هر مسئوول و هر فردی در جامعه اسلامی زندگی خود را براساس گفتمان انقلاب اسلامی که بنیانگذار آن امام خمینی (ره) بود و با ساده زیستی وعدم تعلق به دنیا آمیخته بود هماهنگ نکند راه به بیراهه برده است. راهبرد ساده زیستی وحمایت از مستضعفین اصلی ترین و عینی ترین محوری است که مردم از امام به چشم جان مشاهده کرده ودر آن شک وتردیدی ندارند.

حمایت امام از مستضعفان ریشه در آموزه های قرآنی دارد/ اصلی ترین دلیل شجاعت امام خمینی(ره) در مقابل زورگویی های مستکبرین عدم دل بستن ایشان به دنیا بود

اختصاصی قدس آنلاین- یکی از اقدامات حضرت امام خمینی(ره) در طول دوران حیات مبارکشان این بود که ادبیات قرآن را وارد فرهنگ عمومی مردم کرده و از این رو می توان گفت که؛ ادبیات انقلابی امام، ادبیات قرآنی بود. یکی از این واژه های قرآنی، واژه مستضعفان بود که امام قلب ها همواره بر آن تأکید داشت. صف آرایی مستکبران در مقابل مستضعفان، تقابل عدل و ظلم و رویارویی محرومان و چپاولگران، همواره در کلام و پیام امام موج می زد. از این مهم تر، عملکرد امام خمینی(ره) بود که علاوه بر زبان، با قلم و قدم و با تمام توان، در خدمت مستضعفان و محرومان بود و مبارزه با ظلم و ظالم و مستکبران را خط مشی اصولی خود قرار داده بود.

به بیان دیگر یکی از ویژگی های امام خمینی(ره) روحیه استکبارستیزی و حمایت از مستضعفان در سرتاسر جهان بود. آن فرزانه دوران، حکومت را وسیله ای برای تحقق عدالت می دانست و معتقد بود تحقق عدالت بدون سرکوب کردن مستکبران و چپاولگران میسّر نخواهد شد. به همین دلیل، فضای کشور، فضای حمایت از مستضعفان و مبارزه علیه مستکبران بود.  همچنین در حکومتی که خورشید دوازدهم، حضرت ولی عصر(عج) آن را بنیان گذاری می کند، زمام امور در دست طبقات صالح جامعه خواهد بود. در این نظام مقدس و الهی، طبقه اشراف و مستکبران که همیشه بر اثر خصلت برتری جویی و سلطه طلبی در برابر قیام های الهی پیامبران و اولیای دین ایستاده و از پذیرش عدل در جامعه خودداری کرده اند، هیچ گونه جایگاهی نخواهند داشت. پایگاه خبری- تحلیلی «قدس آنلاین» ضمن عرض تسلیت به پیشگاه ولی عصر (عج) و مقام معظم رهبری وملت شریف ایران در سالگرد عروج ملکوتی امام  خمینی (ره) در گفتگویی با حجت الاسلام دکتر محمد مهدی بهداروند محقق، نویسنده وپژوهشگر به بررسی اهمیت و توجه امام دل ها به مستضعفین و ارتباط متقابل مستضعفین با امام پرداخته است.

