در حالی تنها سینمای استان ایلام به پارکینگ تبدیل شده که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان می گوید: «قول می دهم در یکی دو سال آینده، برای اکران فیلم سینمایی در استان ایلام هیچ مشکلی نخواهیم داشت.»

ماجرای تنها سالن سینمای ایلام که به پارکینگ خودرو تبدیل شده!/مدیرکل ارشاد به مردم چه وعده ای داد؟

اختصاصی قدس آنلاین - تبدیل تنها سینمای استان ایلام به پارکینگ، موضوعی بود که شاید توجه هر بیننده ای را مثل من جلب می کرد؛ و البته با اندکی جستجو در اینترنت این خبرها را هم یافتم: «سینما قدس ایلام تنها سینمای استان چند سال پیش به بهانه فرسوده بودن تخریب شد، حالا این سینما به پارکینگ تغییر کاربری داده و دیگر بازسازی نمی شود و استان همان سینمای فرسوده را هم ندارد.»

و ادامه این مباحث که «این روزها که همه جای کشور بحث اکران فیلم های مختلف در سینماها مطرح است ایلامی ها به دلیل نبود سینما در این استان از دیدن فیلم های روز کشور محروم اند و همین عوامل باعث شده ایلام با استانهای دیگر از لحاظ برخوردار از امکانات فرهنگی فاصله زیادی داشته باشد.»

ماجرا از این قرار است که سینما قدس ایلام به علت فرسودگی و نداشتن تجهیزات روز، با استقبال سرد شهروندان روبرو شده بود، برای همین هم مالک سینما که البته مربوط به بخش خصوصی بوده تصمیم می گیرد سینما را تخریب و بازسازی کند. عملیات تخریب اما به جای بازسازی بنا به پیشنهاد شهرداری، تغییر کرده و حالا سینما عملا به پارکینگ تبدیل شده است.

سینما قدس به این دلیل مورد توجه قرار گرفته که این سالن، تنها سالن به جا مانده از چند سالن سینما در چند دهه اخیر است که حداقل می توانست فضایی برای نمایش فیلم برای ۴۷۰ تماشاچی باشد. وقتی سال ۹۲ دستور تخریب این سینما صادر شد قرار بود این مکان به مجتمعی ۱۱ طبقه و با کاربری های تجاری، فرهنگی و خدماتی باشد که متاسفانه محقق نشد.

عدم تحقق این ماجرا و البته نگرانی مردم ایلام از سرانجام سالن سینما قدس را با علی نیاکان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام مطرح کردیم.

او هم تبدیل سینما به پارکینگ را تایید کرد اما این را هم گفت که بعد از این اتفاق، به دستور مسئولان استان یک سالن با ۲۲۰ صندلی و امکانات پخش دیجیتال برای نمایش های فیلم های روز مهیا شده که هرچند جوابگوی همه نیاز شهروندان نیست اما می تواند به بخشی از نیاز فرهنگی استان پاسخ دهد.

نیاکان توضیح داد که این سالن از شهریور ۹۴ تاکنون فعال است و تقریبا می شود گفت رضایت عمومی مردم را حاصل کرده است. اما رویکرد ارشاد این است که سالنی برای نمایش فیلم های سینمایی تجهیز شود که حداقل ۷۰۰ متر مربع باشد و ۴۷۴ صندلی را درخود جای دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام به سینمای شهر آبدانان هم اشاره کرد، اینکه بخش خصوصی در حال رفع مشکل برای راه اندازی سینمای این شهر است.

بعد هم توضیح داد که اداره کل ارشاد استان در این یکی دو سال اخیر تلاش کرده زیرساخت های فرهنگی استان را ارتقا دهد. الان هم با کمک استانداری، به فضاهای فرهنگی اضافه شده و التهابات موجود هم کاهش یافته است.

ایجاد مجتمع های فرهنگی، خانه های فرهنگ، سالن های نمایش فیلم، تالار و نگارخانه ها همه مجموعه ای است از ارتقای زیرساخت های فرهنگی استان که علی نیاکان به آنها اشاره کرد. وی البته این را هم گفت که فضای هنر سینما نیز در استان ایلام در مسیر توسعه است.

او قول داد که در یکی دو سال آینده، برای اکران فیلم سینمایی در استان ایلام هیچ مشکلی نخواهیم داشت. هرچند به این نکته هم اشاره کرد که در حال حاضر نیز همزمان با استان های اصفهان و فارس، در ایلام هم فیلم های روز پخش می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام با بیان اینکه نمی گویم کمبودی نداریم به این مساله اشاره کرد که تهیه زیرساخت نیازمند صرف وقت، انرژی، هزینه و ابزار قانونی است تا نقاط تراکم جمعیت نشانه گذاری و هزینه متناسب با نیاز آن منطقه نیز تامین شود.

او یک خبر خوب هم داشت؛ اینکه چند سالن را نشانه گذاری کرده اند تا آنها به سالن سینما تبدیل و از تجهیزات روز در آنها استفاده شود.

برنامه اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام تا پایان سال هم بخش پایانی صحبت های علی نیاکان بود؛ مثل دهه فرهنگ و هنر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن و برگزاری مراسم جشن و شادی هر شب در یک شهرستان. برگزاری کتاب سال استان و جشنواره تئاتر خیابانی شرهانی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.