جشنواره هنرهای تجسمی ‌گالری دامون‌فر یکی از رویدادهای مهم هنری سال است که برای بسیاری از جوانان هنرمند و نوجو فرصتی برای مطرح‌گشتن و شناخته‌شدن است. امسال نیز آثار جوان‌ترها در جشنواره، نگاه‌های دوستداران هنرهای تجسمی را به خود خیره کرده است. اگرچه به نظر می‌رسد چندان رنگ و بوی ایرانی ندارند.

کمرنگ‌شدن مؤلفه‌های بومی در نقاشی جوانان

قدس آنلاین - صبا کریمی/ جشنواره هنرهای تجسمی ‌گالری دامون‌فر ویژه جوانان زیر ۲۵ سال ایران، تیرماه سال ۸۵ آغاز به کار کرد. همزمان با تحولاتی همچون توجه به نقاشی ایرانی در عرصه بین المللی و نگاه جهانیان به نقاشی ایرانی، گالری دامون‌فر که سال‌هاست با نمایندگی فابیرکاستل، پ‌ب‌آ و کویلو که پیوندهایی مستمر با جامعه هنری ایران دارند، دست به اقدامی ‌ثمربخش و تأثیرگذار در فضای جامعه هنرمندان جوان ایران زد و دوسالانه دامون‌فر را در رشته‌های مختلف از جمله نقاشی با هدف ایجاد فضا و زیرساختی مناسب برای نقاشان و هنرمندان زیر ۲۵ سال برگزار کرد.

امسال نیز ششمین دوره این دوسالانه نقاشی به همت گالری دامون‌فر ویژه جوانان زیر ۲۵ سال ایران جمعه گذشته ۲۴ دی‌ماه در گالری پردیس ملت با تقدیم این دوسالانه به پرویز کلانتری و عباس کیارستمی ‌آغاز به کار کرد.

مرحله نخست داوری از طریق تماشای عکس آثار انجام شد و از میان ۳۰۵۰ اثر نقاشی ۳۰۰ اثر به مرحله دوم راه یافت. شورای انتخاب آثار یعنی معصومه مظفری، گلناز فتحی و پویا آریان‌پور زیرنظر آیدین آغداشلو، رئیس شورای داوران، ۱۲۱ اثر از ۹۲ هنرمند را برای حضور در ۲ بخش اصلی و جنبی گزینش کردند.

استقبال از فروش آثار در روز افتتاحیه

در ششمین دوره دامون‌فر آثار ۶۰ هنرمند دختر و ۳۲ پسر به نمایش در آمده است. این آثار از ۳۰۰ هزار تا ۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. نکته جالب اینکه در روز افتتاحیه، ۲۸ اثر از ۱۹ هنرمند از جمله امیرحسین اسماعیلی (۴ اثر)، نیلوفر نادری، شقایق مشهدی مهدی، مریم نوروزی، شیدا عرب‌یزدی، فرشاد ذکری و عرفان جمشیدی (هر کدام ۲ اثر) و میلاد محمودی، هرمز محمدپور، میلاد آیتی، نیلوفر حسین‌منش، امیر عباسی، محمد رامشه، رحمان اسلامی، شیلا جلیل‌پیران، شیده شکرابی، امیرحسین علویجه، مائده جزی‌زاده و مریم واحد (هر کدام یک اثر) به فروش رسیدند و قرار است برگزیدگان امروز در آیین اختتامیه معرفی شوند.

دوسالانه نقاشی دامون‌فر با همکاری کمپانی‌های «کویلو»(Quilo) ، «فابرکاستل آلمان» (Faber-castell)، «کانسون»(canson)  و «پ‌ب‌آ»  (pebeo) فرانسه برگزار می‌شود. جایزه نخست ششمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر مانند سال‌های گذشته سفر به آلمان و بازدید از کارخانه فابرکاستل و شرکت در آکادمی است. باید دید داوران مرحله نهایی امروز چه کسی را به عنوان نفر نخست ششمین دوره انتخاب خواهند کرد.

تنوع و گستردگی؛ ویژگی ششمین دوسالانه

یکی از نکات قابل توجه در این نمایشگاه، تنوع و گستردگی آثار هنرمندان جوان است که به نسبت دوره‌های گذشته از گوناگونی و خلاقیت بیشتری به لحاظ شیوه اجرا برخوردار است و می‌توان گفت که از نگاه این هنرمندان جوان به‌وضوح دنیای تازه‌ای به تصویر درآمده که تا پیش از این کمتر به آن پرداخته شده بود.

