قدس آنلاین- علیرضا لعل اکبری : شواهد نشان می‌دهد بازار مسکن مشهد همچنان در رکود بسر می‌برد و بسیاری از فعالان از ادامه دار شدن این رکود گلایه مند هستند.

خواب عمیق بازار مسکن در مشهد

مشاورین املاک که بخشی از بازار مسکن را به عهده دارند نیز از سنگینی بازار می‌گویند و آنان نیز پیش‌بینی می‌کنند که این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت.
رجبی یکی از مشاورین املاک به خبرنگار ما می‌گوید: چند سالی است که بازار مسکن به خواب عمیق فرو رفته و فعالان این بازار چندان دل خوشی از این وضعیت ندارند.

 تلاش سرمایه‌گذاران برای خروج از بازار
وی می‌افزاید: سرمایه گذاران در این بازار به دنبال مشتری هستند و به شیوه های مختلف تلاش می‌کنند که واحدهای ساخته شده را بفروشند و سرمایه خود را از این بازار خارج کنند.وی اظهار می‌دارد: مراجعات مکرر و توصیه های فراوان سازندگانی که واحدهای ساخته شده روی دستشان مانده به بنگاه‌های املاک، گواه این موضوع است.
میرزایی یکی دیگر از مشاورین املاک تصریح می‌کند: زمانی بازار مسکن، بازار پرسودی بود و همین امر سرمایه گذاران را به سمت این بازار کشاند، اما امروز همین افراد پشیمان شده اند.

 ورود افراد ناآشنا
وی می‌افزاید: تا چند سال قبل افرادی وارد بازار ساخت و ساز شدند که در مشاغل دیگری فعالیت داشتند و نسبت به این بازار آشنایی نداشتند.
وی به رکود بازار مسکن اشاره می‌کند و می‌گوید: به نظر من یکی از مواردی که باعث این اتفاق در بازار شده، عرضه بیش از حد و بدون نظارت بوده که توسط برخی از سرمایه‌گذاران و افرادی که حتی کوچک‌ترین آشنایی به ساخت و ساز نداشتند، صورت گرفته است.
جعفری یکی دیگر از مشاورین املاک خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر به دلیل نبود قدرت خرید مردم از یکسو و نبود حمایت‌های لازم دولت برای متقاضیان مسکن، بازار همچنان در رکود بسر می‌برد.

 وام‌های خرید مسکن دردی را دوا نمی‌کند
وی می‌افزاید: وام‌های بانکی هم نتوانسته به متقاضیان خرید مسکن کمک کند چرا که شرایط دریافت برای متقاضیان سخت و دشوار است.وی می‌گوید: سود وام‌های خرید مسکن نیز برای متقاضیان بالاست و همین امر باعث شده که کسی توان خرید مسکن نداشته باشد.
یکی دیگر از مشاورین املاک به وضعیت بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: به نظر من رکود همچنان ادامه خواهد داشت و برای سال آینده نیز این وضعیت تا زمان انتخابات وجود خواهد داشت.
 خریداران منتظر کاهش قیمت‌ها هستند
سبحانی اظهار می‌دارد: قیمت‌ها در سطح شهر مشهد به دلیل نبود خریدار در بازار، کاهش یافته و همین روند کاهش قیمت باعث شده، آن‌هایی که قصد خرید دارند نیز منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها باشند.وی تصریح می‌کند: معاملات اندکی در بازار صورت می‌گیرد، اما اغلب فروشندگان، بنا به دلایلی که به پول نیاز دارند با خریداران کنار می‌آیند.

 مسکن؛ متری 2 میلیون تومان
در همین حال رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد با اشاره به رکود حاکم بر بازار مسکن به ایسنا می‌گوید: معاملات مسکن در مشهد به متری 2 میلیون تومان رسیده است.صادق عابدزاده با بیان اینکه بازار مسکن هنوز در رکود به سر می‌برد، می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود شاید بازار مسکن در چند ماه آینده رونق کمی داشته باشد بتواند در حد رشد نرخ تورم رشد کمی داشته باشد. وی اظهار می‌دارد: این مسأله حجم معاملات را کمی افزایش خواهد داد.
وی به انتخابات سال آینده اشاره می‌کند و می‌گوید: قطعاً با وارد شدن کشور به عرصه انتخابات بازار مسکن در بلاتکلیفی می‌رود.

 افزایش مالیات؛ بلای بازار
وی یادآور می‌شود: تقریباً از سال 92 تاکنون بازار مسکن در رکود به سر می‌برد و علی‌رغم این رکود سنگین متأسفانه فعالان این حوزه با معضل افزایش مالیات نیز روبه‌رو هستند.
عابدزاده اضافه می‌کند: اداره دارایی مالیات سنگینی برای فعالان این صنف در نظر گرفته است و این خود، فشار مضاعفی بر فعالان حوزه مسکن وارد می‌کند.
 کاهش تعداد پروانه های ساختمانی
رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد درباره علت اصلی رکود بازار مسکن تصریح می‌کند: شرایط حاکم بر بازار مسکن علت رکود بوده و در این سال‌ها تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده، بسیار پایین بوده است.
 
 راهکارهای خروج از رکود
رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد با اشاره به راهکارهای خروج از رکود بازار مسکن می‌گوید: هر بازاری برای خروج از رکود نیازمند ورود نقدینگی است؛ قطعاً تزریق نقدینگی تورم‌زاست، ولی اشتغال‌زایی در پی دارد؛ در غیر این صورت بازار همچنان با معضلات ناشی از رکود مواجه است.
وی می‌افزاید: البته حجم وام‌های تسهیلاتی برای رونق تولید افزایش یافته، ولی بروکراسی زیادی در سازمان اداری ما وجود دارد؛ از طرف دیگر باید تسهیلات بهتری برای انبوه‌سازان در نظر گرفته شود.

 قیمت‌ها به کف رسیده
عابدزاده با بیان اینکه مردم باید بدانند قیمت‌ها به کف رسیده است، در مورد وضعیت بازار معاملات مسکن عنوان می‌کند: استنباط خیلی‌ها این است که شاید قیمت‌ها بیشتر از این کاهش یابد، باید دانست قیمت تمام شده از این پایین‌تر نمی‌تواند، باشد چون هزینه تولید بالاست. وی تأکید کرد: انتخابات و ماه‌های قبل و بعد از آن جو رکود را بر کشور حاکم خواهد کرد.در حال حاضربهترین شرایط برای خرید مسکن وجود دارد، اما مردم تا قیمت پایین باشد، مسکن خریداری نمی‌کنند، در حالی که این بهترین زمان برای خرید است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.