بهداروند با اشاره به اینکه مستضعفان در نزد امام جایگاه والایی داشتند به قدس آنلاین می گوید: مستضعفین یکی از واژه های گفتمان انقلاب اسلامی هستند که حضرت امام اعتبار و ارزش ویژه ای برای آن ها قائل بودند. در هر جامعه ای اصولا دو صنفی که موصوف به مستضعفین و نقطه مقابل آنها مستکبرین نام دارند زندگی می کنند. معمولا مستضعفین از طبقات پایین جامعه هستند که همواره مورد استثمار گروه مستکبرین قرار می گیرند که این حالت در اکثر جوامع وجود داشته و یکسان است. امام خمینی (ره)   با استفاده از قشر مستضعف جامعه توانست گفتمانی را که توام با  جهاد و شهادت بود راه اندازی و با تمسک به  ظرفیت وپتانسیلی که ازمستضعفین سراغ داشتند انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند. وی در ادامه افزود: امام در بسیاری از فرمایشات خود همواره به این نکته اشاره داشتند که : این انقلاب مرهون زحمات و جان فشانی های شما محرومان بوده است. مستضعفین انسانهایی هستند که تعلقی به دنیا ندارند و چون همواره در معرض ظلم وستم بوده اند به دنبال احقاق حق خود هستند بنابراین امام خمینی (ره) با هوشیاری از این ظرفیت ومطالبات مردمی که بر محور دین قرار داشت استفاده کرد و انقلابی به نام انقلاب اسلامی با محور گفتمان مبارزه با ظلم و ستم یعنی ستیزه جویی در مقابل مستکبران به راه انداخت. مستضعفان از ابتدای انقلاب تا به امروز همواره یکی از مهمترین و ماندگارترین هواداران و پشتیبانان نظام اسلامی بوده اند وهر جا هجمه وچالشی پیش روی انقلاب قرار گرفته آنها جانانه از ارزش های اسلامی و انقلابی دفاع و با دشمن مقابله کرده اند.

وی با بیان  اینکه ادبیات امام برگرفته از آموزه های قرآنی بود تصریح کرد: ادبیات امام خمینی (ره) ریشه در قرآن داشت همانگونه که قرآن نیز به خوبی از مستضعفین یا کرده وآن ها را وارثان زمین وجامعه موعود نامیده است امام نیز مطابق با آموزه های قرآنی از مستضعفین حمایت می کرد. خداوند متعال درباره مستضعفین در قرآن کریم می فرماید: خدا اراده کرده تا مستضعفین را به عنوان ائمه، پیشوایان، مدیران و رهبران جامعه و وارثین زمین قرار دهد. از این رو چون تمامی اعمال ورفتارهای حضرت امام نشات گرفته از قرآن بود براساس آموزه های دینی توانست مستضعفین را تربیت کرده و با حمایت وهمراهی آنها انقلاب را به پیروزی برساند.

بهداروند افزود: تمامی مواضع؛ رفتارها و رویکردهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زندگی حضرت امام به عنوان یک فقیه و عالم دینی  براساس آموزه های دینی، قرآنی و روایی بوده است بدین معنی که امام را نمی توان یک سیاستمدار بریده از دین معرفی کرد بلکه تمامی تحلیل های سیاسی؛ اجتماعی؛ فرهنگی واقتصادی امام مبتنی بر مبانی دینی بوده است. این مساله در خصوص توجه به مستضعفین با شدت و حدت بیشتری از سوی امام خمینی (ره) دنبال شده است. این نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر اظهار داشت: امام اتفاقا براساس توجه به دین انقلاب را به سرانجام رساند چرا که اگر می خواست با رفتارهایی غیر از دین، روایات و قرآن به رهبری جامعه بپردازد قطعا با چالش هایی مواجه می شد که ممکن بود قدرت عبور از آن را نداشته باشد مثلا  حادثه پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به حسب ظاهر یک شکست و باخت برای ما به شمار می رود اما امام (ره) براساس آموزه های دینی طوری رفتار می کند که مردم در این مساله با او همراه می شوند و مردم در سال های نه چندان دور شاهد تحقق فرمایشات و وعده های ایشان می شوند که چگونه قبل از رحلت به مردم وعده داده بودند که به زودی شاهد رسوایی حکومت بعث خواهید بود. بی شک تجانس و همراهی امام با آموزه های دینی و پیاده کردن آن در زندگی مستضعفین است که منجر به اعتماد مردم به امام وپیروی از وی می شود.

