بانکی به مدت یک سال حبس خواهد شد.
از سوی دیگر شاغلان ۲۰۰ شغل بخش مسکن که در دو سال گذشته خانه نشین شده‌اند به بازار باز خواهند گشت. بنابراین با تحریک بازار مسکن بخش اشتغال غیرفعال در این بازار، آرام آرام از سال آینده دوباره فعال خواهد شد.

 نگرانی‌ها
با این حال سیاستگذاری نادرست در شیوه پرداخت این تسهیلات ممکن است پیامدهایی داشته باشد. با توجه به اینکه جامعه هدف این وام‌ها اغلب زوج‌های جوان هستند، معضل تأمین کل ودیعه که سرجمع ۸۰ میلیون تومان می‌شود وهزینه بالای خرید اوراق مسکن به عنوان یک عامل بازدارنده و پس زننده، متقاضیان این وام را سر خورده خواهد کرد.
 گرچه اقساط و نرخ سود این وام‌ها به صورت رسمی اعلام شده اما با توجه به اقساط یک میلیون و 900 هزار تومانی به نظر می‌رسد کمتر زوجی توان پرداخت آن را داشته باشد.
 دراین بین با توجه به رکود بازار‌ها و درآمد پایین زوج‌های جوان، در یک نگاه خوشبینانه همه درآمد این زوج‌ها صرف بازپرداخت اقساط وام شود که با توجه به عدم پوشش دیگر هزینه‌ها، زندگی این گروه را مختل خواهد کرد، اما در سایر کشور‌ها یک سوم درآمد هر فرد صرف بازپرداخت وام مسکن می‌شود.
در این ارتباط پلکانی شدن پرداخت اقساط بانکی به همراه دوره بازپرداخت طولانی یعنی بالای ۲۰سال می‌تواند تا حدودی این نقص‌ها را برطرف کند.
همچنین مبلغ این اقساط حداکثر معادل اجاره بها و نباید بیش از ۵۰ درصد درآمد یک خانوار را به خود اختصاص دهد.
اما نکته دوم، معضل پس انداز زوج‌های جوان است که برای دریافت وام ۱۶۰ میلیونی دستکم باید ۸۰ میلیون تومان در صندوق پس انداز مسکن بلوکه کنند که اغلب زوج‌های جوان برای تأمین این مقدار ودیعه هم با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.
دراین بین ممکن است پرداخت این وام با وجود نکات مثبت بسیار آن به انحراف کشیده شود و از جامعه هدف آن یعنی زوج‌های جوان دور بماند.

 احیای ۲۲۰ شغل
در مجموع پاسخ به تقاضای انباشته شده و همچنین احیای بازار۲۲۰ شغل راکد و کاهش نرخ بیکاری وهدایت نقدینگی و مهار تورم از اهداف این مصوبه شورای پول واعتبار است.  اما بازپرداخت اقساط سنگین این وام‌ها این خطر را هم درپی دارد که از این وام استقبال نشود، مگر اینکه اقساط با رقم‌های پایین و به صورت پلکانی در یک دوره طولانی امکان پذیر شود.
شاید در این زمینه پیشنهاد مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن که چندی پیش به آن اشاره کرده بود کارساز است. وی با بیان اینکه برنامه بازپرداخت ۴۰ و ۶۰ساله تسهیلات خرید مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، گفت: ‌در برنامه ششم توسعه پیشنهاد ایجاد صندوقی مخصوص پرداخت تسهیلات مسکن را داده‌ایم.
علی چگینی در گفت‌وگو با تسنیم با تأکید بر اینکه باید به دنبال این باشیم که بانک‌ها دوره بازپرداخت تسهیلات را طولانی کنند، افزود: باید دوره بازپرداخت تسهیلات به ۲۰ یا ۲۵ سال افزایش یابد که در این صورت یک وام ۱۵۰ میلیون تومانی با ماهانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قسط جمع می‌شود.
به گفته وی، در برخی جا‌ها وام ۴۰ و ۶۰ ساله برای خرید مسکن پرداخت می‌شود، در جلسه‌ای که با فرانسوی‌ها داشتیم آن‌ها وام‌های ۶۰ساله هم دارند.
وی اظهار داشت: با این بازپرداخت طرف با ۲۰ درصد درآمد تسهیلات را پرداخت و در خانه خودش زندگی می‌کند.
وی تأکید کرد: صندوقی در فرانسه است که ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم در آن حساب دارند و ۶۰ درصد از منابع مالی این صندوق به مسکن گروه‌های کم ‌درآمد اختصاص می‌یابد. ما می‌خواهیم بذر چنین بنیان‌هایی را بکاریم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت راه و شهرسازی چنین برنامه‌ای دارد، گفت: بله، حتی در برنامه ششم توسعه هم پیشنهاد ایجاد یک صندوق را داده‌ایم تا کمک کند چنین فضایی - مانند فرانسه - در کشور فراهم شود.
پیشنهاد این مقام دولتی درحالی است که باید منتظر ماند و دید که با مشخص شدن دوره بازپرداخت وام ۱۶۰ میلیونی و سود آن، زوج‌های جوان چقدر از این مصوبه شورای پول و اعتباراستقبال خواهند کرد. زوج‌های جوانی که گوشه چشمی هم به مسکن مهر بدون تقاضا دارند که با شرایط بهتری به آن‌ها واگذار می‌شود. حال با تمام انتقادهایی که به شیوه بازپرداخت این وام‌ها وارد است، اما باید گفت بازار در سال آینده رونق خواهد گرفت بویژه از هم اکنون در بین مردم تنور معاملات در این بازار درحال گرم شدن است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.