فتحی با بیان اینکه بسیاری از اجتماعات، جوامع و کشورهایی که از خود مبانی مستقل فرهنگی ندارند آمریکا را ملاک عمل و نمونه این کشورها در منطقه زیاد است،افزود: این کشورها وقتی به استناد تصمیم اخیر ترامپ قضاوت و برنامه ریزی می کنند ممکن است نتیجه اش تقلیل چند درجه از اعتبار پاسپورت ایرانی شود.

ضرورت دیپلماسی فعال برای مقابله با کاهش اعتبار پاسپورت ایرانی

محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در گفتگو با«قدس آنلاین» در واکنش به فرمان منع ورود و خروج  ۷ کشور از جمله ایران به آمریکا از سوی ترامپ با بیان اینکه در هرکشوری مبتنی بر قواعد و اصول و قوانین آن کشور تصمیماتی گرفته می شود، افزود: رئیس جمهور جدید آمریکا هم طبق قانون اساسی کشورش حدود وظایف و اختیاراتی دارد که از جمله آن همین فرمان اخیر وی در خصوص منع ورود و خروج به کشورش است، بر این اساس این قضیه را از حیث قوانین داخلی آمریکا نمی توان خلاف قانون دانست. اما از منظرحقوق بشری و اسناد بین المللی اینگونه تصمیم گیری ها در دهکده جهانی نشان از کوته فکری یک حاکم است و ما نمی توانیم با مرزها و دیوارها بین ملت ها فاصله ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: آزادی رفت و آمد جزء اصولی است که در اسناد بین المللی نیز پذیرفته شده است، بنابراین این که یک رئیس جمهور با دستورش ملتی را محدود و مرزی را مشخص کند، طولانی مدت نخواهد بود و بعد از مدتی کوتاه بر بطلان این تصمیم اشراف پیدا خواهد کرد، در ثانی صدورچنین تصمیماتی به جز خسارتی که برای ملت آمریکا در پی دارد حاکی از کوته فکری و نپختگی حاکم آن است.

این عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس همچنین تاکید کرد: فکر می کنم این تصمیم با ابتدایی ترین حقوق انسانی و حقوق شناخته شده بشر در اسناد بین المللی در تعارض است و قطعا دوام نخواهد آورد.

وی در خصوص کاهش اعتبار پاسپورت ایرانی بعد از صدور فرمان منع رفت و آمد ترامپ، نیز گفت:در واقع بسیاری از اجتماعات، جوامع و کشورهایی که از خود مبانی مستقل فرهنگی ندارند آمریکا را ملاک عمل قرار می دهند و قوام خویش را در وابستگی به آمریکا می بینند؛ نمونه این کشورها در منطقه زیاد است، کشورهایی که منتظرند تصمیمات آمریکا ببینند و طبق آن گرایش و عملکرد خود را جهت و لذا همین کشورها وقتی به استناد  تصمیم اخیر ترامپ قضاوت و برنامه ریزی می کنند ممکن است نتیجه اش تقلیل چند درجه از اعتبار پاسپورت ایرانی شود.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با بیان اینکه متاسفانه سازو کار قانونی مقابله ای دراین خصوص وجود ندارد، توضیح داد: متاسفانه مواضع سیاسی این موارد (کاهش اعتبار پاسپورت) را جهت دهی می کند و لذا باید دیپلماسی فعالی داشته باشیم ، حتی لازم است در مقابله با ایران هراسی و ترسی که دارد از مکتب فکری شیعه نزج می گیرد درعرصه سیاست خارجی فعال شویم تا با نشان دادن پوچی این تفکرات هویت خود را در سطح بین المللی ارتقاء دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.