جهان عرب و رهبران آن، که روزی سخن از مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی به میان می آوردند و چندین جنگ نیز علیه آن به راه انداختند، اما چند دهه است که از ایفای نقش خود ناتوان گشته و در صف آشتی و تقویت روابط با این رژیم ایستاده اند.

تغییر گفتمان رژیم های عربی در قبال رژیم صهیونیستی؛ از دشمنی تا عادی سازی روابط و صلح

به گزارش "قدس آنلاین"؛ پایگاه تحلیلی "الوقت" در مقاله ای آورد:‌ در حاشیه نشست اخیر ناتو در بروکسل، «یائیر جولان» با رؤسای ستاد ارتش برخی کشورهای عربی چون مصر، اردن، بحرین، کویت و ..دیدار کرد.

ارتش های عربی مذکور در زمینه های مختلفی چون همکاری «تل آویو» با حکام منامه در سرکوب مردم بحرین، همکاری امنیتی رژیم صهیونیستی با اردن و نیز با مصر علیه مرم فلسطین در کنار اسرائیل همکاری می کنند. 

جهان عرب و رهبران آن، که روزی در خیابان های قاهره، بغداد، طرابلس و ...  سخن از مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی به میان آورده و چندین جنگ نیز علیه آن به راه انداختند، اما چند دهه است که از ایفای نقش خود ناتوان گشته و در صف آشتی و تقویت روابط با این رژیم ایستاده اند. 

با دقت نظر در تحولات و حقایق جاری در می یابیم پادشاهان و رهبران عرب که گزینه روابط حسنه با «تل آویو» را برگزیده اند، همان کسانی هستند که خواسته های به حق مردم خود را سرکوب می کنند. بنا بر این هر چه شدت سرکوب پادشاه و یا رئیسی بیشتر باشد، حرکت او به سمت همکاری های امنیتی با رژیم صهیونیستی شتاب بیشتری دارد، چرا که فرصت ها و تهدیدات مشترکی وجود دارد که این کشورها را به سمت این رژیم اشغالگر سوق می دهد.  


تهدیدها:


1. بحران های داخلی

بحران های داخلی به عنوان یکی از نگرانی های اصلی رژیم های عربی به شمار آمده و آنان را به گسترش روابط با اسرائیل به ویژه در زمینه همکاری نظامی و امنیتی به منظور کمک گرفتن از آن برای غلبه بر نیروهای مردمی وامی دارد.


2- نا آرامی های منطقه

 خطر دیگری که رژیم های عربی را تهدید کرده و در برخی موارد منجر به سقوط روسای جمهور و پادشاهان دیکتاتور شده، گسترش ناآرامی ها در منطقه است و ضعف امنیتی و اطلاعاتی برای غلبه بر این بحران ها موجب تمایل به سمت همکاری نظامی و اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی برای سرپوش گذاشتن بر نقاط ضعف و همچنین غلبه بر بحران هایی شده است که تاج و تخت ها را تهدید می کند .

فرصت ها


1. مهار ایران

 این موضوع در میان برخی کشورهای عربی و در صدر آنها عربستان سعودی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و حکام عرب آن را دستاویزی مهم برای بهبود روابط خود با «تل آویو» و آغاز همکاری نظامی و اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی قرار داده اند. پس از حملات یازده سپتامبر و اشغال عراق، شرایط برای گسترش نفوذ ایران در جهان عرب فراهم شد و برخی کشورهای عربی به سرکردگی عربستان سعودی برای مهار ایران به تکاپو افتاده و به طرح های پلیدی چون شیعه هراسی و ایران هراسی متوسل شدند. 


2- پیوستن به منظومه استراتژیک آمریکا

پس از گسترش حضور آمریکا در خاورمیانه و به ویژه امتداد پیمان ناتو تا غرب آسیا زمینه برای بهبود روابط رژیم های عربی با تل آویو هموار گشت و واشنگتن با اعمال فشار بر این رژیم ها برای آغاز همکاری اقتصادی و نظامی و امنیتی با رژیم صهیونیستی به دنبال ایفای نقشی بزرگتر توسط آن ها در منظومه استراتژیک آمریکا در منطقه بود. بنا بر این چنین اقدامی حتما موجب خواهد شد تا رژیم های عربی برای غلبه بر بحران های داخلی و منطقه ای خود علاوه بر حمایت آمریکا از حمایت اسرائیل نیز برخوردار شوند. 

این تهدیدها و فرصت ها به اضافه همکاری اقتصادی بین رژیم های عربی و رژیم صهیونیستی موجب تغییر گفتمان عربی در قبال اسرائیل و گرایش آنها به  تقویت روابط با این رژیم اشغالگر شد و در سال های آینده نیز احتمالا شاهد استقبال رسمی و گسترده تر حکام عرب از اسرائیل خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.