قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: پروژه بزرگ مسکن مهر در کشور از سال ۱۳۸۶ با هدف خانه دار کردن اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه در دستور کار قرار گرفت و برابر آن دولت متعهد شد با اجرای این طرح سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی در سطح کشور احداث کند.

 ۱۷ هزار مسکن مهر خراسان رضوی همچنان در بلاتکلیفی

عملیات اجرایی برای ساخت 120 هزار واحد مسکن مهر به عنوان سهم  خراسان رضوی در سال 90 (البته با تأخیر) آغاز شد و طبق برنامه زمان بندی می‌بایست  طی بازه زمانی چهار ساله  پروژه به اتمام برسد و واحدهای احداث شده در اختیار متقاضیان و ثبت نام کنندگان قرار گیرد.
گرچه اتمام این طرح در بازه زمانی یاد شده با توجه به مشکلاتی مانند افزایش سهم آورده متقاضی و عملکرد ضعیف برخی تعاونی‌های مسکن مهر بعید به نظر می‌رسید. با این حال در اردیبهشت ماه سال گذشته  مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در همایش شوراهای اسلامی استان بر اتمام این پروژه تا پایان سال 94 تأکید کرد که البته محقق نشد و همچنان شمار قابل توجهی از واحدهای مسکن مهر در استان نیمه تمام باقی مانده است.
سرپرست مدیریت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره دلایل ناتمام ماندن پروژه مسکن مهر استان در سال گذشته اظهار می‌دارد: اینکه پروژه مسکن مهر در خراسان رضوی در سال 94 به اتمام نرسیده و اجرای آن به بعد موکول شد، دلایل متعددی داشته است. ضمن اینکه این مسأله تنها خاص استان نیست و در کل کشور، پروژه مسکن مهر با تأخیر مواجه شد.

 کمبود اعتبار
رضا نوروزی در تشریح این دلایل می‌گوید: در سال گذشته تسهیلات مسکن مهر، ابتدا 25 میلیون تومان بود که با پیگیری‌های انجام شده در کشور مقرر شد، این رقم به 30 میلیون تومان افزایش یابد. اما به دلیل طی مراحل اداری استفاده از آن برای شماری به آخر سال رسید و در عمل در سال جاری قابل استفاده است. لذا بحث کمبود اعتبار و ارتقای تسهیلات مسکن مهر یکی از این عوامل است.

  متقاضیان مسکن مهر بی‌مهری کردند
وی می‌افزاید: دلیل دیگر اینکه رکود حاکم بر بازار مسکن  کاهش انگیزه و همکاری متقاضیان مسکن مهر برای تأمین بموقع سهم آورده برای تکمیل ساخت مسکن مهر را به دنبال داشت.
ضمن اینکه تکمیل نشدن و تأمین نشدن بموقع تأسیسات روبنایی پروژه مسکن مهر از جمله آب، برق، گاز و تلفن به دلیل کمبود اعتبار دستگاه‌های متولی نیز سبب شد، تحویل واحدهای مسکن مهر با تأخیر مواجه شود.
وی با بیان اینکه بخشی از این مشکلات در سال جاری نیز وجود دارد، تصریح می‌کند: اواخر سال گذشته طبق نامه ای از سوی وزارت نیرو برای تکمیل تأسیسات روبنایی مسکن مهر پرداخت 500میلیارد تومان در سراسر کشور در نظر گرفته شد که سال اجرایی و تخصیص آن 95 است.
وی با اشاره به اینکه باید دید چه میزان از این رقم در خراسان رضوی توزیع خواهد شد، اظهار می‌دارد: در بخش تعاونی‌های مسکن مهر بخصوص در گلبهار که  پروژه مسکن مهر با تعویق در تکمیل مواجه است، برخی تعاونی ها  با مشکلاتی مانند مسایل مدیریتی یا پرداخت نشدن بموقع هزینه‌ها مواجهند و یا اینکه پیمانکاران مشکل دار بودند که این مسأله  ناراحتی و بی‌رغبتی متقاضیان و در نتیجه پرداخت نشدن بموقع سهم آورده را به دنبال داشته است.

