ایلام- متخصصان و جراحان اتاق عمل بیمارستان امام خمینی(ره) ایلام طی عملی نادر و کم نظیر در سطح کشور، توانستند جسم خارجی ۲۰ سانتیمتری را از جمجمه فرد مصدوم خارج کنند و وی را از مرگ حتمی نجات دهند.

عمل جراحی روی جمجمه شهروند ایلامی و خارج کردن جسم ۲۰ سانتیمتری

به گزارش قدس آنلاین، متخصص و جراح مغز و اعصاب در تشریح این عمل گفت: فردی ۲۳ ساله را ساعت ۲۳ در حالی به بیمارستان انتقال دادند که در اثر سانحه تصادف جسمی خارجی از چشم وی وارد شده و ضمن قطع عصب چشم، باعث پارگی پرده مغز و وارد قائده جمجمه شده بود.

 دکتر علی آرام اظهار داشت: وجود این جسم خارجی در درون چشم، سینوس اسفنوئید را قطع کرده و به حفره چشم مقابل هم وارد شده و عصب چشم راست هم در معرض خطر بود.

وی با بیان اینکه ما با این چالش مواجه بودیم که باید با حداقل امکانات و تجهیزات مورد نیاز این عمل نادر، حداکثر استفاده را ببریم، افزود: هرچقدر این عمل به تعویق می افتاد، خطراتی همچون تخلیه چشم، عفونت، مننژیت، خونریزی و مرگ، بیمار را تهدید می کرد.

 این متخصص و جراح بیان داشت: بنده به اتفاق دکتر ابوالحسنی و دکتر ماموسا و همکاران بیمارستان امام خمینی(ره) ایلام ریسک انجام این عمل سخت و نادر را پذیرفتیم و به این نتیجه رسیدیم که برای دید داشتن و خارج نمودن جسم خارجی از کره چشم و جلوگیری از آسیب رسیدن به دیگر مناطق اطراف، مجبور شدیم از طریق بینی برای خارج نمودن آن جسم اقدام کنیم.

 دکتر علی آرام یادآور شد: این عمل نادر که فقط در مراکز معدود، پیشرفته و مجهزی همچون بیمارستان های مرکز کشور انجام می شود، خاطرنشان ساخت: ۴ ساعت طول کشید و با کار تیمی توانستیم این عمل نادر در سطح کشور را انجام دهیم.

 متخصص و جراح گوش، حلق و بینی نیز به عنوان دیگر جراح این عمل گفت: جسم خارجی قرار گرفته در پشت کره چشم به گونه ای بود که هم به عصب بینایی سمت چپ و هم به قائده جمجمه آسیب هایی وارد نموده بود.

 دکتر پیام ابوالحسنی اظهار داشت: مسئله ای که با آن روبرو بودیم این بود که از یک طرف بیمار با تهدید جانی مواجه بود و از طرفی نیز در صورت عمل باید چشم چپ وی تخلیه شود و ممکن بود که عصب بینایی سمت راست فرد مصدوم نیز از دست برود یا بر اثر عفونت و آسیب های وارده به جمجمه، وی جان خود را از دست دهد.

 وی افزود: تنها راهی که با مشورت پزشکان حاذق همکار گرفتیم، عمل از طریق بینی بیمار برای دید داشتن در حین عمل برای جلوگیری از آسیب به سایر مناطق بود.

 دکتر ابوالحسنی تصریح کرد: بنابراین از طریق آندسکوپی وارد سینوس اسفنوئید شدیم و موقعیت جسم را پیدا نموده سپس با احتیاط از کنار عصب بینایی سمت مقابل، جسم را خارج نمودیم و نکته مهم تر اینکه بدون قطع عصب بینایی سمت راست و بروز آسیب به دیگر نواحی، توانستیم جسم را خارج نموده و مناطق آسیب دیده را ترمیم نماییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.