بجنورد- معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی گفت: دلایل کاهش صادرات استان از سوی دستگاههای اجرایی و کارشناسان مربوطه بررسی شود.

دلایل کاهش صادرات خراسان شمالی بررسی شود
به گزارش قدس آنلاین، محمود دلپسند در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان اظهار داشت: کاهش میزان صادرات استان عوامل مختلفی دارد که درست نیست یک بخش یا دستگاه را مقصر اصلی بروز این مشکل بدانیم.
دلپسند افزود: تنوع بخشی در محصولات و بازارهای هدف می تواند نقش موثری جهت ارتقاء و توسعه صادرات و واردات استان داشته باشد.
وی اذعان داشت: با توجه به گسترش  روابط استان با سایر کشورها در سال جاری انتظار افزایش میزان صادرات استان را داشتیم اما عدم تحقق این امر باید به طور ویژه و جدی مورد بررسی قرار گیرد. 
وی ادامه داد: وابستگی بیش از حد استان به یک محصول صادرات استان را با مشکل روبرو خواهد کرد و به گونه ای که در مقاطعی از زمان ما شاهد کاهش چشمگیر در حوزه ی صادرات هستیم.
وی بیان داشت: افزایش سالانه تعداد بازرگانان و سرمایه گذاران باید به عنوان نوعی شاخص در حوزه ی تجارت و کسب و کار در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد:  مباحث مربوط به سرمایه در گردش در راستای توسعه صادرات استان بی تاثیر نیست اما در حال حاضر با توجه به نظام پولی و مالی کشور، دولت نمی تواند دستور جدیدی را برای یک استان صادر نماید. 
دلپسند ادامه داد: ما باید در حال حاضر از منابع و امکانات موجود بهره مند شویم و راهکارهای مناسب جهت توسعه صادرات و واردات استان را ارائه دهیم.
وی افزود: حضور در نمایشگاههای بین المللی، اعزام و پذیرش هیئت های تجاری می تواند برای توسعه میزان صادرات موثر باشد.
معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی گفت: بخش خصوصی و بازرگانان باید با تکیه بر توانمندی های خود صادرات استان را توسعه بخشند، چرا که وابستگی به دولت در این حوزه مشکلات جدیدی را به وجود می آورد.
محمود دلپسند ادامه داد: با ارائه مشوق های صادراتی و معافیت های مالیاتی از سوی ادارات و دستگاههای اجرایی استان موجب تسهیل گری در امور مربوط به صادرات و واردات استان می شود.
دلپسند مطرح کرد: حضور استان در نمایشگاههای بین المللی مختلف موجب شناساندن ظرفیت ها و توانمندی های استان به سایر کشورها می شود و همچنین موجب جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به دنبال خواهد داشت.
وی تاکید کرد: شرکت نمایشگاه بین المللی استان نیز باید جهت رونق و استمرار نمایشگاههای مختلف از تمام ظرفیت خود بهره مند شود.
گفتنی است در تقویم پیشنهادی نمایشگاهی سال ۹۶ استان حدود ۲۸ نمایشگاه مختلف در مرکز استان و شهرستان ها پیش بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.