خبر برگزاری نشستی از سوی رهبر معارضان سوری در ریاض نیز مبتنی بر همین نکته بود که آنها نه تنها از نتایج آستانه راضی نبوده اند که درصدد طرح ریزی برنامه ای جدید بعد از شکست سنگین حلب برای ادامه حیات خویش هستند.

ریاض مرکز طراحی برنامه های تروریسم در غرب آسیا

قدس آنلاین -  پس از پایان مذاکرات استانه هر چهار بازیگر اصلی این نشست از نتیجه بخش بودن آن سخن گفتند. اما کمتر کسی از عینک معارضان سوری به این نشست به مسائل نگاه کرد. درحالی که اساسا این جنگ و این نشستهای صلح تنها برای این است که عده ای با اهداف مختلف در کشوری دست به اسلحه برده اند تا نظام حاکم بر آن کشور را ساقط کنند.

خبر برگزاری نشستی از سوی رهبر معارضان سوری در ریاض نیز مبتنی بر همین نکته بود که آنها نه تنها از نتایج آستانه راضی نبوده اند که درصدد طرح ریزی برنامه ای جدید بعد از شکست سنگین حلب برای ادامه حیات خویش هستند.

نشست رسمی معارضان سوری به زودی در ریاض برگزار می شود

در همین خصوص محمد علوش، مذاکره کننده ارشد و رئیس هیئت معارضان مسلح سوری در مذاکرات آستانه، در گفتگو با روزنامه الریاض اعلام کرد: نشست رسمی معارضان سوری ۹ و ۱۰ فوریه ۲۰۱۷ در ریاض برگزار می شود.
وی افزود: این نشست پس از بررسی نتایج نشست قبلی آستانه، وضع اولویت های مرحله آتی مذاکرات و دعوت به حضور در مذاکرات ژنو برگزار می شود. موضع گروه های معارض در آستانه آشکار بود و ما منتظر اجرای وعده های روسیه هستیم.
وی تاکید کرد: اجرای این وعده ها در واقع اولین گام‌ها در مسیری درست به سوی صلح در جهان است، اما اجرایی نشدن آن، برگزاری نشست بعدی آستانه را به پس از اجرای حقیقی آن موکول می کند.
علوش کنفرانس ریاض را نشست رسمی معارضان سوری دانست و مدعی شد: عربستان نقش ویژه و متمایزی در حمایت از مردم سوریه داشته و موضع آن بدون تبعیض و تفرقه بوده است.
مذاکره کننده ارشد معارضان سوری در حالی از اجرای آتش بس سخن می گوید، که خود روزانه مردم سوریه را در مناطق مختلف به ویژه شهرک های فوعه و کفریا در حومه ادلب هدف قرار می دهند.

حضور ترکیه در نشست معارضان سوری در ریاض

شبکه المنارطی خبری اعلام کرد، برخی منابع در وزارت خارجه ترکیه گفتند که نماینده  این وزارتخانه امروز جمعه با برخی نمایندگان معارضان سوری در آنکارا دیدار می‌کند.

این منابع گفتند که هیئت عالی مذاکرات معارضان سوری برخاسته از کنفرانس ریاض که از حمایت‌های عربستان برخوردارند و سایر گروه‌های دیگر که در ماه گذشته میلادی در مذاکرات آستانه حضور داشتند، در نشست با نماینده وزارت خارجه ترکیه حضور خواهند یافت.

حمایت شورای امنیت سازمان ملل از نتیجه نشست آستانه

در تاریخ ۲۴-۲۳ ژانویه سال جاری میلادی در پایتخت قزاقستان برای نخستین بار، مذاکرات مستقیمی بین گروههای مسلح مخالف در سوریه و نمایندگان دولت سوریه با میانجیگری روسیه، ایران و ترکیه (سه کشور ضامن صلح در سوریه) برگزار شد که به امضای بیانیه پایانی در مورد حل و فصل مسالمت‌آمیز بجران سوریه و توافق طرفین برای ادامه مذاکرات در این راستا انجامید. اعضای شورای امنیت سازمان ملل این بیانیه را تصویب کرده و این رایزنی‌ها را گام مهمی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه ارزیابی کردند. سازمان ملل متحد در حال حاضر در حال فراهم سازی مقدمات دور بعدی مذاکرات بین سوری‌ها در ژنو است.

معارضانی که در مذاکرات آستانه حضوریافتند، تنها بخشی از مخالفان دولت سوریه بودند که در قالب ارتش آزاد سوریه با دولت سوریه می‌جنگند و اغلب اعضای این گروه تحت حمایت ترکیه در شمال سوریه با دولت دمشق می‌جنگیدند. این در حالیست که گروه‌های معارض نزدیک به آمریکا و عربستان سعودی به نشست آستانه دعوت نشده‌ بودند. «محمد علوش» مسئول سیاسی جیش الاسلام رئیس هیات مخالفان در این نشست بود.

معارضان سوری خواستار تعویق زمان برگزاری مذاکرات ژنو شدند

 پس از اعلام بیانیه پایانی نشست استانه، شورای امنیت سازمان ملل در جلسه ای فوری برای بحران سوریه، در بیانیه ای اعلام کرد که اعضای این سازمان خواستار از  سرگیری هرچه سریعتر گفتگوهای بحران سوریه هستند.

در این بیانیه آمده: با پیشنهاد «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، اعضای این سازمان، خواستار ادامه گفتگوهای سوری و از سرگیری فوری مذاکرات در ژنو هستند.

 در این نشست اعضای سازمان ملل بر توجه خاص این سازمان در خصوص تثبیت صلح در سوریه و مبارزه با گروه های تروریستی تاکید کردند. متن این سند توسط نماینده روسیه در سازمان ملل ارائه شد. پس از پایان این نشست، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه خطاب به خبرنگاران گفت که وی درصدد برنامه ریزی برای ادامه گفتگوها بین دمشق و مخالفین سوری در ۲۰ فوریه (۲ اسفند) است.

اما با این وجود به دلیل داشتن نشستی درون گروهی، این معارضان سوری بودند که برای خط گیری از ریاض خواستند نشست ژنو به تعویق بیافتد. الجزیره در این خصوص گزارش داد، معارضان سوری از سازمان ملل متحد خواستند تا زمان برگزاری مذاکرات ژنو درباره  سوریه را به تعویق بیاندازد. دی میستورا پیشتر موکول شدن دور جدید مذاکرات ژنو بین طرف های بحران سوریه از ۸ فوریه به بیستم این ماه (۲ اسفند) را تایید کرده بود.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در این خصوص گفته بود: با توجه به مذاکراتی که با دبیرکل سازمان ملل متحد انجام دادم تعویق مذاکرات تا ۲۰ فوریه را خواستار شدم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.