سال گذشته میلادی رویدادهای مهمی مربوط به فلسطین رخ داد که مهمترین آن تصویب قطعنامه ضد صهیونیستی در شورای امنیت و نیز ادامه سیاست تخریب و یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی بود.

رویدادهای مهم مربوط به «فلسطین» در سال ۲۰۱۶ میلادی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فلسطین الیوم، در سال ۲۰۱۶ میلادی تحولات مهمی در عرصه داخلی و خارجی فلسطین رخ  داد.

در سال ۲۰۱۶ میلادی،‌ نظامیان صهیونیست در راستای اقدامات ضدفلسطینی خود علاوه بر مصادره اراضی فلسطینی ها،‌ اقدام به یهودی سازی بخش های مختلف قدس کردند. همچنین به صورت روزانه به مسجدالاقصی یورش برده و اطراف این مکان مقدس را حفاری کردند.

قطعنامه شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی صهیونیست ها

پس از مدتها سرانجام شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای را در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری با اکثریت آرا به تصویب رساند. این در حالی است که آمریکا نیز برای نخستین بار از وتوی این قطعنامه خودداری کرد و به آن رای ممتنع داد که همین مساله موجب تصویب نهایی آن شد. شورای امنیت در این قطعنامه خواستار توقف شهرک سازی رژیم صهیونیستی شد.

تخریب منازل و ساختمان‌ها

در سال ۲۰۱۶ میلادی نظامیان رژیم صهیونیستی به مردم و شهروندان فلسطینی با هدف تخریب منازل آنها حملات گسترده ای را انجام دادند و بیش از ۳۰۰ منزل و ساختمان فلسطینی از سوی صهیونیست ها ویران شد. همچنین آرامگاه های اسلامی مانند «مأمن الله» و «باب الرحمه» نیز از سوی نظامیان رژیم اشغالگر قدس تخریب شد.

تداوم حفاری‌ها

صهیونیست ها در طول سال گذشته میلادی به حفاری های خود زیر مسجد الاقصی ادامه دادند. رژیم صهیونیستی اخیرا اعلام کرد که یک تونل به طول ۷۸۰ متر و به عرض ۲ متر زیر مسجدالاقصی افتتاح کرده است. در پی این حفاری ها و آسیب های ناشی از آن، ستون های مسجد الاقصی مورد تهدید قرار گرفت.

قطعنامه یونسکو مبنی بر عدم ارتباط یهودیان با مسجد الاقصی

همچنین از دیگر تحولات مربوط به فلسطین در سال گذشته میلادی، تصویب قطعنامه سازمان یونسکو بود؛ این سازمان در قطعنامه خود تاکید کرد که هیچ گونه پیوند و ارتباطی میان یهودیان و مسجد الاقصی وجود ندارد.

منع پخش اذان در قدس

کابینه رژیم صهیونیستی قانونی را تایید کرد که به موجب آن پخش اذان از مساجد اسلامی ممنوع است. این اقدام با این بهانه رخ داد که پخش اذان از طریق بلندگو سبب آزار یهودی ها می شود.

یورش صهیونیست ها به مسجد الاقصی

تعرضات شهرک نشینان یهودی به مسجد الاقصی که با هدف تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی و سیطره نهایی بر این مکان مقدس به منظور فراهم کردن زمینه تخریب آن صورت می گیرد نیز یکی دیگر از تحولات مهم مربوط به فلسطین در سال ۲۰۱۶ میلادی است. در سالی که گذشت ۱۴۵۳۰ شهرک نشین صهیونیست اقدام به هتک حرمت مسجد الاقصی کردند.

تداوم انتفاضه سوم فلسطین

۱۲۶ فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران صهیونیست در جریان انتفاضه سوم قدس به شهادت رسیده و شمار زیادی دیگر نیز مجروح شدند و بدین گونه شمار شهدای انتفاضه قدس تا پایان سال ۲۰۱۶ به ۲۷۱ نفر رسید. برخی از عملیات مقاومتی فلسطینیان به سمت عملیات های مسلحانه نیز کشیده شد که عملیات شهید مصباح ابو صبیح در قدس اشغالی که به هلاکت ۲ نظامی صهیونیست و زخمی شدن ۶ نفر دیگر انجامید از جمله این عملیات ها بود.

بازداشت فلسطینی ها از سوی نظامیان صهیونیست

رژیم صهیونیستی در ادامه سیاست سرکوب و بازداشت فلسطینیان، ۶۳۲۸ فلسطینی را در مناطق مختلف قدس، کرانه باختری، نوار غزه و اراضی ۱۹۴۸ به اسارت گرفته که برخی از آن ها پس از مدتی آزاد شده و برخی نیز هنوز در اسارت به سر می برند.

ترور شخصیت های فلسطینی توسط موساد

«عمر نایف» مبارز فلسطینی توسط سازمان جاسوسی موساد در داخل سفارت فلسطین در بلغارستان ترور شد و به شهادت رسید. از جمله شخصیت های مهمی که در سال گذشته ترور شد، مهندس «محمد زواری» طراح پهپادهای گردان های قسام شاخه نظامی حماس بود که در شهر صفاقس در تونس به دست مزدوران موساد ترور شد.

آتش سوزی در  فلسطین اشغالی

در سال گذشته میلادی، آتش سوزی گسترده ای در فلسطین اشغالی از جمله شهر حیفا به وقوع پیوست و این آتش سوزی ها چندین روز ادامه داشت و صهیونیستها از مهار آن عاجز ماندند. این در حالی است که علرغم اینکه بسیاری از کشورها نیروهای کمکی و امدادرسانی به فلسطین اشغالی اعزام کردند تا در اطفای حریق مشارکت داشته باشند اما با این حال خسارت های بسیار سنگینی در نتیجه آتش سوزی به این رژیم وارد آمد.

کنگره هفتم جنبش فتح

کنگره هفتم جنبش فتح نیز پس از چند سال سرانجام در سال ۲۰۱۶ برگزار شد و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان بار دیگر به ریاست جنبش فتح انتخاب شد. عباس پس از انتخاب مجدد به عنوان رئیس فتح، بسیاری از رهبران فتح را اخراج کرد و اخیرا نیز مصونیت پارلمانی ۵ عضو پارلمان فلسطین را لغو کرد که این اقدامات خشم گسترده فلسطینیان را در پی داشت و حتی نتایج نظرسنجی ها هم از کاهش شدید محبوبیت عباس هم در داخل جنبش فتح و هم در فلسطین حکایت دارد.

انتخابات شهرداری ها در کرانه باختری

با وجود اینکه انتخابات شهرداری ها و شوراهای محلی در کرانه باختری قرار بود در سال گذشته برگزار شود و مقدمه چینی های زیادی هم برای آن انجام شده بود اما سرانجام فشارهای دشمن صهیونیستی و برخی طرف ها نتیجه داد و تشکیلات خودگردان پس از اعلام حضور حماس در انتخابات، تصمیم به لغو آن گرفت تا مانع از پیروزی احتمالی حماس در انتخابات شود.

اعتصاب غذای اسیران فلسطینی

اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی در اعتراض به تمدید مدت بازداشت موقتشان در سال گذشته نیز ادامه داشت و یکی از مهم ترین این اعتصاب ها، اعتصاب غذای اسیر محمد القیق بود که ۹۴ روز به طول انجامید و سرانجام دشمن صهیونیستی تسلیم خواست و اراده وی شد و با آزادی او موافقت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.