یک آژانس نظارتی در آمریکا امروز (چهارشنبه) و پس از بیرون رانده شدن نیروهای امنیتی افغان در سال گذشته میلادی از بسیاری از مناطق این کشور گزارش داد، دولت کابل کمتر از ۶۰ درصد از کشور را تحت کنترل خود دارد.

براساس گزارش آمریکایی؛ دولت افغانستان بر کمتر از ۶۰ درصد کشور کنترل دارد

به گزارش "قدس آنلاین"، سربازان و پلیس افغان با کمک هزاران تن از مشاوران نظامی خارجی در حال مقابله با شبه نظامیان طالبان و سایر گروه‌ها نظیر داعش هستند.

براساس تخمین‌های ارتش آمریکا که توسط اداره نظارت بر مخارج آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) منتشر شده، تا نوامبر ۲۰۱۶، دولت کابل تنها مدعی کنترل یا تاثیرگذاری بر ۵۷ درصد از ۴۰۷ قلمرو و منطقه افغانستان بود. برهمین اساس، کنترل دولت کابل بر مناطق افغانستان ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۵ کاهش داشته است.

در این گزارش که به کنگره آمریکا ارائه شده، آمده است: تحلیل‌های سیگار از داده‌های اخیر ارائه شده توسط نیروهای آمریکایی در افغانستان نشان می‌دهد که اوضاع امنیتی در این کشور در سه ماه اخیر بهتر نشده است. تعداد نیروهای امنیتی افغانستان روبه کاهش است در حالیکه تلفات نیروها و همچنین مناطقی که تحت کنترل یا تاثیر شبه نظامیان است، روبه افزایش هستند. بیش از ۱۰ درصد از این مناطق تحت کنترل شبه نظامیان است در حالیکه ۳۳ درصد دیگر از این مناطق جزو مناطق مورد مناقشه هستند.

از مناقشه آمیزترین ولایت افغانستان یکی اورازگان است که پنج ناحیه از شش ناحیه‌اش تحت کنترل یا تاثیر شبه نظامیان است و دیگری هلمند است که هشت ناحیه از ۱۴ ناحیه آن تحت کنترل یا تاثیر شبه نظامیان قرار دارد.

مقام‌های ارتش آمریکا می‌گویند اکثر مناطقی که کنترلشان به دست نیروهای شبه نظامی است به دلیل تغییر در استراتژی است چون نیروهای افغان بسیاری از ایست‌های بازرسی و پایگاه‌ها را برای تمرکز بیشتر بر نواحی و مناطقی که تهدید بیشتری علیه‌شان وجود دارد، ترک می‌کنند.

براساس تخمین‌های ارتش آمریکا، تعداد افغان‌هایی که در مناطق تحت کنترل یا تاثیر شبه نظامیان زندگی می‌کنند در ماه‌های اخیر اندکی کاهش یافته و به حدود ۵ / ۲ میلیون تن رسیده است.

اما قریب به یک سوم از کشور یا ۲ / ۹ میلیون تن هنوز در مناطق تحت رقابت زندگی می‌کنند که برهمین اساس به گفته سازمان ملل بیشترین نرخ تلفات غیرنظامیان در این مناطق گزارش شده است.

به گزارش سیگار، نیروهای امنیتی افغان نیز تلفات سنگینی را متحمل شدند به طوریکه در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته میلادی، ۶۷۸۵ سرباز و پلیس کشته و ۱۱ هزار و ۷۷۷ تن دیگر نیز مجروح شدند.

آمار تلفات به ندرت توسط دولت افغانستان منتشر می‌شود در حالیکه اختلافات در تایید و پیگیری تعداد سربازان باعث می‌شود تا آمارها دقیق نباشند.

سیگار همچنین گزارش داده که برخی پیشرفت‌ها در مقابله با فساد که ارتش و نهادهای سیاسی در افغانستان را درگیر خودش کرده، به دست آمده است.

منبع: شفقنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.