ترکیه در سال گذشته میلادی شاهد ۲۷ مورد حمله تروریستی در شهرهای بزرگ خود بود که در جریان آنها ۳۳۷ نفر کشته و یک هزار و ۴۱۸ نفر زخمی شدند.

ترکیه در سال ۲۰۱۶ شاهد ۲۷ حمله تروریستی با ۳۳۷ کشته بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، ترور سفیر فدراسیون روسیه در آنکارا آخرین مورد از این اقدامات بود که در شامگاه روز دوشنبه ۲۹ آذرماه ۹۵ مطابق با ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ در سالن هنرهای معاصر ترکیه در منطقه چانکایا مقابل سفارت آمریکا رخ داد و در جریان این حمله مسلحانه سفیر روسیه با شلیک ۱۱ گلوله اسلحه کمری به ناحیه سر جان باخت.
بررسی آرشیو اخبار رویدادهای تروریستی در سال گذشته میلادی نشان می دهد که حملات تروریستی در رکیه اغلب توسط گروه پ. ک. ک و داعش انجام شده است.
عملیات تروریستی پ. ک. ک به ویژه از ماه اوت سال گذشته به بعد که به نوعی جنگ شهری در ترکیه خاتمه یافت و پ. ک. ک دوباره از شهرها خارج شد، شدت گرفت.
پ. ک. ک برای اولین بار در مبارزات خود با نیروهای دولتی ترکیه که نزدیک به چهار دهه است ادامه دارد، به جنگ شهری روی آورد و با کندن خندق و ایجاد موانع فیزیکی و وصل کردن منازل از داخل به یکدیگر روش تازه ای را به آزمون گذاشت.
پاسخ ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه به این اقدامات بسیار شدید بود و ارتش ترکیه با توپ و تانک و نیروی مکانیزه وارد شهرهای محل درگیری و حضور نیروهای پ. ک. ک شد و با اعلام حکومت نظامی و مقررات منع عبور و مرور، شهرها را از عناصر پ. ک. ک پاکسازی کرد و کشیده شدن جنگ به شهرها با واکنش های تند مردمی نیز رو به رو شد.
پ. ک. ک و داعش دو گروهی بودند که بیشترین حملات تروریستی را در سال گذشته میلادی در ترکیه انجام دادند.
اقدامات تروریستی در ترکیه طی سال ۲۰۱۶ به صورت اجمالی تشریح می شود:
۱ ـ ۱۲ ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی:
اولین حمله تروریستی ترکیه در سال گذشته میلادی ۱۲ ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی در میدان سلطان احمد استانبول علیه گردشگران خارجی رخ داد که گروه تروریستی – تکفیری داعش آن را بر عهده گرفت.
در این حمله ۱۳ گردشگر آلمانی جان خود را از دست داده و ۱۴ نفر زخمی شدند.
۲ ـ ۱۴ ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی:
دو روز بعد از این اتفاق، در منطقه چنار دیاربکر خانه های سازمانی پلیس و مرکز مدیریت پلیس این شهر با خودروی حامل بمب مورد حمله قرار گرفت.
در این حمله که گفته شد پ. ک. ک انجام داده است، ۶ نفر از جمله یک کودک جان خود را از دست دادند.
۳۹ نفر در این انفجار زخمی شدند که ۶ تن از آنها پلیس و هشت نفر دیگر از نزدیکان پلیس بودند.
۳ ـ ۱۷ فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی:
حمله تروریستی خونین دیگر در ۱۷ فوریه در ساعت خروج سرویس کارکنان نیروهای مسلح ترکیه در مرکز آنکارا انجام شد که ۲۹ نفر کشته و ۶۱ نفر دیگر زخمی شدند.
احمد داوداوغلو نخست وزیر وقت ترکیه عامل این حمله را گروه کُردی یگانهای مدافع خلق(ی. پ. گ) شاخه سوری پ. ک. ک اعلام کرد، اما بعد، تشکل تاک عهده دار این حمله شد.
