در قطر پروژه های بسیار بزرگی اعم از نفتی و ساخت و ساز و راه سازی وجود دارد که با درآمد کلانی که این کشور از نفت و گاز دارد می تواند برای ایران حائز اهمیت باشد. از سوی دیگر وضعیت قطر با کشورهای روسیه و آسیای میانه متفاوت است چرا که ایران و روسیه از زیرساخت های لازم برای توسعه تجارت و صادرات برخوردار نبودند.

مشکلات موجود در راه صادرات به روسیه برای قطر وجود ندارد / تمام اقلام مصرفی قطری ها وارداتی است

اختصاصی قدس آنلاین- حمید حسینی فعال اقتصادی با بیان اینکه قطر امکان خرید نقدی از ایران را دارد این موضوع را مزیتی برای اقتصاد ایران عنوان کرده و به قدس آنلاین گفت:  در پی تنش های منطقه ای ایجاد شده قطر نیازمند کالا و مواد غذایی است. مساله مهم در این میان آن است که قطر کشور ثروتمندی است که توان کافی برای پرداخت پول کالاهای خریداری شده را دارد. وی در ادامه افزود: در حالی که بسیاری از کشورها در اطراف ما هستند که نیازمند کالا هستند اما توان پرداخت مالی آن را ندارند بنابراین ثروتمند بودن قطر یک مزیت برای ما محسوب می شود.  کشور قطر با دو و نیم میلیون جمعیت سالانه ۲۵ میلیارد دلار کالا وارد می کند بنابراین تمام اقلام زندگی مردم قطر وارداتی است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تفاوت بازار قطر و روسیه اظهار داشت: از سوی دیگر در قطر پروژه های بسیار بزرگی اعم از نفتی و ساخت و ساز و راه سازی وجود دارد که با درآمد کلانی که این کشور از نفت و گاز دارد می تواند برای ایران حائز اهمیت باشد. از سوی دیگر وضعیت قطر با کشورهای روسیه و آسیای میانه متفاوت است چرا که ایران و روسیه از زیرساخت های لازم برای توسعه تجارت و صادرات برخوردار نبودند. بالا بودن تعرفه های گمرکی ومشکلاتی که در اسناد بانکی و گمرکی وجود داشت همگی مشکلات عدیده ای پیش پای ما و روسیه قرار داده بود که امکان صادرات وتجارت به شکل گسترده وجود نداشت در حالی که مشکلات عدیده ای درباره قطر وجود ندارد پس شرایط ما آسان تر از گذشته خواهد بود.

حسینی دراین باره افزود: آشنایی با بازار قطر و علاقمندی قطری ها به کالای با کیفیت ایرانی نوعی مزیت به شمار می رود. علاوه بر آن بخش خصوصی می تواند در زمینه توسعه زیرساخت ها؛ صادرات مواد غذایی و توریسم در قطر فعال شود، همچنین  اگرهوشمند باشیم میتوانیم بخشی از منابع قطر را به عنوان فاینانس یا سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم.

این فعال اقتصادی توصیه خود را به دولت چنین عنوان کرد: دولت باید به این نکته توجه کند که در تنش به وجود آمده منطقه ای به صورت شفاف وارد عمل نشود بلکه با مساعد کردن شرایط، برای بخش خصوصی بانی تجارت و صادرات بین ایران و قطر شود. نقش اتاق های بازرگانی و اعلام آمادگی در تجارت با قطر بسیار حائز اهمیت است. حمایت و لابی دولت از بخش خصوصی نقش مثبتی در اهداف صادراتی ایران به جای خواهد گذاشت.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.