بجنورد- استاد دانشگاه تهران گفت: خراسان شمالی باید مرکز مطالعه و تحقیقات داشته باشد و مرکز بجنورد شناسی، اسفراین شناسی و شیروان شناسی دایر شود تا داشته های فرهنگی این منطقه بیشتر معرفی شود.

وجود بناهای تاریخی ظرفیتی برای توسعه گردشگری است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حسین حاتمی پیش از ظهر چهارشنبه در چهارمین کنگره تاریخ، معماری و شهرسازی ایران در بجنورد، با بیان اینکه این سرزمین ریشه در تاریخ دارد، اظهار داشت: آثار فرهنگی و تاریخی موجود در این استان ثروت بزرگی است که هنوز معرفی و برند نشده است.

وی افزود: میراث فرهنگی ثروت، گنجینه و سرمایه هر جامعه و ملت است و باید در حفظ و صیانت آن تلاش شود.

وی در ادامه با بیان اینکه شهر باید راحت و آرام باشد گفت: بجنورد با داشتن مشکلات ترافیکی و آلودگی زیست محیطی، جای مناسبی برای زندگی نیست.

حاتمی نژاد افزود: حدود یک سوم جمعیت بجنورد در حاشیه ها سکونت دارند و در شرایط نامناسب به سر می برند که این تکان دهنده است.

استاد دانشگاه تهران همچنین با تاکید بر اینکه باید از وجود میراث فرهنگی برای ارتقای کیفیت زندگی و شکوفایی شهری بهره ببریم گفت: یک هزار اثر در خراسان های رضوی، شمالی و جنوبی وجود دارد اما متاسفانه بودجه کافی برای نگهداری از آن در دست نیست و در این زمینه سازمان های مردم نهاد ان.جی.او می توانند ورود پیدا کرده و با نظارت و هدایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت داشته باشند.

حاتمی نژاد با انتقاد از تجاوز به حریم میراث فرهنگی، آن را نشانه ای از ناهماهنگی ها عنوان کرد و گفت: شهرداری ها باید در جایی که نیاز است، زمین در اختیار قرار دهند تا از تجاوز به حریم بناها و نیراث فرهنگی جلوگیری شود.

وی بر استفاده از ظرفیت های بناهای تاریخی برای توسعه گردشگری تاکید کرد و گفت: شهر استانبول سابقه بیشتری از بجنورد ندارد اما این موضوع که آنان چه کرده اند که مورد استقبال گردشگران واقع شده اند باید به خوبی پرداخته شود.

استاد دانشگاه تهران افزود: در شهر بجنورد میراث خوبی از بناهای تاریخی وجود دارد و تپه باستانی ارگ نادری در وسط شهر شیروان و سایر آثار می تواند فرهنگ و هنر معماری این سرزمین را معرفی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.