۴ ـ ۱۳ مارس سال ۲۰۱۶ میلادی:
۱۳ مارس سال گذشته میلادی باز آنکارا شاهد یک حمله تروریستی خونین و دلخراش دیگر بود.
در این حمله که با یک دستگاه خودروی حامل مواد منفجره در میدان قیزل آی در مرکز شهر و در نزدیکی ایستگاههای اتوبوس انجام شد، ۳۷ نفر کشته و ۷۱ نفر زخمی شدند.
۵ ـ ۱۹ مارس سال ۲۰۱۶ میلادی:
بعد از چند روز در ۱۹ مارس، این بار استانبول شاهد حمله تروریستی شد.
در این عملیات، یک عامل انتحاری که عضو داعش اعلام شد، خود را در میان مردم در خیابان استقلال به عنوان یکی از شلوغترین خیابانهای استانبول که فقط برای عابرین باز است، منفجر کرد.
پنج نفر در این انفجار از جمله یک شهروند ایرانی جان خود را از دست دادند و ۳۷ نفر زخمی شدند.
۱۲ نفر از زخمی ها خارجی بودند.
۶ ـ ۳۱ مارس سال ۲۰۱۶ میلادی:
در آخرین روز همین ماه، در نزدیکی پایانه اتوبوسرانی شهر کردنشین دیاربکر نیز سرویس نیروی انتظامی با یک دستگاه خودروی حامل مواد منفجره مورد حمله قرار گرفت که در جریان این حمله، هفت نیروی پلیس کشته و ۱۳ پلیس زخمی شدند.
۷ ـ ۲۷ آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی:
در ۲۷ آوریل نیز در شهر بورسا در نزدیکی مسجد جامع تاریخی این شهر انفجاری رخ داد که یک نفر کشته و ۱۳ نفر زخمی شدند.
این حمله را نیز تاک یکی از شاخه های پ. ک. ک بر عهده گرفت اما مقامات امنیتی ترکیه اعلام کردند که عامل انتحاری خوشبختانه پیش از رساندن خود به مراسم تشییع جنازه یک شخصیت خیر در مقابل این مسجد که هزاران نفر تجمع کرده بودند، به زمین افتاده و منفجر شده است.
افکان آلا وزیر کشور وقت ترکیه اعلام کرد که عامل انفجاری زنی ۲۴ ساله به نام اثر چالی عضو پ. ک. ک بوده است.
۸ ـ اول می سال ۲۰۱۶ میلادی:
اول ماه می سال ۲۰۱۶ باز تروریست ها با یک دستگاه خودروی حامل مواد منفجره، ساختمان پلیس در شهر غازی آنتپ ترکیه در نزدیکی مرز سوریه را مورد حمله قرار دادند.
در این حمله دو پلیس کشته و ۲۳ نفر زخمی شدند که ۱۹ نفر از آنها را پلیس بودند.
۹ ـ ۱۲ می سال ۲۰۱۶ میلادی:
در دوازدهم همین ماه این بار عوامل پ. ک. ک با یک دستگاه کامیون حامل یک تن مواد منفجره دست به حمله زدند که طی آن ۱۶ نفر کشته و ۲۳ نفر زخمی شدند.
۱۰ ـ ۷ ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی:
هفتم ژوئن انفجار مهیبی در ایستگاه متروی وزنه جیلر استانبول در نزدیکی بازار بزرگ استانبول موسوم به کاپالی چارشی رخ داد که این حمله را نیز تاک عهده دار شد.
در این حمله نیز از یک دستگاه خودروی حامل مواد منفجره استفاده شده بود.
در این عملیات خودرو در پارکینگ نزدیک نیروهای پلیس ضد شورش پارک شده و با کنترل از راه دور منفجر شده بود.
در این حمله نیز هشت نفر از نیروهای پلیس کشته و ۳۶ نفر زخمی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.