رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: گفتمان اصلاح‌طلبی گفتمان اصیل انقلاب است و اصلاح‌طلبی به معنای اپوزیونیستی نیست بلکه اصلاح‌طلبی می‌خواهد اصلاح در شهرها و ارزش‌های اصیل انقلاب احیا شود.

اصلاح‌طلبی به معنای اپوزیونیستی نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، محمود صادقی عصر امروز در همایش «انقلاب اسلامی، گفتمان اصلاح‌طلبی و یادمان هاشمی» بروجرد را شهر علم و ادب، فقاهت و فرزانگان و فرهیختگان و شهر عالمان و شهدای به نام خواند و اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران همانند مکتب اسلام اساساً یک ماهیت اصلاحی  دارد و در فرهنگ سیاسی کلمه و واژه اصلاح‌طلب در مقابل واژه رفورمیسم قرار دارد و اصلاحات‌گری نیز به معنای تغییر ظاهری و تدریجی بیان می‌شود.

وی با بیان اینکه اصلاح در فرهنگ اسلامی در مقابل افساد قرار می‌گیرد، افزود: در این صورت اصلاحات به معنای مبارزه عمیق و ریشه‌ای با فساد است که گاه ممکن است به‌صورت تغییرات تدریجی و آرانم باشد. امام راحل(ره) رهبری انقلاب را به‌گونه‌ای هدایت کرد که بیشتر مردم دچار تحول فکری فرهنگی شوند و پیرو آن تحول دست به قیام بزنند، هرچند از ابتدا قصد قیام به معنای تحول رژیم را نداشتند  اما سیر اقدامات رژیم شاهنشاهی راهی جز براندازی رژیم نگذاشت و آن‌قدر این رژیم سخت و غیرقابل اصلاح‌شده بود که باید تحولی صورت می‌گرفت.

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیان کرد: انقلاب در شرایطی صورت گرفت که مسیرهای اصلاحی به بن‌بست رسید و منجر به دگرگونی رژیم شد اما نظام جمهوری بنا بر اراده و خواست مردم و از جنس و ماهیت اسلامی که مجری احکام و اخلاق اسلامی باشد، شکل گرفت. این انقلاب ماهیت اصلاحی خود را حفظ کرد و هم در رفتار امام و هم در متن قانون اساسی به‌عنوان شالوده نظام جمهوری اسلامی منعکس شد.

وی بازگشت به دین خدا و نشانه‌های آن و اسلام راستین را از اهداف انقلاب اسلامی برشمرد و عنوان کرد: انقلاب به دنبال تحقق مساوات و برابری و رفع تبعیض‌ها و محرومیت‌ها به‌ویژه در مناطق محروم همچون استان لرستان بود و امروز استان لرستان و شهرستان بروجرد در برخورداری از امکانات بسیار عقب‌افتادگی دارد و در تقسیم امکانات سهم استان‌های محروم به‌ویژه استان لرستان نادیده گرفته‌شده است.

صادقی تصریح کرد: مطابق آمارها درصد بیکاری استان لرستان از متوسط بیکاری کشور بالاتر است که گاه این آمار نگران‌کننده بالای 20 درصد بیکاری اعلام می‌شود به‌گونه‌ای که کسب‌وکار و زمینه‌های فعالیت اقتصادی در لرستان بسیار کم رونق شده است.

وی بابیان اینکه در انقلاب به دنبال حاکمیت احکام اسلامی و قانون بودیم عنوان کرد: اینکه قانون‌مدار امور باشد نه مصلحت سنجی شخصی بلکه همه مردم بدانند کلیه امور آن‌ها بر اساس قانون از پیش تعین شده محقق می‌شود و در شرایطی که به‌جای قانون سلیقه‌ها و اراده‌های شخصی حکم‌فرما باشد هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نخواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در انقلاب به دنبال آزادی سیاسی، آزادی بیان در رسانه‌ها، مطبوعات و زمینه‌سازی برای تحقق اصل مترقی امربه‌معروف و نهی از منکر که لازمه چنین امری وجود آزادی است، بودیم. متأسفانه امروز امربه‌معروف و نهی از منکر به سطحی نازل در کشور رسیده حال‌آنکه این اصل تضمین‌کننده سلامت اجتماع است و برای تضمین چنین اصلی باید ابزارهای ابراز عقیده به‌ویژه رسانه‌ها امکان بیان مشکلات را داشته باشند.

وی اظهار داشت: عدم ابراز حقایق و مشکلات و ترس و واهمه از بیان آن‌ها منجر به تقویت نظام نمی‌شود بلکه باید مشکلات بیان شود تا برای آن‌ها چاره‌اندیشی شود که این امر سبب تقویت نظام خواهد شد و بیان نقدها همچون تبی است که جامعه را متوجه دردها می‌کند.

صادقی توجه به ارزش‌های عمیق اسلامی را از اهداف اصلاحی انقلاب خواند و گفت: مقابله با فساد به معنی سوءاستفاده از موقعیت در جهت استفاده در منافع شخصی و پیشگیری از آن از اهداف انقلاب بود.  ذات قدرت فساد خیز است و حکومت‌ها همراه در معرض فساد بوده‌اند و فساد در مقابل سلامت مطرح می‌شود که مدیریت صحیح منابع و قرار گرفتن هر چیزی در جای خود معنا و مفهوم سلامت است.

وی تصریح کرد: نباید خدمات انقلاب نادیده گرفته شود و یکسره نقاط منفی را مشاهده کرد به‌گونه‌ای که امروز درصد باسوادی در کشور در تمامی رده‌های تحصیلی قابل‌مقایسه با دوران پیش از انقلاب نیست اما به‌رغم تمامی تلاش‌های انجام‌شده مدیریت صحیح امکانات و منابع ضعیف بوده و امکانات به‌صورت متوازن در سراسر کشور توزیع نشده تا توسعه پایدار به وجود آید.

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پیروزی انقلاب اسلامی مبارزات وی را در خط مقدم انقلاب دانست و افزود: وی پس از انقلاب نیز در عرصه‌های مختلف حضوری مداوم و تأثیرگذار داشت و بااینکه در دوره اخیر مورد قهر و بی‌مهری قرار گرفت با سرانگشت تدبیر خود در امور مختلف نقش‌آفرینی کرد.

وی یادآور شد: نقدی که همراه با تخریب و ناجوانمردی باشد اشکال دارد در همه دوران‌های پس از انقلاب سران کشور هم موردنقد و هم موردستایش بوده‌اند. گفتمان اصلاح‌طلبی گفتمان اصیل انقلاب است و اصلاح‌طلبی به معنای اپوزیونیستی نیست بلکه اصلاح‌طلبی می‌خواهد اصلاح در شهرها و ارزش‌های اصیل انقلاب احیا شود.

صادقی بیان کرد: در کنار اصلاح‌طلبی اصولگرایی هردو باهم به‌منزله یک بال برای به اوج رساندن انقلاب هستند و اختلاف‌سلیقه‌ها موجب رشد و کمال جامعه می‌شود به‌شرط اینکه اقتدار سلیقه‌ها به رسمیت شناخته شود و افراد در جهت حذف یکدیگر نباشند و با همین نگاه در جهت حل اختلافات گام برداریم.

وی تأکید کرد: باید هرچه زودتر مناقشات داخلی حل شود و انقلاب اسلامی این ظرفیت را دارد که  مناقشات درونی خود را حل کند و در انتخابات پیش رو گام دیگری به دنبال گام‌های دیگر برداشته شود و امید در کشور زنده شود که امید بذر هویت ماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.