قدس آنلاین- مسکن به‌عنوان یکی از نیازهای ضروری و اولیه شهروندان همواره به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه مطرح و صنایع وابسته به آن و درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری در این صنعت نیز همواره راهگشای خروج از رکود و همچنین بستر اشتغال‌زایی بوده است.

رکود در بازار مسکن رونق دارد

به گزارش قدس آنلاین، باوجوداینکه صنعت ساختمان بستر بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری و عامل چرخش اقتصادی بسیاری از مشاغل مرتبط است اما متأسفانه طی چند سال گذشته رکود در این صنعت حاکم شده است.

هرچند که امید می‌رفت با اعطای تسهیلات دولتی و وام‌های ۸۰ میلیون تومانی در کلان‌شهرها چرخ این صنعت نیز به چرخش بیفتد اما متأسفانه هیچ‌یک از محرک‌های دولتی تاکنون موفق به رونق در این بازار نشده است.

رکود گرانی

در این رابطه یکی از شهروندان کرجی بیان می‌کند: بااینکه رکود در بازار مسکن چندین سال ادامه‌دارد اما واقعیت این است که رکود تأثیر چندانی در قیمت‌ها نداشته است و تنها از افزایش حباب گونه قیمت مسکن جلوگیری کرده است.

علی خانقایی بیان می‌کند: ممکن است خریدوفروش کاهش پیداکرده و تنها مصرف‌کنندگان واقعی برای خرید دست‌به‌جیب شوند اما واقعیت این است که هنوز قیمت‌ها با جیب مشتری و به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر همخوانی ندارد.

وام مسکن کمکی نکرد

یکی از مشاوران املاک در استان البرز نیز بابیان اینکه امید می‌رفت وام‌های دولتی راهگشای خروج از رکود باشد بیان کرد:

اعطای ۸۰ میلیون برای خرید مسکن درحالی‌که تنها یک‌سوم قیمت یک واحد معمولی را در برمی‌گیرد رونقی در بازار ایجاد نکرد.

خسرو ملک شهری افزود: با رکود مسکن و کم شدن توان مالی مردم بیشتر منازل مسکونی خالی که پیش‌ازاین رهن داده می‌شد در حال حاضر صاحبان آن تمایل به دریافت اجاره‌دارند و لذا قیمت اجاره‌بها نسبت به گذشته تفاوتی نکرده است.

وی ادامه داد: کاهش سود بانکی دلیل اصلی نبود تمایل مالکان برای رهن دادن واحد مسکونی است.

وی بیان می‌کند:  متأسفانه بازار وام مسکن نیز برای خریداران جذاب نیست و بازپرداخت مدت‌دار و با بهره بالا مقرون‌به‌صرفه نیست .

کاهش پروانه ساخت

اگرچه آمار دقیقی از واحدهای مسکونی خالی در استان البرز در دست نیست اما شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از ساختمان‌های چندطبقه که در سال‌های اخیر در گوشه و کنار کلان‌شهر کرج و دیگر شهرهای استان ساخته‌شده خالی از سکنه هستند.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کلان‌شهر کرج در این رابطه می‌گوید: حدود ۴ سال پیش در هر منطقه شهری کرج روزانه ۱۰۰ مجوز ساخت‌وساز صادر می‌شد، اما اکنون تعداد مجوزها در تمام ۱۲ منطقه شهرداری این کلان‌شهر ماهانه به ۳۰ مجوز رسیده است.

حجت‌الله غلامرضایی ادامه می‌دهد: رکود ساخت‌وسازها شهرداری‌ها را با کاهش شدید درآمدی مواجه کرده حال اینکه شهرداری‌ها درواقع سازمان‌های درآمد هزینه هستند و باید منابع درآمدی آن‌ها همیشه برقرار باشد.

وی بیان می‌کند: ساخت‌وسازها در کلان‌شهر کرج اکنون شرایط رکود را طی می‌کند به‌طوری‌که در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲حدود ۴۰ درصد کاهش در ساخت‌وساز را نشان می‌دهد.

حدود ۴ سال پیش در هر منطقه شهری کرج روزانه ۱۰۰ مجوز ساخت‌وساز صادر می‌شد، اما اکنون تعداد مجوزها در تمام ۱۲ منطقه شهرداری این کلان‌شهر ماهانه به ۳۰ مجوز رسیده استوی می‌افزاید: این کاهش در سال‌های ۹۳و ۹۴ نیز ادامه داشت و در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵درصد کاهش در ساخت‌وساز داریم.

وی با اشاره به اینکه رکود در بخش ساخت‌وسازها به‌صورت نسبی در تمام مناطق ۱۲گانه شهرداری کرج وجود دارد، اظهار کرد: در برخی مناطق شهرداری مانند ۵و۶و فردیس وضعیت ساخت‌وسازها بهتراست اما مناطق ۱، ۷و ۱۲در این خصوص وضعیت مناسبی ندارد.

وی یادآور می‌شود: این در حالی است که شهرداری کرج در همین وضعیت رکود ساخت و تکمیل ۲۸ تقاطع بزرگ غیر هم‌سطح را در دست اقدام قرار داده که بخشی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: به علت پائین آمدن درآمدهای ناشی از صدور مجوز ساخت‌وسازها، مدیریت شهری کرج برای ساخت پروژه‌های بزرگ عمرانی به دریافت تسهیلات کلان از بانک‌ها روی آورده است.

وی تأکید می‌کند: انتظار می‌رود با تحرک بخشی به بازار مسکن تمام قشرها از وضعیت غیر رکودی منتفع شوند چراکه این وضعیت به نفع همه نیست.

رکود ادامه‌دار

رئیس اتحادیه املاک کرج نیز در این زمینه گفت: بازار مسکن در این شهرستان نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیداکرده است اما نمی‌توانیم بگوییم که به‌طور کامل از رکود خارج‌شده است.

محمد قمی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال وضعیت بازار مسکن بهبود یابد تا چرخه اقتصاد مسکن نیز رونق گیرد.
وی با اشاره به  تعداد قولنامه‌های انجام پذیرفته در نیمه نخست سال جاری بیان می‌کند: مقایسه مورد خریدوفروش در سامانه اتحادیه املاک نسبت به سال گذشته با کاهش روبروست.

وی بیان کرد: رونق در بازار مسکن نیازمند حمایت دولت با اعطای تسهیلات بیشتر و سود کمتر است.

وی ادامه داد: متأسفانه مسکن مهر نیز که می‌توانست بخشی از نیاز افراد بی‌سرپناه تأمین کند به‌صورت نیمه‌کاره رها شد و به دلیل بی‌توجهی به اتمام زیرساخت‌های آن از رونق افتاد و رغبتی برای خریدوفروش آن دیده نمی‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.