«کلیان کانوی» مشاور ارشد کاخ سفید اعلام کرد که برگزاری جلسه شهادت رئیس سابق «اِف بی آی» به تصمیم رئیس جمهور آمریکا و احتمال استفاده از اختیارات اجرایی وی بستگی دارد.

برگزاری جلسه شهادت رئیس سابق«اِف بی آی» به تصمیم ترامپ بستگی دارد

  به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از رویترز، «دونالد ترامپ» در هفته جاری با تصمیمی سرنوشت ساز روبروست: اینکه آیا از  اختیارات و قدرت اجرایی خود برای لغو جلسه شهادت «جیمز کومی» رئیس سابق و برکنار شده «اِف بی آی» در کنگره استفاده کند یا خیر.

جیمز کومی که ماه پیش توسط رئیس جمهور آمریکا از سمت خود برکنار شد، قرار است روز پنج شنبه در برابر اعضای «کمیته اطلاعاتی» مجلس سنا در دو جلسه علنی و محرمانه به ادای شهادت بپردازد.

برگزاری این جلسه استماع به مشکلاتی دامن خواهد زد که در حال حاضر به دلیل انجام تحقیقات در زمینه مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و احتمال تبانی میان اعضای تیم انتخاباتی ترامپ و مقامات مسکو،  گریبانگیر رئیس جمهور آمریکا شده است.  

«کلیان کانوی» مشاور ارشد کاخ سفید در مصاحبه با شبکه «اِی بی سی نیوز» با اظهارات خود سعی داشت وانمود کند که رئیس جمهور آمریکا به جیمز کومی اجازه ادای شهادت را خواهد داد. وی در این مصاحبه گفت: «ما به همراه سایر مردم جهان جلسه شهادت جیمز کومی را به تماشا خواهیم نشست».

با این حال کانوی در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ از «امتیاز اجرایی» خود برای ممانعت از ادای شهادت جیمز کومی در برابر قانونگذاران کنگره استفاده خواهد کرد یا خیر، گفت: «رئیس جمهور در این باره تصمیم خواهد گرفت».

بنا بر نظر کارشناسان حقوقی، ترامپ می تواند از دکترینی موسوم به «امتیاز اجرایی» برای متوقف ساختن روند شهادت جیمز کومی استفاده نماید. اما یک چنین مانور سیاسی که احتمالاً با واکنشهای شدیدی روبرو خواهد شد، بطور قضایی قابل پیگیری است.

گفتنی است که ترامپ در روز نهم ماه مه سال جاری جیمز کومی را از ریاست «اِف بی آی» - اداره تحقیقات فدرال- برکنار نمود.

برکناری جیمز کومی به بروز واکنشهای سیاسی و طرح اتهاماتی از جانب منتقدان دولت آمریکا انجامید که ترامپ را به تلاشی نابجا برای ممانعت از روند تحقیقات فدرال پیرامون نقش ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا و تبانی احتمالی میان تیم وی با مقامات مسکو متهم می کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.