اهواز- سرپرست سازمان حج و زیارت گفت: مسئولیت پیگیری پرونده شهدای فاجعه منا با وزارت امور خارجه است ما نیز در سازمان حج یکی از محورهایی که در مذاکرات آتی با عربستان داریم، موضوع شهدای منا و خسارتی که دولت عربستان باید پرداخت کند، است.

پرونده شهدای منا محور اصلی مذاکرات سازمان حج با عربستان است

به گزارش قدس آنلاین، حمید محمدی در اهواز ضمن تشریح چگونگی وضعیت بیمه شهدای حادثه تروریستی حله گفت: مسئولیت موضوع اربعین  به‌طور کلی برعهده ستاد مرکزی اربعین تحت مدیریت وزارت کشور انجام می‌شد و در این میان فقط مسئولیت ثبت نام زائران در سامانه سماح به سازمان حج و زیارت واگذار شد.

وی افزود: هر فردی که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده باشد به طور خودکار همزمان با اتمام فرآیند ثبت‌نام تحت پوشش بیمه قرار می‌گرفت اما اگر زائر از کانال‌های دیگری برای دریافت ویزا اقدام کرده باشد ممکن است که بیمه نشده باشد و شهدای حله چون از مسیری غیر از ثبت‌نام در سامانه سراسری سماح برای دریافت ویزا اقدام کرده بودند، پرداخت بیمه آن‌ها برعهده سازمان حج و زیارت نیست. بازماندگان شهدای حله از هر کانالی که برای دریافت ویزا اقدام کردند باید از همان کانال موضوع بیمه را پیگیری کنند.

سرپرست سازمان حج و زیارت در پاسخ به سئوالی مبنی بر آخرین نتیجه وضعیت پرونده شهدای فاجعه منا، عنوان‌کرد: مسئولیت پیگیری پرونده شهدای فاجعه منا با وزارت امور خارجه است و این وزارت‌خانه با جدیت در حال پیگیری این موضوع است ما نیز در سازمان حج و زیارت یکی از محورهایی که در مذاکرات آتی با عربستان داریم موضوع شهدای منا و خسارتی که دولت عربستان باید پرداخت کند، است.

وی با بیان اینکه در رسیدگی به پرونده فاجعه منا پیچیدگی‌های حقوقی در نظام حقوق بین‌الملل دارد، افزود: وزارت امورخارجه با همکاری قوه قضائیه، سازمان حج و بنیاد شهید در حال پیگیری است اما مسیر، مسیری نیست که به سرعت به نتیجه برسد چراکه پرونده‌های بین‌المللی مشکل‌زا هستند.

سرپرست سازمان حج و زیارت در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه چرا فرآیند صدور روادید برای شرکت در برنامه اربعین زودتر از موعد مقرر به پایان رسید، گفت: دفاتر کنسولگری عراق وظیفه صدور ویزا را برعهده داشتند و ما با کنسولگری عراق توافق کردیم تا زمانی که ویزا صادر کنند، دفاتر حج و زیارت کشور باز نیز همکاری کنند اما اگر کنسولگری عراق در هر لحظه‌ای اعلام کند که قادر به صدور ویزا نیست ما نیز نمی‌توانیم ویزا صادر کنیم.

وی افزود: صدور ویزا از جمله موضوعاتی است که به سفارت عراق و تصمیمات صدور ویزا مرتبط است اما اعلام آمادگی می‌کنیم که برای سال آینده حتما با شناسایی آسیب‌های امسال باید مدیریت ویزا برای سهولت دریافت متمرکز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.