بجنورد- برگزیده دومین دوره جشنواره تئاتر سوره ماه گفت: هنرمندان جوان خراسان شمالی نسبت به جشنواره تئاتر سوره ماه نگاه جدی دارند؛ به همین دلیل جشنواره مزبور می‌تواند به جشنواره‌ای پربار و شاخص در استان تبدیل شود.

جشنواره تئاتر «سوره ماه» ظرفیت تبدیل‌ شدن به رویداد هنری شاخص خراسان شمالی را دارد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، حامد عالمی‌پور، با اشاره به برگزاری چهارمین دوره این جشنواره، اظهار کرد: برگزاری جشنواره تئاتر جوان سوره ماه می‌تواند برای هنرمندانی که علاقه زیادی به آزمون و خطا داشته و ایده‌های نابی در ذهن دارند، راهگشا باشد تا آثار نمایشی خود را خلق و بدون ترس ارائه کنند.

وی افزود: در دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر سوره ماه ثابت شده هنرمندان جوان خراسان شمالی نسبت به این جشنواره نگاه جدی دارند؛ به همین دلیل جشنواره مزبور می‌تواند به جشنواره‌ای پربار و شاخص در استان تبدیل شود.

این هنرمند برگزیده در ادامه با اشاره به مشکلات تئاتر در خراسان شمالی، اظهار کرد: واقعیت آن است که مشکلات تئاتر در استان ما مشخص بوده و بارها از سوی هنرمندان اعلام شده؛ اما متأسفانه راهکارهای ارائه‌شده برای رفع این مشکلات اجرایی نمی‌شود.

عالمی‌پور خاطرنشان کرد: آموزش اشتباه تئاتر و برگزاری دوره‌های آموزشی نادرست، ورود گمراهانه به‌ اصطلاح دوره‌ دیده‌ها به اجرا و برگزار نشدن دوره‌های کارگردانی، طراحی صحنه، نمایشنامه‌نویسی مهم‌ترین مشکلات موجود در حوزه تئاتر خراسان شمالی هستند.

وی اضافه کرد: در پنج سال گذشته تلاش زیادی برای تربیت و پرورش بازیگر تئاتر در استان صورت گرفته، در حالی که شمار کارگردان‌ها و آثار تولیدی استان به‌اندازه‌ای نیست که از این بازیگران استفاده شود.

عالمی‌پور تصریح کرد: درست است که ما بازیگران زیادی در استان نداریم؛ اما برای بالارفتن کیفیت آثار نمایشی لازم است کارگردان‌های ما دوره‌های آموزشی مختلف را طی کنند.

وی با بیان اینکه اکنون در نمایش‌های تولیدی خراسان شمالی اکثر طراحی‌های صحنه بر دوش کارگردان افتاده و این بخش جدی گرفته نمی‌شود، ادامه داد: به نظر می‌رسد برخی گمان می‌کنند تئاتر تنها به بازیگر ختم شده و مابقی مسائل اهمیت کمی دارند.

متن های نامناسب و تکراری

عالمی‌پور با اشاره به اینکه یکی دیگر از ضعف‌های موجود در حوزه تئاتر استان انتخاب متن‌های نامناسب و تکراری است، افزود: کتاب شدن یک متن دلیل بر کیفیت بالای اثر نیست.

این هنرمند با اشاره به وضعیت نمایش‌نامه نویسی در استان، اظهار کرد: اگرچه بارها استارت نمایشنامه‌نویسی در خراسان شمالی خورده شده؛ اما متأسفانه این موضوع آن‌چنان که باید و شاید حمایت نشده است.

وی اضافه کرد: تنها در بجنورد چندین دانش‌آموخته رشته نمایشنامه‌نویسی وجود دارند که آثار خوبی دارند؛ اما متأسفانه در هیچ گروهی فعالیت نمی‌کنند در حالی که انتظار می‌رود هنرمندان و کارگردانان تئاتر برای ارتقای کیفیت آثار خود به سراغ این فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بروند.

آموزش تئاتر در استان رضایت بخش نیست

عالمی‌پور با اشاره به وضعیت آموزش تئاتر در استان، اظهار کرد: آموزش تئاتر در خراسان شمالی چندان رضایت‌بخش نیست به‌گونه‌ای که برخی مواقع علاقه‌مندان این رشته را دلسرد می‌کند؛ ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود در این زمینه در استان دوره‌های ایده تا اجرا برگزار شود تا علاقه‌مندان در کنار آموزش تئوری، کسب تجربه هم داشته باشند.

به گفته وی برگزاری ورکشاپ‌های دو الی سه‌روزه بدترین نوع آموزش تئاتر است که بابت برگزاری آن هزینه زیادی صورت می‌گیرد؛ اما فایده و خروجی چندانی ندارد.

برگزیده دومین دوره جشنواره تئاتر جوان سوره ماه خراسان شمالی با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به هنر تئاتر در استان، افزود: در این راستا حمایت از کارهای منتخب برای اجرای عمومی، علاوه بر ایجاد انگیزه برای تولید آثار خلاقانه بعدی، می‌تواند به فرهنگ‌سازی اجرای عمومی تئاتر در سطح شهر به‌صورت مستمر کمک کند.

گفتنی است، چهارمین جشنواره تئاتر جوان سوره ماه خراسان شمالی هفتم تا نهم بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.