این نویسنده ومحقق ضمن اشاره به تاثیر گذاری گفتمان انقلابی امام در جریان بیداری اسلامی خاطر نشان کرد: توجه به مستضعفین از جمله  راهبردهای  سیاسی امام خمینی (ره) بوده است به طوریکه توجه  به مستضعفین هم  در راستای وظایف  انقلاب اسلامی است که آثار آن را همچنان بعد از گذشت سال ها از  رحلت امام در بیداری اسلامی در جای جای زمین شاهد هستیم. امام همواره از مستضعفین حمایت می کرد و در کنار اینکه همراه مستضعفین بود از تقابل با مستکبرین لحظه ای شانه خالی نمی کرد به نحوی که به جرات می توان گفت حضرت امام خمینی مصداق آیه شریف " رحماء بینهم اشداء علی الکفار بود. "

بهداروند عدم دنیا مداری امام را رمز شجاعت ایشان و اعتماد مستضعفین به ایشان عنوان کرده و به قدس آنلاین گفت:بی شک تعلق خاطر به دنیا و تجملات آن منجر به زمین گیر شدن انسان در برابر هوای نفس می شود. انسان هایی که به مال دنیا آلوده می شوند قدرت  برخورد با دشمن را از دست می دهند و چون دیگر توان فاصله گرفتن از دنیا را ندارند نمی توانند با زورگویی های مستکبران مقابله کنند. وی اظهار داشت: زندگی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری که در سادگی گذشت و می گذرد نشان از تفاوت زندگی دنیا مداری و بی توجهی به دنیا می دهد. شاید یکی از اصلی ترین دلایل شجاعت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری که بی هیچ پروایی در مقابل زورگویی های دشمن ایستادگی می کنند عدم دل بستن به دنیاست. این بزرگوران می دانند که چیزی را از دست نمی دهند بنابراین از دشمن نمی هراسند اما کسانی که به دنیا و تعلقات آن وابستگی دارند طوری زندگی می کنند که دنیا طلبان با آنها وارد درگیری نشوند که نمونه های مختلفی از دنیا دوستان در میان رجال سیاسی و مسئولین وجود دارند که باید حرکت و رویکرد ضد دنیایی امام و مقام معظم رهبری برای همه مسئولین نهادینه شود.

 وی ضمن اشاره به رویکردهای سیاسی امام(ره) ومقام معظم رهبری اعتلای گفتمان اسلامی را از جمله موفقیت های رهبران انقلاب اسلامی برشمرده و بیان داشت: این کلام  امام(ره) که "امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند" یا اینکه مقام معظم رهبری فرمودند: "اگر اسرائیل کوچکترین اقدامی علیه ایران انجام دهد حیفا را با خاک یکسان می کنیم" نه یک بلوف سیاسی بلکه واقعیتی عظیم در دل شجاع و توکل آنها به خداوند یکتا و آگاهی به حمایت قشر مستضعف دیندار از آنهاست. بی شک تفکر امام خمینی و مقام معظم رهبری به عنوان رهبران نظام اسلامی ایران نشانی از گفتمان و مذاکره بر محور برد- برد ندارد بلکه هدف نهایی رهبران انقلاب اسلامی  اعتلای دین و گفتمان انقلاب اسلامی برمحور آموزه های دین و فرهنگ شیعی است. بی شک تبیین چنین آموزه هایی است که امروز ایران اسلامی را تبدیل به امن ترین کشور منطقه کرده و از دست  سردمداران و مستکبرین دنیا در امان نگاه داشته است.

وی در پایان خطاب به همه مسئولین ایران اسلامی خاطرنشان کرد: مسلما هر مسئول و هر فردی در جامعه اسلامی زندگی خود را براساس  گفتمان انقلاب اسلامی که  بنیانگذار آن امام خمینی (ره) بود و با ساده زیستی و عدم تعلق به دنیا آمیخته بود هماهنگ نکند راه به بیراهه برده است. راهبرد ساده زیستی و حمایت از مستضعفین اصلی ترین  و عینی ترین محوری است که مردم از امام (ره) به چشم جان مشاهده کرده و در آن شک وتردیدی ندارند. بی شک هر یک از  جناح های سیاسی با  سلایق سیاسی از این راهبرد امام غفلت کنند  آینده بدی در انتظار آنها خواهد بود. آنهایی می توانند خود را دنباله رو امام بدانند که در حمایت از مستضعفین پیشرو بوده و به راه امام تاسی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.