بهشهر- چهل و پنجمین سالگرد عروج ملکوتی آیت‎الله کوهستانی، روز پنجشنبه در زادگاه آن عالم وارسته برگزار می‎شود.

چهل و پنجمین سالگرد آیت‎الله کوهستانی برگزار می‎شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، پنجشنبه ۷ اردیبشهت ماه، تکیه شهدای روستای کوهستان از ۱۶ تا  ۱۹ عصر، میزبان دوستداران علم، ادب و عرفان از سراسر کشور در مراسم چهل و پنجمین سالگرد وفات آیتالله محمد کوهستانی است.

مرحوم آیتالله محمد کوهستانی در زمره علمای به نام و اندیشمند منطقه شرق مازندران است که عرفان، ادب، اخلاص و بندگی او زبانزد اساتید و طلاب حوزههای علمیه کشور و نجف اشرف است.

آن عالم ربانی در سال ۱۲۶۷ هجری شمسی در روستای کوهستان از توابع بخش مرکزی بهشهر در خانوادهای متدین و عالم چشم به جهان گشود.

او در دوران ابتدایی طالب و تشنه بیچون و چرای علم و معرفت بود تا جایی که در دوران نوجوانی و پس از فوت پدر بزرگوارش، مادر بهواسطه آینده درخشانی که در سیمای فرزند می‏‌دید، تمام هم و غم عمر و زندگی خود را برای سعادت و ادامه تحصیل او بهکار بست و در این راه مشقتهای زیادی را نیز متحمل شد.

آیتالله کوهستانی پس از ۲۰ سال تحصیل و فراگیری علوم حوزوی، سرانجام به درجه اجتهاد رسید، اما این موضوع را تا پایان عمر از خیلی‌ها مخفی نگه داشت، آن عالم ربانی با بازگشت از نجف اشرف به زادگاه خود، نسبت به تأسیس حوزه علمیه و تعلیم و تربیت طلاب همچنین کمک به عمران و آبادی دیار خود، همت زیادی بهخرج داد.

حسینیه و بعدها حیاط خانه او با ساخت اتاقهای ساده و کاهگلی، محل درس و بحث طلاب از نقاط مختلف کشور شد و شاگردان بسیاری را نیز تربیت کرد.

حوزه علمیه آیتالله کوهستانی هنوز هم زیبایی و معنویت خود را حفظ کرده و اکنون مسئولان مختلف از سراسر کشور، هرگاه قدم به بهشهر بگذارند، به احترام آیتالله کوهستانی، به دیدار یادگار آن عالم وارسته میروند.

آیت‌الله کوهستانی، در هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۱ به‌علت شدت بیماری، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و پس از تشییع باشکوه در روستای کوهستان و شهرستان بهشهر، بنا به وصیت به مشهد مقدس منتقل و در جوار بارگاه امام رضا (ع) در «دارالسیاده» خاکسپاری شد.

ثمره زندگی آن عالم ربانی، چهار فرزند دختر و یک پسر به ‌نام «محمد اسماعیل» است که بهحق جانشین خلف پدر بوده و از سیما و رفتار او می توان به عظمت آیتالله کوهستانی بیشتر پی برد.

اکنون حوزه علمیه کوهستان همچون میراثی جاودان و بینظیر در دل این روستا به یادگار مانده و صحن و سرای آن پر از معنویت و اخلاص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.