حلاوت شیرین عبادت و روزه داری

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی

اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَی إِقَامَةِ أَمْرِکَ وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاَوَةَ ذِکْرِکَ وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَ سِتْرِکَ یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِین.

خدایا نیرو ده مرا در این ماه برای برپا داشتن فرمان و دستورها و بچشان به من شیرینی ذکرت و به من یاد ده در این ماه طرز به جا آوردن سپاسگزاری خود را به بزرگواری‌ات و نگاهم دار در آن به نگهداری و محافظت خود ای بیناترین.

ماه مبارک رمضان برای همه ما طعم شیرین و خاصی دارد؛ ‌ طعم عبادت خدا: روزه داری برای انجام تکلیف الهی و حرکت در مسیر خواست و اراده حضرت حق.

اما یکی از مهم‌ترین شیرینی‌های این ماه؛ امساک از خوردن و آشامیدن برای رضای خداست؛ یعنی همه مؤمنان روزه دار در ساعتی مشخص دست از خوردن و آشامیدن می‌کشند و در غروب آفتاب و همزمان با اذان مغرب افطار می‌کنند.

در لحظه افطار همه روزه داران نشاط و شادابی ویژه‌ای دارند و شکر می‌کنند که یک روز دیگر با شیرینی ادای امر الهی طی کرده‌اند.

وقتی به عمق عبادات ماه رمضان فکر می‌کنیم؛ شیرینی اش دو چندان می‌شود؛ زیرا ما میهمانیم و میزبان پروردگار متعال که خود ثواب عبادت ماست و روزه داران را بسیار تکریم می‌کند.

در دعای امروز یعنی چهارمین روز ضیافت الهی، از خدا بخواهیم شیرینی عبادت در ماه میهمانی اش را به روح و قلبمان بچشاند تا در لحظه‌ها و ثانیه‌های روزه داری؛ ‌ یاد و نام خدا همراه مان باشد. از خدا بخواهیم در کنار لذت ترک گناه، توفیق و شیرینی حلاوت نماز شب و خلوت عاشقانه با پروردگار را نصیب و روزی ما کند. آن وقت رمضانی که درک می‌کنیم می‌شود؛ احلی من العسل؛ اگر این حلاوت بندگی را چشیدیم که فقط برای خدا خودمان را خالص کنیم؛ ‌ آن وقت همه عبادت‌هایمان شور و نشاط می‌گیرد، چنانکه اولیای دین ما همیشه در حال عبادت بودند و شادی یاد خدا آن‌ها را از دنیا و مشغله‌هایش دور می‌کرد.

امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در یکی از جنگ‌ها تیری به پای مبارکشان نشست و طبیبان به اتفاق می‌گفتند کشیدن این تیر بسیار سخت است و رنج دشوار دارد اما همه گفتند بگذاریم علی(علیه السلام) به نماز بایستد آن وقت تیر را بیرون می‌کشیم و همان هم شد و پس از آغاز نماز، تیر را از پای حضرت درآورند، اما ایشان همچنان مجذوب خدا و مشغول نماز بود.

بنابراین نماز و دعا مزه خاص خود را دارد و این ما هستیم که باید با انس بیشتر با خدا این طعم و مزه شیرین را درک کنیم، ضمن اینکه در بخشی از دعای امروز از خدا می‌خواهیم که ما را از گناه و آلودگی حفظ کند که البته توفیق ترک گناه هم شیرینی دیگری است که باید با توفیق مزه آن را بچشیم.

اگر مزه شیرین ترک گناه و معصیت را چشیدیم، آن وقت می‌توانیم شیرینی و حلاوت همه اعمال عبادی را درک کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.