بیرجند- در گذشته تنبیه کردن کودکان قواعد خاصی داشت که‌ همه مکتب دارها به آن پایبند بودند و مکتب دار برای تنبیه شاگردش به جایی غیر از پاهایش ضربه نمی زد و همچنین در دوران مکتب خانه، برای تنبیه کردن کودکان از فلک استفاده می شد و اگر شاگرد خطایی مرتکب می شد فلک را به پای او بسته و تنبیهش می کردند.

قصه تلخ زخمی شدن دانش آموزان قاینی/استفاده از شیلنگ آب به عنوان وسیله کمک آموزشی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بیرجند، امروزه  گرچه به استناد قوانین آموزش و پرورش، تنبیه دانش آموزان ممنوع است اما هر از چند گاهی از مدارس گوشه و کنار کشور صداهایی از تنبیه بدنی شدید دانش آموزان به گوش می‌رسد.

اما در خراسان جنوبی که به خواستگاه فرهنگ و ادب مشهور است انتظار نمی رود این چنین مسائلی اتفاق بیفتد و باور اینکه در مدارس هنوز کسانی هستند که‌ به تنبیه دانش آموزان روی می آورد سخت است.

در پی انتشار تصاویر  دلخراش تنبیه بدنی دانش آموزان قاین، به نقل از یکی از رسانه های محلی، با یکی از دانش آموزان تنبیه شده در این مدرسه تماس گرفته شد تا جویای ماجرا شویم.در همین رابطه یکی از دانش آموزاتن گفت: روز چهارشنبه درحالی که‌ معلم مشغول ثبت نمرات بود و برخی از دانش آموزان شیطنت می کردند، مدیر مدرسه وارد کلاس شد و با دیدن این بی نظمی ها حدود ۱۰ دانش آموز را به دلیل اختلال در نظم کلاس به وسط کلاس آورد و به صورت یک پا روی هوا و یک دست روی زمین به صورت وارونه برای چند دقیقه ای تنبیه کرد.

وی افزود: با خارج شدن مدیر از کلاس معلم از این وضعیت عصبی شده بود با شیلنگ به پشت، پا، دست و کمر دانش آموزان ضربه زد و تنبیه او به حدی بود که‌ صدای ناله دانش آموزان در کلاس بلند شده بود.

این دانش آموز خاطرنشان کرد: پس از این ماجرا بلافاصله از دانش آموزان ضربه و ستم شده خواستند رضایت نامه کتبی را برای منضبط بودن و درس خواندن بیشتر امضا کنند.

برادر این دانش آموز نیز با انتقاد تند از وضعیت فجیع تنبیه معلم مدرسه بیان کرد: دلیلی ندارد معلم به دلیل نمره کم امتحان دانش آموزان را به طرز فجیع تنبیه کند.

این دانش آموز با بیان اینکه پیگیر این موضوع خواهیم بود و شکایت خواهیم کرد گفت: از مسئولان تقاضا داریم به این اقدام ناشایست معلم مدرسه رسیدگی کنند.

ترک تحصیل بهتر از اینگونه درس خواندن است

پدر یکی از دانش آموزان تنبیه شده نیز با بیان اینکه در یکی از روستاهای قاین زندگی می کند و با هزاران سختی هزینه تحصیل فرزندش را تأمین می کند افزود: با این وضعیت خشکسالی و مشکلات معیشتی در روستاها هزینه تحصیل فرزندم را تأمین می کنم تا درس بخواند اما با این وضعیت معتقدم ترک تحصیل کند بهتر  از این گونه درس خواندن است.

وی در حالی که‌ بغض گلویش را می فشرد گفت: معلم چه حقی دارد که‌ به این طرز فجیع فرزندان ما را برای نمره کم کنم بزند.

اعزام یک تیم برای بررسی تنبیه دانش آموزان به قاین

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در بیرجند با اشاره به تنبیه جسمی دانش آموزان یکی از مدارس شهرستان قاینات اظهار داشت: موضوع از طریق مدیریت آموزش و پرورش شهرستان، بازرسی و حراست اداره کل پیگیری شده است.

وی افزود: در این راستا معلم مربوطه به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شده است و همچنین ادامه مدیریت رئیس آموزشگاه نیز در دست پیگیری است.

عباس لامعی بیان کرد: برای بررسی دقیق تنبیه دانش آموزان یک تیم به شهرستان قاین اعزام شدند تا پس از بررسی های انجام شده اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی گفت: تنبیه دانش آموزان در قاینات در شأن  استان خراسان جنوبی که با نام فرهنگ معرفی شده است نیست و این عمل زشت را محکوم می کنم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی : اقدام نسنجیده یکی از همکاران که در شرایط غیر عادی انجام شده ناقص تلاش و دلسوزی سایر معلمان نبوده و نیست

لامعی تصریح کرد: با عنایت به بخشنامه های متعدد و توصیه های شفاهی تاکنون گزارشی مبنی بر تنبیه بدنی در مدارس استان صورت نگرفته است و همکاران در استان با وجود تمامی مشکلات پیش روی آموزش و پرورش از سعه صدر و اخلاق پسنیده اسلامی در مواجهه با ناملایمات برخوردار بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا آگاهی بیش از پیش معلمان نسبت به قوانین جاری می تواند این مسئله را به صفر برساند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی یادآور شد: در استان مدارس شبانه روزی از طریق کارشناسان مربوطه همیشه مورد بازدید قرار گرفته و رصد می شوند.

لامعی اظهار داشت: بنابراین اقدام نسنجیده یکی از همکاران که در شرایط غیر عادی انجام شده ناقص تلاش و دلسوزی سایر معلمان نبوده و نیست.

