اقتصاد: مؤسسه مالی واعتباری کاسپین که از تشکیل چند مؤسسه مالی واعتباری دیگر به وجود آمده اکنون با وضعیت بحرانی مواجه است؛ چرا که این مؤسسه از راه نرسیده و برای مردم جانیفتاده باید پاسخگوی حجم عظیمی از مطالبات سپرده گذاران زیان دیده باشد.

ضرب الاجل مجلس برای حل بحران کاسپین

اقتصاد: مؤسسه مالی واعتباری کاسپین که از تشکیل چند مؤسسه مالی واعتباری دیگر به وجود آمده اکنون با وضعیت بحرانی مواجه است؛ چرا که این مؤسسه از راه نرسیده و برای مردم جانیفتاده باید پاسخگوی حجم عظیمی از مطالبات سپرده گذاران زیان دیده باشد.

زمان بر بودن ارزیابی دارایی‌ها و املاک تعاونی اعتبار فرشتگان که در مؤسسه اعتباری کاسپین ادغام شده وهمچنین اخباری که درباره وضعیت نامطلوب سایر مؤسسات مالی واعتباری منتشرمی شود موجب شده تا روند بازپرداخت بدهی مردم با کندی مواجه شود ومشتریان این مؤسسات سرگردان باشند. این موضوع تا جایی پیش رفت که ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی هم اعلام کرد که این دستگاه حتی فعالیت مؤسسات مالی و اعتباری مجاز را هم تضمین نمی‌کند که این موضوع موج بی اعتمادی جدیدی را در میان مردم و مؤسسات مالی واعتباری رقم زد. 

در اصل سپرده گذاران کاسپین بانک مرکزیِ را مقصر اصلی بروز چنین مشکلی می‌دانند وبارها نیز از دولت خواسته‌اند که برای رفع مشکلات آن‌ها وهمچنین بازپرداخت مطالبات اقدام کند که این موضوع همچنان با کفن پوش شدن سپرده گذاران معترض وتجمع آنان در مقابل بانک مرکزی، شعب این مؤسسه وسایر دستگاه‌های ذیربط ادامه دارد.

درهمین راستا دیروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نامه‌ای را به رئیس کل بانک مرکزی ارسال کرد تا سریع‌تر به وضعیت این مؤسسات مالی واعتباری بحران زده قبلی مانند فرشتگان رسیدگی شود تا مردم بیش از این دچار مشکل نشوند.

رئیس کمیسیون اقتصادی خواستار ارائه برنامه زمان‌بندی و اقدام‌های اجرایی در مورد مؤسسات مالی غیرمجاز و همچنین  ارائه برنامه زمان‌بندی و اقدام‌های مشخص برای تعیین تکلیف مؤسسه اعتباری کاسپین تا پایان هفته جاری شد.

پورابراهیمی در این نامه آورده است: چنانچه بانک مرکزی در زمینه تعیین تکلیف مؤسسه کاسپین اقدام مؤثری انجام ندهد، مجلس مطابق ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی خود، تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را در دستور کار قرار خواهد داد.

در ادامه نامه پورابراهیمی به سیف آمده است:  با توجه به اینکه گزارش قبلی ارسالی آن بانک پاسخگوی موارد توافق شده در کمیسیون نبوده و پاسخ نامه اخیر نیزهمچنان دریافت نشده، بنابراین امید است دستور فرمایید برنامه زمان بندی و اقدام‌های مشخص اجرایی توسط بانک مرکزی حداکثر تا پایان هفته جاری به این کمیسیون ارائه تا مورد بررسی قرار گیرد.

این مسائل در حالی اتفاق افتاده که قبلاً کدخدایی، مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری هم در نامه‌ای به ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی نوشته بود که بانک مرکزی باید اقدام‌های لازم را جهت حل مشکلات سپرده‌گذاران کاسپین انجام دهد.

از سویی قوه‌قضائیه هم به بحث ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری غیر‌مجاز ورود پیدا کرده است. پیش‌ازاین، معاون اول قوه‌قضائیه با اشاره به مداخله مؤسسات، ‌شرکت‌های اعتباری، شرکت‌های واسپاری، لیزینگ و صرافی‌های بدون مجوز در مسائل پولی کشور گفته بود: قوه‌قضائیه دراین‌باره به کمک بانک مرکزی و دولت آمد و برای ساماندهی آن‌ها کارگروهی متشکل از دولت، قوه‌قضائیه، بانک مرکزی و نیروی انتظامی به‌وجود آمد که این مؤسسات و شرکت‌ها ساماندهی شوند.

==

۲۵ هزار هکتار املاک موقوفه در اختیار دستگاه‌های دولتی است

فارس:رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه یک میلیون هکتار زمین و ملک موقوفه در کشور داریم، گفت: ۲۵ هزار هکتار املاک موقوفه در اختیار دستگاه‌های دولتی است.

حجت الاسلام علی محمدی با تأکید براینکه هیچ تصمیم ملکی بدون حضور دستگاه وقف قابل تصمیم گیری نیست، افزود: یکی از مؤلفه‌های مهم اقتصاد مقاومتی موضوع وقف است چرا که وقف یک کار مردمی است اما عده‌ای عمداً و حساب شده می‌خواهند این حکم الهی را از چشم مردم بیندازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.