گناباد- تعدادی از ساکنین روستاهای براکوه بخش کاخک گناباد از برداشت بی رویه ریواس از دشت زیبد انتقاد کرده و خواستارتوقف این برداشت ها شدند.

انتقاد روستائیان براکوه گناباد از برداشت بی رویه ریواس

به گزارش قدس انلاین اهالی روستاهای گوهردشت ،سنو و زیبد با انتقاد از برداشت بی رویه ریواس گفتند: در گذشته نه چندان دور این دشت که تنها  دشت ریواس شهرستان بود در فصل بهار منظره  زیبا و خاطره انگیزی داشت اما در چند سال اخیر به خاطر کاهش بارندگی این ریواسها رشد مناسبی نداشت.

اهالی این منطقه بیان می کنند: امسال با افزایش بارندگی دوباره این دشت جان تاره ای گرفت اما با مجوز اداره منابع طبیعی که به افراد زیادی  اجازه بهره برداری داده شده است این ریواس ها در حال ریشه کن شدن هستند.

روستائیان منطقه معتقدند این اقدام در آینده نچندان دور باعث نابودی دشت ریواس و طبیعت می شود. و از طرفی با توجه به اینکه بستر خاک به هم می خورد باعث ایجاد  گرد خاک و ریز گردها می شود.

جمعی از فرهنگیان این منطقه نیز  با بیان اینکه تخریب تنها مرتع طبیعی منطقه براکوه به ازای پرداخت اندکی پول به منابع طبیعی اقدام شایسته ای نیست.

آنها بیان می کنند:متاسفانه هیچ نظارتی برکار  این افراد و برداشت بوته ها نیست.

بهره برداری اصولی مشکلی ایجاد نمی کند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد گفت: یکی از وظایف منابع طبیعی بهره‌برداری اصولی از مراتع است که این اقدام علاوه بر حفظ مراتع به اقتصاد مردم کمک می‌کند.

مجتبی محرابی ادامه داد: با توجه به میزان بارندگی انجام‌شده در گناباد برای اولین بار بهره‌برداری قانونی و اصولی از ساقه ریواس توسط اهالی روستای زیبد انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه بهره‌برداری اصولی هیچ‌گونه مشکلی برای دشت ریواس روستای زیبد ایجاد نمی‌کند، افزود: با مشارکت مردم در حوزه بهره‌برداری از مراتع طبیعی، از قاچاق و بهره‌وری بی‌رویه جلوگیری می‌شود و علاوه بر آن زمینه اشتغال برای روستائیان را فراهم می‌کند.

محرابی خاطرنشان کرد: تنها بخشی از دشت ۵۰۰ هکتاری ریواس زیبد به برداشت ساقه ریواس اختصاص‌یافته شده و طی ماه‌های آتی دشت ریواس این روستا در حاشیه جاده قابل‌رؤیت خواهد بود.

دشت ریواس زیبد تنها گونه ریواس از نوع ساقه بلند و قرمزرنگ در ایران و جهان هست که عمری بسیار طولانی دارد و خواص دارویی ان از قدیم معروف بوده است. این دشت درقسمت جنوب شهرستان ودر حاشیه جاده روستاهای  براکوه قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.