سمنان- دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سازمان «محیط‌ زیست» امروز به «سازمان محیط ایست» تبدیل شده و ۱۶۹ پروژه فاقد پیوست زیست‌محیطی روی دستان مسؤولان مانده است.

سازمان «محیط‌ زیست» به «سازمان محیط ایست» تبدیل شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از دفتر نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، سیدحسن حسینی‌شاهرودی درباره بهره‌برداری از ۱۶۹ پروژه بدون پیوست محیط‌ زیستی اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست از حوزه خود به‌خوبی دفاع نکرده است و متأسفانه سازمان «محیط‌ زیست» به «سازمان محیط ایست» تبدیل شده و تنها برای توقف پروژه‌ها ورود پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست هیچ طرح جایگزینی برای پروژه‌ها ارائه نکرده است، تصریح کرد: متأسفانه منابع سرشاری در کشور قابل بهره‌برداری است که سازمان حفاظت محیط زیست بدون توجه به آن، سبب عدم استفاده از آن‌ها شده؛ در صورتی‌ که در کشورهای پیشرفته دنیا از این منابع به‌خوبی بهره‌برداری کرده‌اند.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌جای ارزیابی زیست‌محیطی و ارائه پیشنهادهای جایگزین، محدودیت برای پروژه‌ها ایجاد کرده است؛ فشارهای مضاعفی که محیط زیست بر حوزه اقتصاد، صنعت و معدن و تولید وارد کرده سبب شده در برخی ایام و مقاطع زمانی که مدیریت ضعیفی حاکم بوده به‌یک‌باره وضعیت را به‌هم‌ریخته و تخریبی متوجه محیط‌زیست شده که جبران آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

حسینی‌شاهرودی ادامه داد: سیاست واحد و برنامه جامع برای حفظ محیط زیست انسانی در سازمان حفاظت محیط زیست وجود ندارد معمولاً سایر مدیران باید به سمت این سازمان روند و سازمان هم تنها به پاسخ منفی اکتفا می‌کند، متأسفانه هیچ راه جایگزینی را دنبال نمی‌کند و حتی این سازمان به دنبال استحصال منابع در بودجه جهت بهبود وضع محیط‌زیست ضمن رشد اقتصادی نیست.

وی تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست وقتی ایجاد مانع کند خود باید به پرداخت هزینه‌ها بپردازد؛ درواقع سازمان حفاظت محیط‌زیست نه‌تنها نباید سد راه اجرای پروژه‌ها شود بلکه باید راهکار جایگزین جهت ارزیابی زیست‌محیطی ارائه کند؛ بخش خصوصی نیز نمی‌تواند وظایفی که سازمان حفاظت محیط زیست بر عهده دارد را دنبال کند.

عضو هیأت ‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در صورتی‌ که سازمان حفاظت محیط زیست به وظایف خود واقف باشد، بهترین راهکارها با کمترین هزینه جایگزین پیوست‌های محیط زیستی پروژه‌ها می‌شود، متأسفانه در گذشته ۱۶۹ پروژه بدون پیوست محیط زیست به دلیل ضعف این سازمان در آن ایام یا عدم گرایش دولت وقت به مباحث محیط زیست بهره‌برداری شده که در شرایط فعلی هم نمی‌توان چاره‌ای برای آن‌ها اندیشید همانند سد گتوند که سبب شوری آب و خسارت میلیاردها تومان از منابع کشور شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.