۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 524156

از میان شش کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، سید ابراهیم رییسی به قید قرعه چهارمین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به این سوال که مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه عللی می‌دانید و چه راهکاری برای حل آن در نظر دارید پاسخ دهد.

حسن روحانی: اولین مشکل عدم وجود اشتغال است

قدس آنلاین: حسن روحانی در پاسخ به این سوال که «مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه علتی می‌دانید و برنامه شما برای قشر جوان چیست؟ » اظهار کرد: فضای امید به آینده باید در جامعه بوجود آید. اولین اقدام برای مسائل اجتماعی، ایجاد امید نسبت به آینده است. زمانی که جامعه نسبت به آینده در حال تردید باشد و هر روز یک مسئله ای جامعه را تهدید کند و هر روز مردم یک حصر و تهدید جدید برای کشور خود را شاهد باشند و نشاطی برای جامعه باقی نگذاریم و هر روز یک محدودیت سلیقه ای برای جوانان بوجود آوریم نشاط مردم نسبت به آینده را دچار مشکل می کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهور تصریح کرد: جامعه را باید به آینده امیدوار کنیم و شغل لازم را برای جوانان ایجاد کنیم. در طول سالهای 83 تا 93 شش میلیون و 600 هزار نفر آماده ورود به بازار کار بودند که 600 هزار نفر شغل پیدا کردند. این وضع در شرایطی بود که وضعیت درآمدی کشور خوب بود می توانستیم همه کسانی که در دهه 60 متولد شدند را در دهه 80 به بازار اشتغال وارد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز امید به آینده در بین جوانان افزایش یافته بود ایجاد اشتغال یعنی شرایط کسب و کار در جامعه بهبود یابد،   رتبه کسب و کار ایران از 152 به 120 کاهش یافت و این امر نشان می دهد شرایط کسب و کار در جامعه بهبود یافته است. اعتماد به سرمایه گذاری در جامعه افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در جامعه امروز ما مردم به فضای مجاز دست یافته اند. اگر دولت یازدهم نبود همه این راهها مسدود می شد و دوستان ما نمی توانستند از این فضا برای تبلیغات خود استفاده کنند. امید به آینده و اشتغال از موضوعات مهم است.

قالیباف در نقد سخنان روحانی

قالیباف در نقد سخنان روحانی گفت: مشکل جدی امروزما در بحث ازدواج، اشتغال است. شما در آغاز دوره در همان ابتدای مذاکرات به مردم قول دادید چهار میلیون شغل ایجاد کنید.

روحانی در پاسخ به این سخن قالیباف گفت: یک سایت گمنام حرفی می‌زند و یک سایت معروفی آن را نقد می‌کند و یک روزنامه هم آن را نقل می‌کند و شما هم می‌خواهید از آن نقل کنید؛ من هرگز به مردم قول ایجاد چهار میلیون شغل نداده‌ام.

قالیباف گفت: ما از سایت خود شما نقل می‌کنیم، تحمل کنید چند دقیقه اتفاقی نمی‌افتد، اجازه دهید صحبت کنم.

وی افزود: امید و نشاط مهم است، حتماً حقوق شهروندی مهم است، شبکه‌های اینترنتی هم لازمه امروز زندگی است اما واقعاً امروز افسردگی در کشور چقدر شده است؟ بنابر آمار دولت، شرایط غیرقابل قبول است.

قالیباف ادامه داد: نشاط مردم با زندگی خوش است، شما می‌گویید زندگی خوش هست و کسب و کار رونق دارد؛ مردم عزیز آیا شما حستان این است که کسب و کار رونق پیدا کرده است!؟ آیا در چند سال گذشته آمار بیکاری اضافه شده یا نه!

وی گفت: آقای روحانی اجازه حرف زدن نمی‌دهد و در حرف من می‌آید، اگر اینها را حل کردید، نشاط را آورده‌اید؛ اشکال اساسی ما سرمایه نیست، سرمایه در داخل و خارج هست، بلکه نوع مدیریت و اینکه اجازه حرف زدن نمی‌دهید، مشکل است.

نقد جهانگیری به سخنان روحانی

در ادامه جهانگیری با اشاره به دیدگاه های حسن روحانی درباره راههای افزایش زمینه ازدواج اظهار داشت: احترام و کرامت جوانان بایدحفظ شود تا زمینه اشتغال آنها فراهم شود.

وی افزود: در این کشور بیشترین زمینه برای گردشگری و اشتغالزایی وجود دارد؛ چه کسانی باعث شدند وقتی ۷۰۰ هزارنفر برای زیارت وارد مشهد می شدند و زمینه اشتغال برای مردم مشهد فراهم می شد، این مسئله منتفی شود؟ ما که به سفارت عربستان حمله نکردیم؛ چه کسانی زمینه این کارها را فراهم کردند و حمایت هم کردند!؟

رئیسی در نقد سخنان روحانی

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نقد سخنان حجت الاسلام حسن روحانی گفت: وقتی که دختر و پسر جوانی نتوانند ازدواج کنند قطعا نشاطی که باید در جامعه باشد، وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر تسهیلاتی را فراهم کنیم می توانیم آمار ازدواج را که در حال حاضر ۷۰۰ هزار مورد در سال است به یک میلیون ازدواج در سال برسانیم.

رئیسی با بیان اینکه شرایط دریافت وام ازدواج باید تسهیل شود اظهار داشت: در حال حاضر ۵۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند که باید در شرایط تخصیص آن مانند دریافت وثیقه تجدید نظر شود.

وی افزود: مبلغ وام ازدواج نیز در حال حاضر ۱۰ میلیون تومان است که بر اساس شرایط موجود جامعه پیشنهاد ما افزایش آن به ۲۰ میلیون تومان است.

