شیراز- بارش ۴۰۰ میلی متری باران در مدت پنج شبانه روز در مناطق جنوبی استان فارس مقاومت بسیاری از خانه های روستایی از جمله بند خاکی محمد آباد در جهرم را شکست و به ۲ هزار و ۷۵۰ واحد مسکونی آsیب وارد کرد.

سیل مقاومت بند خاکی «محمدآباد» جهرم را شکست/۲۷۵۰ واحد مسکونی خسارت دید

به گزارش قدس آنلاین، ورود سامانه بارشی از شامگاه یکشنبه ۲۴ بهمن ماه جاری هوای استان فارس را تحت تاثیر قرار داده و هر چند بارش های گسترده موجب خوشحالی مردم استان شده است اما برخی زیرساخت ها و منازل روستاییان و بافت فرسوده برخی شهرهای استان در اثر این بارش ها و به راه افتادن سیلاب، آسیب دیده است.

گفتنی است به طور همزمان،‌امدادگران در حال امدادرسانی به مردم حادثه دیده هستند و ساکنان برخی روستاها در شهرستان های جهرم،‌فسا و داراب و دیگر مناطق استان برای پیشگیری از خسارات بیشتر به محل های اسکان های اضطراری انتقال یافتند.

بند خاکی محمد اباد شکست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در همین راستا از شکستن بند خاکی محمد آباد خبر داد و گفت: بند خاکی محمدآباد در شهرستان جهرم بر اثر حجم زیاد آب ناشی از بارندگی های پیاپی روز گذشته شکست و در حال تلاش برای کاهش خسارات این اتفاق هستیم.

حسن فیاض پور افزود:‌ ‌این بند خاکی است و حجم آب زیادی را در مقایسه با سدها ذخیره نمی کند با این حال، تمهیدات لازم برای کاهش خسارات در جهرم صورت گرفته است.

سیلاب خط لوله اصلی گاز شهر جهرم را با خود برد

فرماندار ویژه شهرستان جهرم  نیز از تخریب خطوط لوله اصلی گاز طبیعی توسط سیل و قطعی گاز در جهرم خبر داد.

علیرضا صحراییان افزود:‌ این خط لوله گاز در نزدیکی دانشکده پزشکی جهرم قرار داشت که در اثر سیلاب آسیب جدی به آن وارد شد.

صحراییان با اشاره به تخلیه آب بند محمدآباد جهرم به دنبال شکستگی سه حوضچه از ۹ حوضچه آن در بعدازظهر جمعه گفت:‌ حرکت آب آزاد شده از این بند،‌ باعث تخریب یک پل در شهر جهرم و آبگرفتگی منازل در بخشی از این شهر شد و برخی واحدهای مسکونی نیز آسیب دیدند.

وی ادامه داد: این طرح در اصطلاح مردم محلی به عنوان «سد محمدآباد» شناخته می‌شود که ۱۰ سال پیش براساس طرحی اولیه برای ۲۵ سال طراحی شده بود و ظرفیت تحمل بارندگی حدود ۴۰۰ میلیمتر را نداشت.

۲۷۵۰ واحد مسکونی آسیب دیدند

وی با بیان اینکه تا روز گذشته تعداد ۲ هزار و ۷۵۰ واحد مسکونی در شهرستان جهرم آسیب دیدند ادامه داد: از این تعداد،‌۷۰۰ مورد تخریب کامل و نیازمند بازسازی است،‌یک هزار واحد مسکونی نیز بین ۳۰ تا ۴۵ درصد آسیب دیده و یک هزار و یکصد واحد مسکونی نیز بین ۱۰ تا ۳۰ درصد خسارت ناشی از سیلاب داشته است.

دانشگاه علوم پزشکی تعطیل شد

گفتنی است شکستگی بند محمد آباد ساختمان‌های دانشگاه علوم پزشکی جهرم را به محاصرعه خود در آورد و موجب تخریب برخی از قسمت های این ساختمان شد.

بر اثر ورود آب سد خاکی محمدآباد دچار آسیب شده است.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین در حال حاضر مسیر دانشگاه جهرم دچار آبگرفتگی شده و بخش اداری دانشگاه علوم پزشکی و کلاس‌های آن در دانشکده پزشکی و پرستاری تعطیل شده است.

خطر جانی برطرف شد

در همین حال مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس با بیان اینکه پس از شکسته شدن بند  آبی محمد آباد در جهرم حدود ۳۰۰ هزار مترمکعب آب راهی شهر جهرم شد اعلام کرد: خوشبختانه این خطر بزرگ مدیریت شد.

حسن فیاض پور اظهار کرد: تا این لحظه خطر جانی برای شهروندان برطرف شده که این مورد نیز در اولویت تمامی کارها است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس تصریح کرد: قطع شدن آب و برق در جهرم به دلیل رفع آسیب ها بوده و به سرعت رفع مشکل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.