گیلان- مدیر کل دامپزشکی گیلان از کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور روستایی و تالاب ها خبرداد.

کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در روستاها و تالابها است

به گزارش قدس آنلاین؛ سهراب عاقبتی صبح چهارشنبه در ادراه کل دامپزشکی گیلان  با اشاره به وضعیت شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق جاد پرندگان اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصول سرد سال همزمان با مهاجرت پرندگان بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در ۵۲ کشور دنیا مشاهده شده است، تصریح کرد: در ایران نخستین مورد در ۲۲ آبان ماه در یکی از روستاها و بعد در دیگر استان‌ها مشاهده شده است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان آمار تلفات ناشی از بیماری مذکور را بسیار بالا دانست و گفت: این بیماری مسری بوده و در مدت کوتاه تلفات بالایی از خود بر جای می‌گذارد.

وی شیوع نخستین مورد از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را ۵ دی ماه سال جاری در گیلان و شهرستان صومعه‌سرا عنوان کرد و افزود: اکنون این بیماری در ۱۰ شهرستان گیلان شیوع یافته است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ۱۰ شهرستان این استان خبر داد و گفت: این بیماری در پرندگان صنعتی مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه گیلان می‌تواند استان پرخطر بیماری مذکور باشد، خاطرنشان کرد: هر جا رد پای این ویروس را می‌بینیم عملیات پاکسازی و معدوم‌سازی و سپس دفن آن انجام می‌شود و در مرحله آخر ضد عفونی جایگاهی که پرندگان آلوده در آن زندگی می‌کنند صورت می‌گیرد.

مدیر کل دامپزشکی گیلان با تصریح بر اینکه نظارت و مراقبت فعال در طیور صنعتی انحام می‌شود، بیان کرد: رصدها همچنان ادامه دارد و نمونه‌برداری انجام می‌شود و جای نگرانی نیست.

وی با تأکید بر اینکه آثار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در پرنده گوشتی و طیور صنعتی دیده نشده است، اظهار کرد: نمونه‌برداری‌های لازم مرتب از طیور صنعتی و بومی انجام می‌شود.

عاقبتی درباره پرداخت غرامت به صاحبان طیورهای معدوم شده یادآور شد: در شهرستان‌هایی که بیماری آنفلوآنزا تأیید شده به تدریج غرامت پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.