وی با بیان اینکه این اشتباه انجام شده را پیگیری و محکوم می کنیم افزود: اولیای دانش آموزان نامه ای مبنی بر رضایت به این موضوع را ارسال کردند و بیان کردند تنبیه معلم از روی دلسوزی بوده است.

هیچگونه اغماضی در زمینه حقوق دانش آموزان صورت نمی گیرد

مدیر آموزش و پرورش شهرستان قاین نیز با ابراز تأسف از این موضوع بیان کرد: بنا بر تأکیدات وزارت آموزش و پرورش مبنی بر عدم تنبیه در مدارس به طور قطع معلمان بر این موضوع اشراف داشته و از تنبیه بدنی دانش آموزان خودداری می کنند و تاکنون چنین موضوعی در فضای مدرسه شهرستان قاین نداشتیم.

رضایی خاطرنشان کرد: پس از ارسال این گزارش و مصاحبه با دانش آموزان و تکمیل پرونده دبیر متهم به تنبیه و مدیر آموزشگاه به بازرسی مدیریت احضار شدند و اظهارات آنان در پرونده درج شد.

وی یادآور شد: بر اساس ضوابط با متخلف براساس قانون برخورد می شود و هیچگونه اغماضی در زمینه حقوق دانش آموزان صورت نمی گیرد.

مدیر آموزش و پرورش قاین با بیان اینکه معلم متهم به تنبیه، یک روز پس از این اتفاق به هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان معرفی شد گفت: همچنین مدیر مدرسه نیز به طور موقت تعلیق شده و ما در این راستا  ذره ای کوتاه نخواهیم آمد ولو آنکه خانواده رضایت دهند.

باید به هر دو روی قصه را دید

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: گرچه تنبیه بدنی دانش آموزان مورد پذیرش هیچ کدام از اصحاب تعلیم و تربیت نیست و امری نادرست است اما نباید وسیله ای برای نادیده گرفتن خدمات معلمان شریف در سراسر ایران شود.

فرهاد فلاحتی یادآور شد: اتفاقی که‌ در شهرستان قاین افتاد اگر چه مانند سایر نقاط کشور که گاهی در فضای مجازی مطرح می شود و در کمیته تحقیقات نیز با آن روبه رو هستیم است اما واقعیت این است معلم نیز انسان است و گاهی با وجود مشکلاتی که‌ پیش رو دارد و اذیت های دانش آموزانی که در سن نوجوانی هستند باعث می‌شود که‌ دست به چنین کاری ناشایستی بزند.

وی خاطرنشان کرد: درست است این اقدام نادرست است و به عنوان خطای انسانی تلقی می‌شود و برای آن مجازات تعیین شده اما باید بدانیم معلم تنها عامل این خطا نیست بلکه باید نقش عوامل دیگر نیز در این خطا دیده شود.

از گذشته تا به امروز معلمان همیشه به اسطوره‌های صبر و از خود گذشتگی شهرت داشتند و امروزه مدیر، معلم و مربی باید آنقدر مهارت و دانش داشته باشند که بتوانند نواقص تربیتی خانواده‌ها را نیز به درستی ترمیم کنند و به وظیفه اصلی خود که انسان‌سازی است عمل کنند

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: هنگامی که‌ در جامعه تصادفی رخ می‌دهد همه عوامل اعم از فرد دچار خطا شده، شهرداری، مشکلات فنی خودرو و عوامل دیگر در نظر گرفته می شود بنابراین در این خطا نیز باید اینگونه باشد و همه جوانب درنظر گرفته شود.

فلاحتی تصریح کرد: امروزه  متأسفانه زحمات معلمان در زمینه رشد دانش آموزان در تحصیل، قبولی دانش آموزان در کنکور و کسب رتبه برتر در آزمون ها  کمتر دیده می شود و در این راستا از مدیران تقدیر می شود.

وی با انتقاد از اینکه هنگامی که‌ اینگونه خطاها پیش می آید معلم بیشترین تقصیر را داشته و کمترین ایراد متوجه مسئولان بالادستی می شود افزود: در این خطاها نیز باید سهم همه در نظر گرفته شود زیرا معلم، دانش آموز و همه عوامل سهمی را برعهده دارند و تنها معلم مقصر نیست.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید ورودی منطقی تری به این موضوع داشته باشیم و نباید با فلش زدن به این موضوع که معلم خطا کار است زحمات معلمان را در طول ۳۰ سال نادیده بگیریم.

فلاحتی با بیان اینکه باید بررسی شود دغدغه معلم در چه حدی بوده که‌ وی را وادار به چنین کار خطایی کرده است افزود: نمی گویم با خطاکار در این موضوع برخورد نشود اما باید هرکسی به حد خود تنبیه شود تا در این صورت مشکلات این چنینی در جامعه برطرف شود.

از گذشته تا به امروز معلمان همیشه به اسطوره‌های صبر و از خود گذشتگی شهرت داشتند و امروزه مدیر، معلم و مربی باید آنقدر مهارت و دانش داشته باشند که بتوانند نواقص تربیتی خانواده‌ها را نیز به درستی ترمیم کنند و به وظیفه اصلی خود که انسان‌سازی است عمل کنند.

بنابراین باید هر دو روی این موضوع را دید درست است  تنبیه بدنی دانش آموزان قانونی و انسانی نیست و مجرم باید مجازات شود اما باید همه جوانب در نظر گرفته شود.

و در این راستا ساز و کارهای مشخصی برای کنترل، تشویق و حتی تنبیه دانش آموزان، بخصوص دانش آموزان مشکل ساز برای معلمان در نظر گرفته شود تا به وسیله آن بتوانند به رسالت خطیر خود عمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.