ارایه ۱۲۱ اثر از ۹۲ هنرمند، فضایی پرشور و بانشاط از رنگ و جوانی پدید آورده که نتیجه به‌کارگیری و انتخاب سوژه‌های متنوع از دایره وسیع موضوعات اجتماعی، انسانی، طبیعت، محیط زیست و... است. تکنیک‌های به‌کارگرفته شده در این آثار، گوناگون است و شاید یکی از دلایلی که مخاطب با حجم قابل توجهی از آثار متنوع و جذاب روبه‌رو می‌کند همین بهره‌گیری از شیوه‌های مدرن و سنتی هنری است. تکنیک‌هایی همچون رنگ روغن، آب و مرکب روی مقوا، نقاشی و حکاکی روی چوب، مداد و پاستل روغنی، طراحی با مداد، آبرنگ، کولاژ، اکرلیک روی مقوا و روی بوم، ترکیب مواد، چاپ دیجیتال، میکس مدیا، چیدمان و... به خوبی در این تابلوها به کار گرفته شده است.

سبک‌های این نقاشی‌ها هم همچون تکنیک اجرای آن متفاوت و گسترده است. شاید بیشترین سبکی که در آثار به چشم می‌خورد، تابلوهایی با نگاه سوررئال است. به بسیاری از سوژه‌ها نگاهی فراواقعی شده و از همین منظر با آثار درخور توجه‌ای روبه‌رو هستیم. اکسپرسیونیسم انتزاعی، رئالیسم و امپرسیونیسم در دیگر آثار نیز مخاطب را با مجموعه کاملی از نگاه‌های هنری روبه‌رو می‌کند. در کنار اینها، برخی تابلوها نیز به پرتره هنرمندان و مشاهیر معاصر اختصاص یافته که با سبک پوینتیلیسم یا همان نقطه‌چینی خلق شده و در نوع خود جذاب و قابل تأمل هستند.

کشف و شناسایی نقاشان جوان و خلاق

یکی دیگر از تابلوها که خلاقیت و نگاه هنرمندانه‌ای در آن به کار رفته، سه‌گانه‌ای است که درآن ۳ تابلو وجود دارد و می‌توان آن را چیدمانی قلمداد کرد که از ترکیب عکس و عناصر زنده دیگری همچون آب، ماهی، گل و خاک خلق شده است. تصویر یک عکس خانوادگی قدیمی‌که جلوی آن ماهی‌های قرمز کوچکی در یک محفظه شیشه‌ای در حال شنا هستند و به عکس حس زنده‌بودن را می‌دهند، یا تابلوی دیگری از یک عکس قدیمی ‌که در مجاورت گل کوچکی در خاک است و چیدمان جالبی از عناصر زنده و اشیای بی‌جان را پدید آورده است.

شاید یکی از مواردی که کمتر در این نمایشگاه به چشم بیاید، استفاده اندک از عناصر و مؤلفه‌های بومی ‌است. البته می‌توان چندین مورد را با این ویژگی نام برد اما به‌طور کلی نگاه حاکم بر استفاده از المان‌های بومی‌ وجود ندارد، مگر در تعداد محدودی آثار زیست‌محیطی یا آثاری با تأکید بر نگاه زندگی شهری و شهرنشینی. آنچه در اغلب این آثار مشاهده می‌شود، برداشت‌های ذهنی و مستقل از نماد و نشانه‌های بومی ‌است.

یکی از حرکت‌های جالب این نمایشگاه سهیم‌کردن مخاطبان و بازدیدکنندگان در انتخاب آثار برتر است که با عنوان «هنرمند منتخب بازدیدکنندگان» از آنها خواسته می‌شود در رأی گیری آثار منتخب خود شرکت کنند. به گفته مسئولان نمایشگاه، بازدید از آثار این دوسالانه بسیار خوب بوده و با استقبال خوبی بویژه در روز افتتاحیه روبهرو شده است.

ششمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر از ۲۰ دی در سینما گالری پردیس ملت آغاز به کار کرد و امروز اول بهمن‌ماه با برپایی آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.