رئیسی سه عامل ازدواج، مسکن و شغل را سه عامل مهم در ایجاد نشاط در جامعه برشمرد و تصریح کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه که دولت را مکلف به ایجاد یک میلیون شغل در سال کرده، اگر در کنار آن شاهد یک میلیون مسکن باشیم با برنامه ریزی صحیم میتوانیم شاهد یک میلیون ازدواج نیز خواهیم بود.

میرسلیم در نقد سخنان روحانی

 میرسلیم در نقد سخنان روحانی گفت: جناب آقای روحانی شما مساله ازدواج را به اشتغال موکول کردید اما این کامل نیست، شما چه تدبیری اندیشیده اید برای مقابله با جنگ نرمی که هدف اصلی‌اش تضعیف خانواده است. چگونه می‌شود از امنای محله برای حمایت از جوانان استفاده کرد؟ شما باید به این نکته توجه کنید که گرایشات خانواده سست شده و گرایش به طلاق افزایش یافته است.

وی افزود: توجه به نهادهای مشاوره برای ازدواج و هدایت جوانان بسیار مهم است. علت طلاق چیست و چگونه است که شما فکر می کنید می توانیم موضوع اشتغال را با در نظر گرفتن خانواده در نظر گرفته شود؟

هاشمی طبا در نقد سخنان روحانی

هاشمی طبا در مناظره انتخابات ریاست جمهوری در نقد صحبتهای روحانی گفت: اینکه ما فلش همه کارها را به سمت دولت بگیریم و ادعای اینکه دولت می تواند کاری را انجام بدهد یا ندهد و در امر مسئله مسکن و ازدواج جوانان هم دخالت کند، یک مقداری خوش بینی است.

وی افزود: به نظر من آن چیزی که برای زندگی امروز لازم دیده می شود و آنچه که دست و پای جوانان را امروز بسته و بجای آنکه با یکدیگر زندگی کنند خودشان و خانواده هایشان می خواهند با هم معامله کنند و شرایط سختی رابرای هم قرار می دهند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در این مناظره جای جامعه شناسان که اطلاعات دقیقی در این مسائل دارند خالی است، من فکر می کنم بحث مسائل فرهنگی یکی از مهمترین مسائلی است که در امر ازدواج جوانان دخیل است. البته باید حتما جوانان کار و شغل داشته باشند و به قول حضرت امام(ره) جوانان بروند و با هم بسازند اما متاسفانه این مسئله در جامعه کمرنگ شده است.

پاسخ روحانی به نقدهای وارد شده از سوی کاندیداها

حسن روحانی در جمع بندی پایانی صحبت های خود در رابطه با این سوال، ابتدا گفت: ما اینجا برای رای جمع کردن نیامده ایم، هدف مناظره این است که برنامه های آینده مان را توضیح دهیم و مردم می خواهند از میان نامزدها یک نفر را انتخاب کنند که ما باید در این راستا به مردم کمک کنیم.

وی افزود: اینکه از حرف، کلامی و یا سایتی درست و نادرست برای لطمه زدن به رقیب استفاده کنیم کار صحیحی نیست و کسانی که در این راه آمده اند هدفشان خدمت به مردم و کشورشان است.

این نامزد انتخاباتی تاکید کرد: نسبت هایی که به هم می‌دهیم باید صحیح باشد و نادرست نباشد. من اگر نخواستم آقای قالیباف به صحبت‌های خود ادامه ندهد چون نخواستم گناه اضافه شود و این اشتباه ادامه پیدا نکند.

روحانی خاطر نشان کرد: در راستای ازدواج جوانان نمی توانیم عدد و رقم دهیم و بگوییم یک میلیون شغل یا مسکن ایجاد می‌کنم مگر اینکه برنامه‌ای داشته باشیم مردم نیز باید بدانند درآمد اصلی دولت از نفت و مالیات است.

وی تصریح کرد: مالیات را می‌توان وسعت داد که دولت در این راستا توجه را بیشتر کره و حتی در مرزها سامانه ای طراحی کرده که هر کالایی وارد می شود تا پایان مراحل، دریافت مالیات از آن مشخص است.

روحانی ادامه داد: ما می خواهیم روز به روز اتکای به نفت در دولت کم شود. این دولت به جای ۳۵ درصد اتکای به نفت امروزه اتکای به نفت را به زیر ۳۰ درصد آورده است. پس اتکا به نفت در این دولت کاهش یافته است.

وی افزود: ما طبق برنامه حدود ۴۰ میلیارد دلار را به صندوق ریخته‌ایم که در دولت بعد نیز برنامه داریم این مبلغ ۶۰ میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به وعده ایجاد ۴ میلیونی شغل توسط یکی از کاندیداها ادامه داد: این وعده‌ها باید یک حساب و کتابی داشته باشد. اینکه می‌گوییم ما ۴ میلیون شغل ایجاد می‌کنیم ما باید بدانیم منابع این از کجا تامین خواهد شد و گرنه ما می‌گوییم چرا چهار میلیون، اصلا ده میلیون شغل ایجاد می‌کنیم؟   ۲۰۰ میلیارد دلار در نفت و گاز سرمایه گذاری داریم. البته این نسبت که نیاز ما خیلی کم است. ما به رشد هشت درصدی نیاز داریم که محتاج به سرمایه گذاری خارجی هم است.

وی افزود: ما باید امکانات دولت را نیز مدنظر قرار دهیم و با توجه به آن عمل کنیم. مهمترین مسئله فعلی امید دادن به جوانان از طریق ایجاد فضای نشاط و شادی در جامعه است که الحمدلله در این سال‌ها این فضای امید بیشتر شده  و بیشتر هم خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.