رشت- مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به روند کند سد سازی در گیلان گفت: عملیات سدسازی در حفظ محیط زیست یک فرصت است و در استانهای شمالی توجیه دارد و نباید این فرصت از گیلان گرفته شود لذا صدور مجوزهای زیست محیطی برای استان یک بهسازی طبیعت است .

صدور مجوز سد سازی توسط سازمان محیط زیست یک فرصت است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، کاظم لطفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران باتوجه به رسالت این شرکت در بخش تامین آب شرب و آب زراعی برای استان گفت: خوشبختانه در گیلان در حال حاضر چیزی در حدود۷۵ در صد جمعیت از آبهای سطحی استفاده می کنند و تا سال دیگر تقریبا ۹۵ در صد این جمعیت از آب شرب سطحی بهره مند خواهد شد.

وی افزود:  بزرگترین تصفیه خانه آب کشور در شهر سنگر توسط آب منطقه ای و با اعتبارات دولتی ساخته شد ه و قریب ۷۰ درصد اب شرب گیلان را پوشش می دهد.

لطفی در ادامه بیان داشت: از ۵۴ رودخانه ی گیلان که به خزر می ریزد قریب به ۶/۵ میلیارد متر مکعب آب است که ۲ میلیارد متر مکعب آن از سپیدرود تامین می شود و باید برای بقیه رودخانه ها برنامه عملیاتی خوبی داشته باشیم تا یک میلیارد متر مکعب آن را مهار کنیم و با انجام اینکار آب منطقه ای گیلان به آرزوی دیرین خود نایل می آید.

 وی افزود: در حال حاضر ۴ سد پلرود، شفارود، سدلاستیکی و دیورش ساخته ایم و پس از اتمام آن چیزی حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب مدیریت خواهد شد.

وی افزود: برای ۶۰۰ میلیون متر مکعب بعدی باید تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۱۱ سد دیگر خود را به اجرا برسانیم و از این طریق جای جای استان تحت پوشش آب شرب و زه کشی ابیاری مدرن کشاورزی قرار می گیرد.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان همچنین بیان داشت: چیزی که در این مسیر سرعت مارا کاهش داده بحث اعتبارات و مسایل محیط زیستی است، بنده  به دوستان محیط زیست میگویم عملیات سد سازی برای محیط زیست یک نعمت است و نباید این فرصت گرفته شود و صدور مجوز سد سازی توسط سازمان محیط زیست نه یک تهدید که یک فرصت است.

وی همچنین گفت: در بحث اعتبارات ،صد در صد اعتبارات پروژه های مصوب سفر ریاست جمهوری تخصیص پیدا میکند و ۷۴ میلیارد از ۹۴ میایارد سال ۹۵ بصورت اسناد خزانه و اوراق دستور تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: از ۱۷ طرح آب منطقه ای استان ۴ طرح ملی و مابقی استانی است  و چیزی در حدود ۱۱۵ میلیارد تومان در سال ۹۵ مجوز عمرانی و اجرایی داریم.

لطفی با اشاره به مساله  کمبود آب در گیلان گفت: سعی میکنیم در سال آینده از ظرفیت سفیدرود بگونه ای استفاده شود که دچار کمبود آب نشویم و با استفاده از آبهای سطحی مزارع را پوشش دهیم و کمبود آن را از سد سپیدرود بگیریم که این عکس روند سالهای گذشته است.

وی همچنین افزود: با توجه به رسالت طرح های زیرساختی در بحث آب شرب شهری داریم، اجرا پروژه های خود را در رودسر و املش و لاهیجان،سیاهکل و آستانه ادامه می دهیم و در غرب هم شهرهای تالش،رضوانشهر و ماسال است که با قوت به اجرا پروژه ها ادامه خواهیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.