 26 تعاونی کم کار
وی با اشاره به شناسایی 26 تعاونی کم کار در استان و اینکه این موارد در شورای مسکن استان مطرح شده تا از حالت تعاونی خارج و کار به انبوه سازان واگذار شود، خاطرنشان می‌کند: اگر اجرای این واحدها به انبوه سازان محول شود، در قیمت تمام شده تجدیدنظر و نرخ جدید به متقاضیان این واحدها اعلام می‌شود و در صورت تمایل نداشتن، پول این افراد توسط انبوه ساز پرداخت می‌شود.
سرپرست مدیریت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت هزار و 800 واحد مسکن مهر از تعاونی های کم کار گلبهار با انبوه سازان می‌افزاید: واگذاری ادامه ساخت و احداث چهار هزار واحد  دیگر از تعاونی‌های کم کار در این شهر نیز توسط انبوه سازان در حال انجام است.

  احداث 120 هزار واحد در قالب مسکن مهر
نوروزی با بیان اینکه در قالب پروژه مسکن مهر 120 هزار واحد باید در استان احداث شود و در اختیار ثبت نام کنندگان قرار گیرد، می‌گوید: از این شمار از زمان شروع عملیات اجرایی طرح تاکنون 80 هزار واحد تا پایان سال گذشته احداث و تحویل داده شده و 40 هزار واحد دیگر باقی مانده است.

 8 هزار واحد در حد فونداسیون و اسکلت
وی تصریح می‌کند: از 40 هزار واحد  باقی مانده 17 هزار مورد  با بررسی‌های انجام شده مشکل دار هستند. به عبارت دیگر این تعداد با مسایلی مانند نبود متقاضی با وجود انعقاد قرارداد مواجه است یعنی اینکه در ابتدا متقاضی ثبت نام و سهم آورده را تأمین کرده، ولی از پیگیری منصرف شده و لذا کار در حد اجرای فونداسیون و اسکلت باقی مانده است.
وی شمار این واحدها را در استان هشت هزار واحد اعلام می‌کند و گفت: همچنین از این 17 هزار واحد مشکل دار تعدادی به دلیل تکمیل نشدن سهم آورده متقاضی معطل مانده است.

 تعیین تکلیف 17 هزار واحد مسکن مهر
نوروزی با بیان اینکه تعیین تکلیف 17 هزار واحد مشکل‌دار در دستور کار است، اظهار می‌دارد: راه حل تدوین شده این است که یا دولت نسبت به خرید این واحدهای معطل اقدام کند و یا اینکه از طرح مسکن مهر خارج شود. البته فرصتی داده شده است، از جمله اینکه برنامه تسهیل شرایط برای عضویت جدید و واگذاری این واحدها در هیأت دولت بررسی و در انتهای سال گذشته در قالب بخشنامه به استان ها ابلاغ شد که طی سه مرحله اطلاع رسانی خواهد شد. البته اولویت با متقاضیان ثبت نام کننده قبلی و اولیه است.
وی می‌افزاید: پس از این اطلاع رسانی، شرایط مسکن مهر با درصد پیشرفت فیزیکی نیز اعلام خواهد شد و سهم آورده متقاضی مسکن مهر به طور میانگین  30 میلیون تومان است.

