رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به ضرورت و اهمیت تحول در علوم انسانی گفت: آبشخورهای علوم انسانی باید فرهنگ بومی کشور باشد.

آبشخورهای فرهنگ بومی کشور برای علوم انسانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، دکتر احمد رضی، رئیس دانشگاه گیلان در رابطه با ضرورت تحول در علوم انسانی گفت: اساسا تحول خواهی زمینه ساز رشد و تعالی است بویژه در حوزه علم و دانش که دائماً با دستاوردهای جدید پژوهشگران متحول می شود.

 

وی ادامه داد: با وجود ضرورتی که تحول دارد باید توجه داشته باشیم که تحقق این مهم در علوم انسانی از ضرورت بیشتری برخوردار است به دلیل اینکه اولاً میزان تولید علم بومی در این رشته آنچنان که باید باشد نیست، ثانیاً در فارغ التحصیلان اغلب این رشته ها ضعف مهارتی وجود دارد و این امر باعث می شود تا مشارکت آنان در فرایند پیشرفت کشور حاکم باشد.

 

رضی تصریح کرد: این شرایط در حالی است که اغلب رشته های علوم انسانی با اداره جامعه سروکار دارند مثل اقتصاد، مدیریت، سیاست، فرهنگ، جامعه شناسی و ثالثاً به خاطر اینکه علوم انسانی، ارتباط مستقیمی با هستی شناسی و معرفت شناسی هر جامعه دارد و نحوه نگرش پژوهشگران علوم انسانی نسبت به انسان، در انتخاب روش و نوع استنباط و یافته های آنان اثرگذار است.

 

وی با بیان اینکه پژوهشگری که از نظر او انسان در جامعه صرفاً یک موجود این جهانی است نمی تواند امور مربوط به زندگی جوامع را که خیر دنیا و آخرت را با هم می خواهند خوب بفهمد و ارائه طریق کند، افزود: به همین دلیل علوم انسانی باید درون زا باشد و آبشخورهای آن در فرهنگ جامعه خودمان باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه ما باشد.

 

رئیس دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: تحول در علوم انسانی نیازمند توجه همگانی است؛ از بیرون دانشگاه نیز باید برای تحقق آن اهتمام صورت گیرد مثلاً نگاه به علوم انسانی از طرف مسئولان کشور باید مثبت تر شود نشانه این امر، مشارکت دادن گسترده عالمان این حوزه در تصمیم سازی ها و در نظر گرفتن اعتبارات بودجه ای ویژه برای مراکز علوم انسانی است.

 

وی یادآور شد: اما بدنه علمی کشور در حوزه علوم انسانی باید به نگاه کاربردی این دانش ها بیشتر توجه و مسئله محور عمل کند و برای حل تخصصی مسائل جامعه ما به ویژگی ها و خصوصیات فرهنگی بومی عنایت داشته باشد و ضمن بهره گیری از ظرفیت های علوم انسانی جهانی، با نگاه بین رشته ای نسبت به بومی سازی آن اقدام کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.