مشهد-با وجود گذشت سه هفته از زلزله ۶ و یک دهم ریشتری خراسان رضوی، مردم بخش‌های زلزله زده همچنان با بحران‌های ناشی از این زلزله نسبتاً شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

نبود بهداشت مناطق زلزله زده بخش رضویه را با مشکل رو برو کرده است

سینا حسینی: گذر زمان باعث شده دستگاه‌های امدادرسان قدری در سیستم رسیدگی به مردم منطقه کمرنگ ظاهر شوند و تنها به بازدید یک روز در هفته از مناطق زلزله زده بسنده کنند.

اهالی بخش رضویه که این روزها مشغول آواربرداری از منازل تخریب شده خود در حادثه زلزله هستند، از نبود برخی امکانات اولیه گلایه دارند و امید دارند مسئولان دولتی و ارگان‌های امدادرسان همان گونه که در نخستین روزهای بعد از حادثه حضور پررنگی داشتند، در این برهه نیز به فکر حل مشکلات مردم این منطقه باشند تا آن‌ها نیز بتوانند با دغدغه کمتری به بازسازی منازل تخریب شده خود بپردازند.

اما مشکلات بخش رضویه در برهه کنونی چیست؟ مردم این منطقه در حال حاضر با یک بحران بزرگ و اساسی روبه‌رو هستند، نخست نبود پزشک برای پیشگیری از بیمارهای شایع در منطقه؛ برخی روستاهای کم جمعیت بخش رضویه از نبود پزشک به شدت گلایه دارند، روستاهایی هم که از جمعیت بیشتری برخوردارند، مدعی‌اند با وجود خانه بهداشت در روستای آن‌ها، پزشک این خانه تنها یک روز در هفته به روستا سر می‌زند و بیشتر اوقات خانه بهداشت تعطیل است!

اهالی روستای کلاته حاجعلی که در زلزله اخیر افزون بر ۸۵ درصد تخریب را داشتند، با وجود ۳۷ خانوار خانه بهداشت ندارند و تنها به این دلخوشند که پزشک حاضر در منطقه یک روز در هفته به آن‌ها سری بزند.

برخی گروه‌های خودجوش مردمی که برای کمک به مردم این روستا به آن‌ها سر می‌زنند، وقتی بنا دارند داروهای اولیه و عمومی را به مردم روستا تحویل دهند، نمی‌دانند به چه ترتیبی آن‌ها را بین ۳۷ خانوار حاضر در این روستا توزیع کنند، به همین دلیل همه چیز را در اختیار دهیار می‌گذارند تا در صورت نیاز مردم روستا به دهیار مراجعه کنند اما دهیار از اطلاعات اولیه برای برطرف ساختن نیازهای دارویی مردم روستا بی اطلاع است.

مشکلات بهداشتی

مردم روستای «برج موری» نیزبا همین مشکل مواجه هستند، آن‌ها نیز با وجود ۱۹ خانوار، نه خانه بهداشت دارند نه شورای روستا، به همین دلیل هر کسی به شهر می‌رود برخی داروهای اضطراری را خریداری می‌کند تا مشکل به این ترتیب حل شود. اما در روستای درخت بید شرایط متفاوت است، با وجود خانه بهداشت در این روستا اما مردم روستای پرجمعیت درخت بید فقط یک روز در هفته می‌توانند از وجود پزشک بهره ببرند، دهیار روستا می‌گوید برخی اوقات قبل از زلزله می‌توانسیتم با دکتر هماهنگ کنیم که او بیشتر به روستا سر بزند، اما در برهه کنونی با توجه به کمبودهای موجود در منطقه از نظر نبود پزشک، باید خدا را شکر کنیم که همان یک روز در هفته هم نوبت ما می‌شود که پزشک به روستای پرخانوار ما سری بزند.

در روستای کلاته کربلایی قدم نیز داستان به همین ترتیب است، این روستا که بر اثر زلزله اخیر تخریب ۱۰۰ درصدی داشته است، نیز با وجود بیش از ۱۹ خانوار از برخورداری از خانه بهداشت محروم است و آن‌ها نیز باید چشم انتظار باشند تا یک روز در هفته‌ای که نوبتشان هست، فرا برسد تا پزشک به آن‌ها سر بزند، در حالی که با وجود افراد سالخورده و بیمار و کودکان شیرخوار، نیاز به پزشک متخصص بسیار ضروری است.

جالب است بدانید مسئولان دستگاه‌های امدادرسان برای حل مقطعی این مشکل به هر خانوار چند ورق قرص داده‌اند تا در صورت نیاز خوددرمانی کنند چون آن‌ها هم می‌دانند که نبود پزشک چه عمومی چه متخصص می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد! بر همین اساس خوددرمانی بهترین شیوه برای مدیریت بحران موجود است!

به نظر می‌رسد در برهه کنونی با وجود بازدید وزیر بهداشت و درمان از منطقه و حضور در این روستاهای آسیب دیده، وزارت بهداشت ترتیبی اتخاذ کند تا اکیپ ویژه‌ای از پزشکان عمومی و متخصص در منطقه حاضر شوند تا مردم این منطقه بتوانند مشکلات درمانی خود را با آن‌ها در میان بگذارند و از آسیب‌های بعدی در امان بمانند، گروه‌های جهادی و پزشکان خیر نیز می‌توانند با مراجعه برنامه‌ریزی شده به منطقه یکی از عمده مشکلات مردم این بخش را مرتفع سازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.