 کشیده شدن اتمام پروژه به سال 96
وی درباره زمان اتمام پروژه مسکن مهر استان تصریح می‌کند: برنامه و تلاش اداره کل راه و شهرسازی استان بر تعیین تکلیف واحدهای مسکن مهر استان معطوف است و تلاش می‌شود، امسال ساختمان سازی مسکن مهر تکمیل شود و به اتمام رسد.
وی می‌افزاید: اگر موانعی مانند تأخیر در ایجاد امکانات روبنایی وجود داشته باشد، احتمال اینکه بخشی از این واحدها به سال 96 برسد، وجود دارد.
وی درباره خبرهایی مبنی بر اتمام این طرح در استان تا پایان مهر95 تصریح می‌کند: به طور حتم هدفگذاری انجام شده تا پایان سال جاری طول می‌کشد، به این دلیل که پیشرفت فیزیکی برخی از واحدها کم و اندک است.

 2 هزار واحد با پیشرفت فیزیکی 10 تا 35 درصد
این مقام مسؤول پیشرفت فیزیکی 40 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده استان را بین 10 تا 87 درصد اعلام می‌کند و می‌افزاید: پیشرفت فیزیکی حدود دو هزار واحد بین 10 تا 35 درصد است.
نوروزی درباره قیمت تمام شده مسکن مهر استان در ابتدای اجرای طرح در مقایسه با حال حاضر می‌گوید: در اوایل برآورد اولیه برای داشتن مسکن مهر آورده 6 میلیون تومانی متقاضی در کنار تسهیلات 20 میلیون تومان بود، اما اکنون در کنار تسهیلات 30 میلیون تومانی، متقاضی نیز باید 30 تا 35 میلیون تومان آورده داشته باشد.
وی در خصوص دلیل این حجم افزایش سهم آورده تصریح می‌کند: طی سالهای 89 تا 90 رشد قیمتی مؤلفه‌های ساخت مسکن مانند مصالح ساختمانی، نرخ حقوق و دستمزد کارگران، گران شدن قیمت تمام شده مسکن مهر را به دنبال داشت. ضمن اینکه در همان اوایل هم سهم آورده متقاضی از 6 به 12 میلیون تومان افزایش پیدا کرد، چرا که در عمل امکان ساخت مسکن مهر با سهم آورده 6 میلیون تومانی چندان قابل اجرا نبود.
وی با بیان اینکه مشکلات مسکن مهر تنها در ساخت و تکمیل خلاصه نمی شود، اظهار می‌دارد: حتی اگر این پروژه نیز ساخته شود، باز هم مشکلاتی وجود خواهد داشت، از جمله اینکه به دلیل احداث  مسکن مهر در خارج از شهر وجود و استقرار مؤلفه‌هایی مانند مراکز خدمات درمانی، مدرسه، مسجد، پارک از جمله نیازهایی است که هنوز کامل نشده است و همکاری بیشتر دستگاههای ذی ربط از جمله اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری را می‌طلبد.
 وی یادآور می‌شود: با توجه به نیاز به تکمیل مایحتاج جانبی و روبنایی این احتمال وجود دارد که اتمام امکانات پروژه مهر خراسان رضوی بیش از سال 95 طول بکشد، هرچند هدفگذاری برای سال جاری است.
وی در خصوص نیاز مسکن استان با احتمال اتمام پروژه مسکن مهر تصریح می‌کند: برابر اعلام نظر مشاور در سال‌های اولیه اجرای طرح مسکن مهر، در خراسان رضوی باید سالانه 100هزار واحد مسکن با توجه به فاکتورهایی مانند رشد جمعیت و ازدواج جوانان احداث شود.

 کاهش نیاز مسکنی استان
وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان نیاز استان به مسکن کمتر شده است، می‌گوید: طرح جامع نیازسنجی مسکن در استان در دستور کار است که پس از پایان بررسی و مطالعات مشاور میزان نیاز جدید در خراسان رضوی مشخص و اعلام می‌شود.
وی در خصوص راهکارهای تأمین این نیاز پس از اتمام طرح مسکن مهر خاطر نشان می‌کند: اتمام پروژه‌های نیمه تمام مسکن در اولویت کار قرار دارد و پس از آن می‌توان تأمین این نیاز را از راه‌های دیگری مانند مسکن اجتماعی، استیجاری دنبال کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.