حضرت آیت الله مکارم با بیان این که تمام مشکلات کشور را در مسائل اقتصادی برده اند، گفت: در حالی که مشکلات تنها اقتصادی نیست بلکه باید به موضوعات فرهنگی و اجتماعی به صورت جدی رسیدگی شود.

مشکلات جامعه تنها مسائل اقتصادی نیست و کاندیداها به مسائل دیگر هم بپردازند

  به گزارش «قدس آنلاین»،  حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله مطهری گفت: ایشان واقعا شخصیت جامعی بود، ما با ایشان ۴۵ روز در زندان طاغوت بودیم، افرادی سریع به وحشت و اضطراب می افتادند اما افراد دارای استقامات و شجاعت چنین وضعیتی نداشتند.

 وی افزود: شهید مطهری از افرادی بود که بسیار به مسائل اخلاقی و علمی اهمیت می داد و روحیات عالی داشت، الحمدلله آثار بسیار خوب زیادی از شهید مطهری باقی مانده است، انسان وقتی می خواهد آثار ایشان را معرفی کند با اطمینان خاطر می تواند بگوید که می توان از آن بهره های خوبی برد در حالی که آثار بسیاری مطالب خوبی داشته اما مشکلاتی هم دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) اظهار داشت: ایشان به مسلمانان ۵ دستور نظافتی می دهند و می فرمایند لباس تمیز بپوشید، موها را اصلاح کنید، مسواک کنید، لباس مناسب بپوشید و خودتان هم پاکیزه باشید.

وی ادامه داد: در سوره اعراف آیه ۳۱ آمده که مسلمانان در اجتماعات و در مسجد باید لباس مناسب بپوشند و به صورت مرتب حضور پیدا کنند، اسلام دین نظافت، پاکیزگی و طرفدار پاکی است، متأسفانه برخی در زمان رفتن به مسجد بدترین لباس ها را می پوشند، آیاشایسته است که انسان در اجتماع مسلمین این گونه شرکت کند؟ چرا برخی مراقب ای مسائل نیستند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اگر مسلمانان دستورات اسلام را رعایت کنند دیگران جذب اسلام می شوند، ابراز داشت: با رعایت دستورات، دیگران می دانند که اسلام دین نظافت، پاکی، نظم و ترتیب است، برخی خیال می کنند زاهد بودن به معنای لباس مندرس پوشیدن و پاکیزه نبودن است؛ آیا زهد و عرفان این است؟

وی عنوان کرد: وقتی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی بیمار شده بود، از خارج یک طبیب ماهری آوردند وقتی گفتند طبیب می خواهد وارد شود ایشان در حالی که در بستر بود گفت شانه بیاورید محاسن را شانه کنیم و لباس را مرتب کنند، بزرگان این چنین بودند و باید از آن هادرس گرفت.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل انتخابات خاطرنشان کرد: کسانی که در مناظره ها و برنامه های دیگر برای معرفی اهداف شرکت می کنند، سه نکته را باید مد نظر داشته باشند، او این که مردم را نسبت به آینده امیدوار کنند نه این که سبب نا امیدی آن ها شوند.

وی اضافه کرد: نباید حجم مشکلات را اینقدر زیاد بیان کنند که مردم بگویند با این همه مشکلات امیدی به آینده نیست، کاندیداها باید مردم را امیدوار کنند، امید چرخ های اجتماع را به حرکت در می آورد، امید به آینده انسان را وادار به فعالیت می کند و یأس سبب تنبلی، بیکاری و فرار از مسؤولیت ها می شود، کاندیداها به گونه ای با مردم صحبت کنند که نسبت به آینده امیدوار باشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اگر کاندیداها می خواهند از یکدیگر انتقاد کنند نباید به گونه ای باشد که گویی همه کارهای فرد خراب است، گفت: کارهای خوب را باید بیان  و سپس انتقاد کنند، بگویند که کارهای خوبی بوده و این اشتباهات نیز وجود داشته است، این که تنها کارهای خلاف و نقطه های ضعف بیان شود درست نیست.

وی افزود: سومین مسأله ای که معمولا از آن غفلت شده، این است که تمام مشکلات کشور را در مسائل اقتصادی برده اند در حالی که مشکلات تنها اقتصادی نیست بلکه باید به موضوعات فرهنگی و اجتماعی به صورت جدی جدی رسیدگی شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت:  یکی از مسؤولان فضای مجازی اعلام کرده که ۶۰ درصد از پرونده های دادگستری از برخی شبکه های اجتماعی سرچشمه می گیرد، باید قول دهند که شبکه های مجازی را اصلاح و مسائل اخلاقی را درست کنند تا پرونده های دادگستری، طلاق، مواد مخدر و حیف و میل ها کم شود.

وی ادامه داد: غیر از مسائل اقتصادی، موضوعات دیگری هم داریم، البته امروز مشکل اصلی مسائل اقتصادی است اما مشکلات مهم دیگری هم وجود دارد که تأثیرات متقابل دارند، مسائل اخلاقی و مشکلات اقتصادی در یکدیگر تأثیر دارند؛ امیدواریم که نکات رعایت شود و بتوانیم انتخابات خوب و دشمن شکنی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.