بعد از ۲۰۰۶ که انفجار حرم امامین عسکریین (ع)، موجی از خشونت های فرقه ای را در عراق به راه انداخت، از آن زمان شهر مقدس سامراء، به یک هدف مهم تروریست های تکفیری برای ناامن کردن اوضاع داخلی عراق تبدیل شد و حمله دیروز (دوشنبه) تروریست ها به این شهر، به عقیده کارشناسان از این قاعده جدا نبوده است.

فرمانده الحشد الشعبی از دلایل امنیت ناپایدار سامراء گفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، یکی از فرماندهان الحشد الشعبی در سامراء که دیروز (دوشنبه) در خنثی کردن حمله گروه ترویستی داعش به این شهر مشارکت داشت، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، گفت که یک گروه تروریستی که ۲فرد انتحاری همراه آنها بودند، همزمان به ۲ مرکز مهم پلیس در داخل شهر سامراء حمله کردند.
«ابوحیدر البلداوی» افزود: گروه تروریستی به دو مجموعه تقسیم شدند که با هر گروه یک انتحاری همراه شد و فرد انتحاری با انفجار خود در مرکز پلیس، حمله اولیه را آغاز و گروه تروریستی مسلح بدنبال آن، به روی نیروهای پلیس آتش گشودند.
به گفته وی، این حمله سبب شهادت ۲ تن از نیروهای پلیس و زخمی شدن ۵ تن دیگر شد که تعدادی از آنها شهروندان عادی هستند و با مداخله به موقع مشترک پلیس و بسیج مردمی الحشد الشعبی، تعدادی از گروه های تروریستی به علاوه دو فرد انتحاری به هلاکت رسیدند و بقیه مهاجمان فرار کردند.
البلداوی، بازگشت آوارگان سامراء به شهر خود را یکی از علل تکرار نقض امنیتی در این شهر دانست و گفت: بعضی از این آوارگان با پادرمیانی برخی اشخاص صاحب نفوذ در سامراء بدون طی کردن تدابیر امنیتی، وارد شهر می شوند که برخی از آنها مرتبط با گروه های تروریستی هستند و بعد از بازگشت به سامراء، فعالیت های تخریبی خود را از سر می گیرند.
این فرمانده الحشد الشعبی تاکید کرد که آمریکایی ها یکی دیگر از عوامل نابسامانی امنیتی درعراق هستند، چرا که آنها در تصمیم های امنیتی عراق اثرگذار بوده و از آن در جهت اجرای سیاست های خود بهره می برند.
البلداوی یادآورشد: اکنون در طرح امنیت سامراء نقاط کور وجود دارد و برخی عناصر حزب منحله بعث توانستند در بدنه و فرماندهی دستگاه های امنیتی نفوذ کنند.
وی از نخست وزیر عراق و فرماندهان ارشد امنیتی عراق خواست که این نقاط کور را شناسایی کنند تا تروریست ها دوباره از طریق آن به این شهر مقدس تعرض نکنند.
شهر سامراء در جریان حمله داعش در ژوئن ۲۰۱۴ یکی از اهداف اصلی تروریست ها بود که سبب شد طرح حمایت از این شهر جزو اولویت دولت عراق در آن زمان قرار گیرد، اجرای آن موجب شد که تروریست ها نتوانند کنترل شهر را دراختیار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.