تبریز- معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: بیشتر ویروس‌ها از طریق آمیزش جنسی انتقال می‌یابد که در حوزه تقسیم‌بندی، قشر زنان بیشترین خطرپذیری را در این حوزه دارا هستند.

زنان بیشترین اسیب پذیری در برابر ویروس ایدز را دارند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از تبریز، سعید شبستری ظهر روز سه شنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه سلامت روانی و اجتماعی از پارامترهای یک جامعه سالم است، اظهار داشت: کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان باید بتواند با تشخیص تهدیداتی که در معرض به خطر افتادن این سلامتی‌ها است، سلامت جامعه را تأمین کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی با تأکید به مشکلاتی که این ویروس برای دنیا پدید آورده است، خاطرنشان کرد: این بیماری جزء محدود بیماری‌هایی است که اکثر کشورهای جهان با آن درگیرند و تنها عده از کشورها توانسته‌اند سرعت رو به رشد آن را کاهش دهند و تا به امروز تنهاترین راه مقابله، تشخیص و پیشگیری از افزایش آن در میان مردم است.

وی افزود: بیماری HIV یک بیماری اجتماعی بوده و نباید با دیدگاه سیاسی به آن نگریست؛ زیرا جلوگیری از روند روبه رشد آن می‌تواند مردم را به خطر انداخته و تهدید خطرناکی برای یک جامعه تلقی می‌شود.

شبستری اذعان داشت: خوشبختانه مردم بارها در صحنه‌های مختلف، با آگاهی از وجود خطری که جامعه را تهدید می‌کند، دست به همکاری زده و مطمئنیم اگر در این حوزه نیز آگاهی لازم را به‌دست آورند، می‌تواند کمک‌حال ما باشند.

این مقام مسئول با اشاره به راه‌های موجود برای انتقال ویروس HIV در جامعه تصریح کرد: ابتدایی‌ترین راه ورود این ویروس به کشور از طریق کیسه‌های خون و بعدها از طریق تزریق مواد مخدر بود که به دلیل استفاده از یک سرنگ برای تزریق، این ویروس به شدت در جامعه شایع شد.

وی ادامه داد: ارتباط‌های ناسالم و عدم آگاهی از وجود ویروس HIV در بدن فرد، یکی دیگر از راه‌های افزایش این ویروس در جامعه بود که امروزه از مهم‌ترین خطرات، ارتباط ناسالم (جنسی، هم جنس گرایی) است.

معاون سیاسی استاندار آذربایجان‌شرقی یادآور شد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در حوزه اعتیاد، کنترل روند تزریق آن‌ها و پخش سرنگ و الکل رایگان باعث شد تا روزبه‌روز شاهد کاهش روند روبه رشد شیوع ویروس HIV در بین مبتلایان به اعتیاد باشیم.

شبستری بابیان اینکه در ۳۰ هزار نفر در کشور به ویروس HIV مبتلا هستند، اذعان داشت: با توجه به آمار به‌دست‌آمده، در حال حاضر ۳۰ هزار نفر در کشور به این ویروس مبتلا هستند و بر اساس آمار تخمین زده‌شده، ۳ تا ۴ برابر این تعداد نیز اطلاعاتی از وجود ویروس ایدز در بدن خود ندارند.

وی افزود: با توجه به این اطلاعات، بیشتر این ویروس‌ها از طریق آمیزش جنسی انتقال می‌یابد که در حوزه تقسیم‌بندی، قشر زنان بیشترین خطرپذیری را در این حوزه دارا هستند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به محدوده سنی افراد تحت درمان، این افراد در بازه سنی ۲۰  تا ۳۵ سال هستند که ۵۵ درصد این افراد در جامعه، قشر فعال جامعه را مورد خطر و نفوذ قرار داده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ارتباط نزدیک اعتیاد و ویروس ایدز، عنوان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، با اقدامات ارزنده‌ای که در این حوزه انجام داد، توانست مواد مخدر صنعتی را از دسترس معتادین استان خارج کند.

وی افزود: با توجه به تخریب پذیری بیش‌ از حد و غیرممکن بودن ترک آن، این مواد از دسترس معتادان خارج شد و دوباره به مواد مخدر سنتی روی آوردند که به‌مراتب از صنعتی کم‌خطر است.

شبستری بیان داشت: ارتباط جنسی و علاقه به ارتباط با هم‌جنس خود در مصرف اعتیاد صنعتی دیده‌شده است و بسیار پرخطر از مواد مخدر سنتی است.

این مقام مسئول بابیان اینکه حقایق باید در چارچوب قوانین به مردم گفته شود، تصریح کرد: امروزه مردم به دلیل نداشتن اطلاعات کافی درگیر این خطرات شده و باید امروزه جوانان و نوجوانانی که با تکیه‌بر اطلاعات غلط خود، پاسوز این جریانات می‌شوند را آگاه ساخت.

وی توضیح داد: از گفتن مشکلات و خطرات ویروس HIV که نوجوانان مارا در معرض تهدید قرار داده است هراسی نداشته باشیم و با اندکی تأمل خواهیم دانست که با آگاه‌سازی آنان، کمک در طرز خوب زیستن را به آنان آموزش می‌دهیم.

معاون سیاسی استاندار آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: در گذشته آموزش‌وپرورش استان با ثبت‌نام کردن دانش‌آموزانی در سلسله جلسات آگاه‌سازی این ویروس، گام ارزنده‌ای در این حوزه برداشت و توانست دانش آموزان را در برخورد سالم آگاه سازد.

شبستری با تأکید بر خطرات تن‌فروشی در بین زنان، اذعان داشت: متأسفانه امروزه جامعه یا این‌گونه مشکلات مواجه بوده و عده‌ای این کار را برای خود شغل پر درآمدی عنوان می‌کنند.

وی افزود: نباید هیچ‌وقت از زیر واقعیات فرار کنیم و همیشه پاسخگو اعتراضات باشیم و بنده در اداره بهزیستی، ۱۵ سال قبل گوش زد این ماجرا بودم که در صورت امکان با صدور کارت‌های بهداشتی برای آنها، مانع از افزایش این خطر در جامعه شویم.

این مقام مسئول متذکر شد: همان‌گونه که با اقداماتی به‌موقع و صحیح مانع از رشد این ویروس در بین معتادان شدیم، باید برای جلوگیری از پخش این ویروس از راه آمیزش و تن‌فروشی نیز راهکار مناسبی ارائه دهیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به مصرف انسولین در بین دیابتی‌ها، عنوان کرد: درگذشته مردم به استفاده از دارو از روش تزریق تمایلی نداشتند، ولی امروزه شاهد افزایش این تمایلات در جامعه شده‌ایم.

وی اضافه کرد: با افزایش سطح ایمنی، تزریق آسان و بازخورد مناسب باعث شده است تا علاقه افراد دیابتی به استفاده از تزریق نوع قلمی آمپول‌های انسولین، افزایش یابد.

این مقام مسئول در پایان به اشاره به طرح تحول نظام سلامت، افزود: این طرح یکی از قدم‌های موفق آمیز دولت تدبیر و امید است ولی با نواقصاتی برخوردار است که با اخذ سیاست‌های مناسب و موفق در دولت به یکی از طرح‌های موفق در کشور تبدیل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.